Cum s-a născut EVA, cea mai nouă colecție marca Doru Dumitrescu

Doru Dumitrescu este unul dintre cei peste 70 de designeri de bijuterie contemporană care își vor expune cele mai noi colecții la târgul internațional de bijuterie contemporană AUTOR, care va avea loc în acest weekend (16-17 aprilie) la Grand Hotel du Boulevard, din București.

Pentru Doru, bijuteria contemporană ar trebui redenumită „artă purtabilă contemporană”, pentru că termenul se apropie mai mult de realitate, iar lemnul, în toate formele și culorile lui, rămâne materialul lui preferat. Despre EVA, cea mai nouă colecție marca Doru Dumitrescu, spune că s-a născut cu ajutorul unui „ceva” divin, care i-a oferit chei capabile să deschidă porți spre încăperi conectate exteriorului.

Doru-Dumitrescu

În anul 2013, nu știai de bijuteria contemporană. Ce știi acum despre ea?

Da, într-adevăr, chiar nu aveam nici cea mai mică idee despre existența unui asemenea domeniu atât de apropiat de ceea ce făceam până la acea vreme, adică instalație artistică și sculptură, în instalație fiind posibil absolut orice poate fi de folosință pentru a se exprima mesajul sau mesajele alese de artist pentru împlinirea conceptului, inclusiv atașarea pe unul sau pe mai multe trupuri a unor sculpturi contextuale conceptului care ar necesita acest mod de expunere.

Prima colecție cu care am participat la Autor#9 chiar era alcătuită din elemente gata finisate din lemn, extrase din sculpturi mai mari aflate încă în lucru, ce erau formate din mai multe piese din lemn finisate fiecare în parte și montate, toate împreună urmând să formeze o sculptură unitară vie. Chiar și după prima colecție, m-am mai folosit de diferite elemente deja finisate, parte din diferite sculpturi construite din bucăți. Probabil că acest stil de a crea sculptură modulară mi se trage de la citirea unui set de cărți interesante despre furnici, de unde am aflat că, pentru traversarea unui pârâu de către o anume specie de furnici migratoare, se unesc câte furnici sunt necesare pentru a forma un pod peste care traversează apoi celelalte.

Am consultat pe internet, prin albume și pe la colegii din breaslă nenumărate bijuterii contemporane, dar în continuare am impresia că bijuteria contemporană are o denumire nepotrivită și că ar trebui să i se spună artă purtabilă sau artă contemporană purtabilă. E ca diferența dintre furculiță și bețele chinezești: cu ambele se conduce mâncarea în gură, dar denumirile lor rămân diferite pentru că, în primul rând, sunt concepte diferite.

Cred că este o diferență mare între o pereche de cercei și artă contemporană purtabilă în zona urechii. Pe Instagram, pe Facebook sau chiar pe web site și pe blog mă mai folosesc de termeni precum ring sau bracelet… Fac asta pentru că este, totuși, un limbaj universal și aș vrea să ajungă mesajul la cât mai mulți, dar cu timpul mă voi debarasa de acești termeni definitiv și îi voi adopta pe aceia pe care îi simt și în care cred. Mai nou, când discut cu anumiți clienți despre o anume comandă, care, să zicem, ar fi un inel, exprimarea mea este sculptură purtabilă pe deget, iar brățarii îi spun sculptură purtabilă pe braț. E adevărat, sunt mai multe cuvinte de pronunțat sau de scris, dar parcă simt cu claritate autenticitatea creației, simt că opera își primește titlul meritat.

Probabil că nu știu prea multe despre bijuteria contemporană de manual, dar știu că ceea ce creez merge mână în mână cu sculptura și instalația artistică. Și, pentru mine, asta înseamnă mult. 🙂

AUTOR 2016 Save the Date

Cum ai descrie evoluția „sculpturilor tale purtabile” în ultimii 3 ani?

Legat de evoluția mea în ceea ce privește sculptura purtabilă, pot spune că dedicarea este totală. Pentru că sunt ambițios și veșnic în căutarea a noi și noi abordări ale materialelor cu care iubesc să lucrez și să exprim concepte alese, în special lemnul și perspexul. În ultima vreme au devenit mai prezente aurul, Corianul și urmează marmura și granitul. Consider că mă aflu pe un drum în ascensiune și nu am de gând să virez dreapta sau stânga :).

În 2016 ai ajuns la începuturi, cu colecția EVA, pe care o vei prezenta, în premieră, în weekend, la AUTOR. Ce te-a inspirat să creezi în jurul acestui concept?

Da, înainte de a începe mica poveste, aș menționa că acel Ceva nevăzut și plin de puteri, cel puțin, greu de înțeles pentru un om, acel Ceva care își face simțită prezența uneori și îți oferă cheițe ce deschid în tine porți spre încăperi conectate exteriorului, a fost direct părtaș la realizarea colecției EVA.

Pe scurt, într-o discuție cu El, am cerut-o pe ea, ea era pe drumul Lui, mi-a deschis și mie ochii în ceea ce-l privește pe El și cea mai cunoscută poveste a Sa de către pământeni. Am făcut o conexiune între trecut și prezent, între darul divin și darul naturii, pe care majoritatea oamenilor nu îl înțeleg, și astfel, din orgoliu, tind să îl distrugă. Partea amuzantă în acest context este că, de fapt, făcând asta, omul își taie singur singura creangă disponibilă să îl susțină.

Coelctia-(Eva),-denumire-bratara-(Eva-&-Earth),-materiale-(lemn-de-cedru-rosu-aromat,-perspex,-piele),-credit-foto-(Doru-Dumitrescu)---poza-ptr-promovare-Autor

Ce materiale ai folosit pentru colecția EVA?

Materialele pe care am ales să le folosesc pentru a exprima cât mai fidel conceptul colecției EVA se află perceptual la poli opuși unul față de celălalt: lemnul, care este 100% natural și emană o căldură sinceră și plăcut mângâietoare sufletului, și perspex, identificat ca fiind un material toxic și rece din punct de vedere al temperaturii sufletești. Prin frumusețea strălucirii și a transparenței acestuia, pare un material atractiv și ispititor, precum mărul copacului interzis, din grădina Edenului.

Rămâne lemnul materialul preferat? De ce?

Sigur că da. Pentru mine, lemnul este echivalent cu infinitul, acesta fiind tot timpul surprinzător de frumos și de diferit în fiece bucățică. Unde mai pui că sunt atât de numeroase variantele de esențe pe întreg cuprinsul pământului. Adică na, să poți avea lemn de culoare roșie în diferite tonuri în funcție de esență, sau galbene, sau portocalii, sau verzi, sau albe, sau roz, sau violet, sau negre, sau maronii de toate nuanțele posibile, sau multe dintre culorile enumerate reunite într-o singură esență într-un mare fel, cu dungi mai subțiri și mai groase, ce își află drumul continuu pe întregul cuprins al copacului, fiecare dintre ele având rolul și povestea ei în viețuirea copacului care, în cursul vieții sale, a participat prompt și necondiționat la purificarea aerului planetei și le-a fost cămin atâtor mici și mari viețuitoare. O parte din organismul meu e lemn acum și așa va fi tot timpul.

Colectia-(Eva),-denumire-brosa-(Frozen-Sun),-materiale-(lemn-de-Osage-Orange,-perspex,-inox),-credit-foto-(Doru-Dumitrescu)---poza-ptr-promovare-Autor

Cu ce ți-ai dori să lucrezi și nu ai avut ocazia?

Nu am o preferință exactă, dar știu că mai de mult mi-a sosit în minte gândul ce a devenit vis, și mai apoi dorință, că mi-ar plăcea enorm să am la dispoziție un depozit cu absolut toate materialele existente în lume, asemenea unei biblioteci bine aprovizionate, unde să poți merge să cauți, să vezi, să atingi, să faci poze și să afli sursele de unde se poate procura. Mi-ar plăcea să lucrez cu orice material care se potrivește perfect și ar putea povesti despre conceptul creației în care l-am folosit.

Colectia-(Eva),-denumire-colier-(Rhino-Ghost),-materiale-(perspex,-lemn-de-abanos,-argint),-credit-foto-(Doru-Dumitrescu)---poza-ptr-promovare-Autor

Ce urmează după AUTOR?

Pentru mine, AUTOR este cel care m-a descoperit exact de la prima piesă cu funcțiune de purtabilitate pe care am creat-o, punându-mă în temă cu existența acestui frumos domeniu al artei purtabile. Mi-a deschis ușa larg și m-a poftit cu brațele deschise, m-a inițiat într-ale artei purtabile, oferindu-mi chiar și un mare premiu la prima mea ediție a târgului Autor, premiul AAA (Autor Awesom Award), pe care l-am perceput extrem de motivațional. AUTOR este parte din viața mea, mi-a schimbat-o enorm în bine și îmi acompaniază atent, în continuare, pașii pe drumul aparent fără sfârșit, presărat cu frumos.
AUTOR Fair este motivul pentru care an de an mă simt inspirat și motivat să aleg un concept și să îl materializez în sculpturi purtabile ce vor porni la drum împreună cu cei ce le adoptă, îndeplinindu-și mai devreme sau mai târziu misiunea venită odată cu conceptul colecției create cu profund interes și dedicare.

De altfel, că tot veni vorba, recomand includerea negreșită în programul vostru a AUTOR, un eveniment superb care va avea loc pe data de 16-17 aprilie în București, la Grand Hotel du Boulevard. Va fi cu totul și cu totul special.

Colcltia-(Eva),-denumire-inel-(Rocket-Tree),-materiale-(copacel-bonsai,-perspex),-credit-foto-(Doru-Dumitrescu)---poza-ptr-promovare-Autor

Ce urmează după EVA?

După EVA, urmează să încep lucrul la următoarea colecție pe care o voi prezenta în luna iulie a acestui an, în cadrul unei expoziții personale de artă purtabilă, ce va avea prima expunere într-una dintre mănăstirile de pe lângă Timișoara. Colecția se numește “ABSTRACTIZAREA SFINȚILOR”. Pentru cine va fi interest să viziteze, voi posta pe pagina mea de Facebook date despre expoziție și locație.

Colectia-(Eva),-denumire-inel-(Not-a-Free-Bird),-materiale-(lemn-de-abanos,-perspex),-credit-foto-(Doru-Dumitrescu)---poza-ptr-promovare-Autor

Articolul a fost realizat cu sprijinul echipei AUTOR.

Fotografii: prin Doru Dumitrescu

 

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed