Tăietura perfectă, un dialog experimental între 3 artiști: Marian Pălie, Ştefan Câlţia, Valentina Vidraşcu

Proiectul Tăietura perfectă este construit în jurul unui dialog-experiment între trei artişti, pictorul Ştefan Câlţia, designerul vestimentar Valentina Vidraşcu și stilistul Marian Pălie. Acesta din urmă mediază întâlnirea dintre Câlția și Vidrașcu, dar vorbeşte indirect şi despre lupta cu trivializarea excesivă a creaţiei vestimentare care s-a petrecut odată cu liberalizarea sa. Discursul său vizual și teoretic accentuează nevoia de comunicare transdisciplinară, dar şi de iniţiere a unei dezbateri de formă şi fond asupra faptului că prin cunoaşterea şi respectarea tradiţiilor se poate provoca apariţia de forme noi, vii.

Proiectul Tăietura perfectă este inovator prin structura de lucru pe care o propune: întâlnirea şi dialogul dintre trei artişti care iau contact pentru prima dată cu lucrările celorlalţi în această formulă, și care dau naştere unor interpretări şi soluţii creative originale.

1.King of May

Marian Pălie aduce laolaltă doi artişti cu viziuni asemănătoare faţă de respectul şi necesitatea tradiţiilor în crearea noului, iar meşteşugul pensulei lui Câlţia este reinterpretat de Pălie în croială, tăieturi, texturi, culori şi concepte, într-un altfel de colaj iniţiat de lumea pictorului.

O componentă esenţială a proiectului Tăietură perfectă este această latură de prezentare, de iniţiere, de descoperire a motivelor şi simbolurilor câlțiene prin paralele şi contraste cu lumea modei.

Marian Pălie – stilist, artist, curator

Apropierea de pictorul Ştefan Câlţia a fost pregătită de o lungă admiraţie a stilistului pentru lucrările acestuia şi s-a materializat în cadrul proiectului “I II III IV V VI VII poveşti cu Ştefan Câlţia”, organizat de Galeria Posibilă în 2012, când a ţinut o conferinţă despre asemănările personajelor şi veşmintelor din arta lui Câlţia cu cele ale designerului de modă, Alexander McQueen.

“Picturile lui Ştefan Câlţia au o legătură indestructibilă cu ideea de costum, de veşmânt. Vesmântul personajelor din picturile domnului Câlţia ajunge să devină, adesea, chiar personajul principal.” – Marian Pălie

2.Palestrinas Tears

Marian Pălie este greu de plasat într-o nişă profesională. Îşi începe studiile fiind interesat de teologia româno-catolică şi ajunge să se specializeze în cadrul programului de master Strategii de Modă şi Costum de la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, fără a pierde niciodată interesul pentru natural, firesc şi spiritual în toate proiectele sale. Jonglează zilnic între diferite faţete: stilist, artist, curator şi producător. Este mai degrabă un permanent generator de idei originale, un factor declanşator pentru proiecte interdisciplinare cu o energie care îl predispune spre cercetare şi aprofundarea temelor în jurul cărora gravitează.

Tăietura perfectă

Iniţiativa de a lega spaţii creative diferite, pictura şi design-ul vestimentar, este una nouă şi interesantă pentru piaţa artistică românească. Debutul său în calitate de curator este de fapt translatarea în plan artistic a unei practici profesionale zilnice pe care o aplică în meseria de stilist. Posibilitatea de a face conexiuni neobişnuite, de a avea perspective noi, de a construi un discurs teoretic şi de a comunica eficient şi atractiv rezultatele muncii sale creative fac parte din rutina artistică pe care Pălie a exersat-o în întreaga sa carieră în modă. O noutate pentru Pălie este ocazia de a produce aceste colaje sub formă de artă/obiect, deoarece până acum acestea se aflau doar în stadiul de intenţie digitală.

“Metoda de lucru a fost cea a ”citatului cultural”. A pune în relaţie teme, idei, filosofii cromatice este o trăsătură tipică colajului postmodern. Marile teme filosofice, dar şi cromatice abordate de Ştefan Câlţia se pot regăsi în fragmente separate, în formele de expresie ale culturii postmoderne: modă, tumblr, instagram etc. Colajul nu este o lucrare de artă, ci mai degrabă o formă de arhivare, de linkuri cu substrat comun, de reorganizare a informaţiei deja existente. Tehnica colajului e simplă însă de data aceasta depășește arta hazardului, a întîmplării, aşa cum făceau dadaiştii. Orice are un corespondent şi orice element extern îşi doreşte să sublinieze un adevăr, o legătură, un subiect, o idee.”, spuneMarian Pălie.

3.Sunday morning

Evenimente conexe

Proiectul este completat printr-o conferinţă care are loc în data de 22 octombrie, de la 18:30, susţinută de Marian Pălie la UNA Galeria, în cadrul Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. Stilistul va explica demersul curatorial, cu intervenţii din partea lui Ştefan Câlţia şi a Valentinei Vidraşcu.

În data de 29 octombrie, la ora 19:00, la Showroom-ul Valentina Vidraşcu are loc cel de-al doilea vernisaj al proiectului, în care Vidraşcu expune o serie de obiecte vestimentare care reinterpretează în altă cheie lumea lui Câlţia, de data aceasta printr-un colaj pe trup. Poveştile spuse de Câlţia sunt recontextualizate în materiale precum mătase, catifea şi borangic.

Afis_Tăietura perfectă_web

Ateliere pentru copii

Pentru a face subiectul proiectului şi mai accesibil publicului, Galeria Posibilă organizează o serie de ateliere gratuite pentru şcolile din cartier în care elevii vor putea să se familiarizeze cu spaţiul galeriei, să afle despre dialogul dintre modă şi pictură, să experimenteze tehnicile folosite de artiști prin propriile lor colaje.

Prin această latură a proiectului, galeria urmează strategia educaţională constantă trasată în ultimii ani în care expoziţiile galeriei au fost mereu însoţite de ateliere educative pentru copiii din cartier, strategie detaliată pe platforma online Copii Creativi.

După vernisajul ce are loc pe 15 octombrie, expoziția poate fi vizitată la Galeria Posibilă până pe 4 decembrie. Pentru mai multe detalii despre evenimentele proiectului, intraţi pe pagina de facebook Galeria Posibilă.
Facebook event aici.

Fotografii: Marian Pălie, prin Galeria Posibilă

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog