De pe lista noastră “to buy”: covoarele poloneze de la Tartaruga Studio

Au trecut deja două luni de la vizita pe care am făcut-o în Polonia, la Łódź Design Festival, și noi încă mai avem povești de spus. E normal, ne-am făcut atâtea to do, to talk about, to buy lists, că nu am apucat să le bifăm pe toate deocamdată. Dar, dacă ai în plan o reamenajare, sau poate doar să adaugi un pic de culoare și meșteșug tradițional (și internațional) în apartamentul tău, să știi că am ajuns în sfârșit la unele dintre piesele noastre preferate: covoarele poloneze tip kilim, din lână, create chiar în orașul Łódź de Tartaruga Studio, format din designerii textili Wiktoria Nowak și Jadzia Lenart. Îți spunem povestea lor mai jos.

Tartaruga Studio

Pe Wiktoria și Jadzia le-am cunoscut în timp ce vizitam complexul Art Inkubator, gazda Łódź Design Festival (despre care o să-ți spunem mai multe în curând) și locul în care le poți găsi micul showroom: un spațiu de doar câțiva metri pătrați, în care au încăput, însă, și un război, și mostre de kilim-uri handmade create chiar de cei doi designeri. Piesele sunt fie covoare, fie accesorii pentru pereți, ca niște tapiserii, iar noi le-am vedea și încălzind o amenajare în cheie industrială, și energizând un stil minimalist.

Tartaruga Studio

Piesele Tartaruga Studio au fost incluse și în selecția must have! a Łódź Design Festival, dedicată designerilor polonezi cu experiență. 

Povestea Tartaruga Studio a început relativ recent, în vara anului trecut, când Wiktoria și Jadzia, două prietene care se cunoscuseră la Universitatea Tehnică din Łódź, în timp ce studiau designul textil, au decis să își înceapă propria afacere. Dar stai, încă nu am ajuns acolo, să o luăm treptat. Chiar dacă programa facultății lor cuprindea o mulțime de cursuri de design textil industrial, țesutul manual nu intra în calcul. Așa că fetele a trebuit să ia acest aspect în mâinile lor 🙂 .

“Jadzia a fost prima dintre noi interesată de tehnicile tradiționale, apoi am prins și eu microbul țesutului 🙂 . La început, țeseam piese mici acasă, dar apoi ne-am rugat unul dintre profesori să ne învețe mai multe după ce terminam cursurile obișnuite. A fost foarte răbdător și deschis, iar etapa asta a durat aproximativ 2 ani”, ne-a povestit Wiktoria. 

Tartaruga StudioÎn ultimul an de studii, însă, când cele două creatoare au început să se gândească tot mai concret la viitorul lor profesional și și-au dat seama că nu vor să se angajeze în industria textilă poloneză tradițională, care, așa cum ne-au spus, nu dă mari șanse la creativitate tinerilor designeri ambițioși. Ca urmare, și-au luat inima în dinți, au participat la câteva cursuri de management, au scris un plan de afaceri și în mai 2017 au pornit la drum pe cont propriu. Cu Tartaruga 🙂 .

Tartaruga Studio

Merită să facem aici o mică paranteză și să-ți spunem că sunt suficiente câteva minute de discuție cu Wiktoria și Jadzia, cum am purtat și noi la Łódź inițial, ca să-ți dai seama cât de mândre sunt de apartenența brandului la cultura orașului și la tradiția poloneză. Ne-au explicat tot ele de ce.

“Nici eu, nici Jadzia nu provenim din Łódź, dar am ales să ne stabilim aici pentru că ne-am îndrăgostit de oraș. Acesta este și motivul pentru care istoria lui e foarte importantă pentru noi. Vreme de mulți ani Łódź a fost un centru polonez al industriei textile – ba chiar mai mult, orașul a fost clădit pe această industrie în secolul al XIX-lea. Însă, după căderea regimului comunist polonez, textilele și-au pierdut avântul pentru că prețurile produselor tradiționale nu au reușit să concureze cu piesele foarte ieftine aduse din Asia. Așa că orașul s-a degradat, iar fabricile au rămas în paragină. Totuși, din fericire, Łódź trece acum printr-o “a doua tinerețe”, iar noi vrem să spunem această poveste clienților noștri, ca să ne poată înțelege munca mai bine”, ne-a explicat Wiktoria. 

Tartaruga StudioȘi chiar dacă un covor kilim are o sonoritate mai degrabă de proveniență orientală, află că motivele tradiționale cu care sunt decorate vin tot din cultura poloneză. Până la piesele propriu-zise și la motive, însă, drumul designerilor Tartaruga Studio a mai trecut peste niște hopuri. Mai exact, pentru început, Wiktoria și Jadzia s-au axat mai ales pe accesorii textile pentru pereți, decorative și structurale, “cute and fashionable”, așa cum le descriu chiar ele, dar fără rădăcini în tradiția poloneză. Asta până când și-au dat seama că tocmai acest “fashionable” le scade durata de viață și că obiectele nu reușeau să pluseze nici la capitolul funcțional: nu puteau fi spălate! 🙁

“Așa am ajuns la covoarele kilim: sunt foarte rezistente și durabile, le poți expune pe ambele fețe și, ce e cel mai frumos, pot fi și decorative, și funcționale – poți să le folosești chiar și pe post de covor sau cuvertură pentru pat. În plus, au și o importanță personală pentru noi: eu și soțul meu am primit un kilim de la părinții mei ca dar de nuntă, același pe care îl primiseră și ei de la părinții mamei mele în ziua căsătoriei lor. Deci pot juca și rolul de moștenire de familie fără probleme 🙂 “.

Tartaruga Studio

Pentru covoarele Tartaruga Studio, Wiktoria și Jadzia folosesc fie lână în nuanțe naturale, adusă din satul de munte Koniaków, cunoscut pentru creșterea oilor, fie lână reciclată de la o fabrică de covoare din apropiere. Până aici, nimic extravagant. Procesul îndelungat de producție, însă, e demn de o poveste separată. O să le lăsăm tot pe ele să ne-o spună.

“Folosim două tipuri de echipamente. Primul, o ramă pentru țesut, a fost făcut special pentru noi de un tâmplar polonez. Dimensiunile maxime ale kilim-ului pe care îl putem face pe ea este de 100×150 cm. Cel de-al doilea echipament este un război uriaș, pe care putem face un kilim cu o lățime de 135 cm și cu lungimea…nelimitată! 🙂 Este vechi de 50 de ani și ne-a fost adus din Suedia. Pe ramă lucrăm foarte rapid și simplu, dar trebuie să tăiem fiecare kilim și să pregătim apoi firele pentru următorul, ceea ce este epuizant pe termen lung fiindcă suntem obligate să ne folosim de o suveică și o furcă pentru aranjarea fermă a firelor – de-asta avem bicepși bine conturați acum 🙂 . Pe de altă parte, la război se lucrează greu, avem nevoie de aproximativ 3-4 zile ca să obținem un kilim, dar lucrăm mult mai ergonomic”.

Tartaruga Studio

Tartaruga Studio

Tartaruga Studio creează covoare kilim de trei dimensiuni: 50×80 cm (dreapta), care necesită circa 24 de ore ca să fie produs, 70×120 cm (stânga) – circa 38 de ore de lucru, și 100×150 cm (mijloc) – circa 65 de ore. 

Tartaruga Studio

Luând în considerare durata extinsă de producție a unui singur covor, ai putea crede că lucrurile merg destul de greu pentru Tartaruga. Dar ai greși 🙂 . Studioul tocmai și-a lansat cea de-a treia colecție de covoare, create din bumbac reciclat și inspirate de activitățile  zilnice favorite ale designerilor. Fiecare covor poate fi spălat la mașină, iar studioul va redirecționa 2% din profit către organizația non-guvernamentală Refugee.pl, care lucrează pentru prevenirea rasismului și promovarea unei societăți deschise.

Tartaruga Studio

Pe site-ul Tartaruga Studio o să găsești, însă, și mai vechile lor colecții: Kilims from Poland, care și-a propus “să traducă” vechile simboluri tradiționale în limbajul designului contemporan, și The Suns, decorată cu un soare electrizant. Iar acesta este doar începutul: Wiktoria și Jadzia ne-au spus că tocmai au făcut rost de un al doilea război de țesut ergonomic, așa că de acum vor putea lucra amândouă în paralel și vor crește producția.

Tartaruga Studio

Și da, așa cum îți spuneam la început, dacă plănuiești o reamenajare, iar covoarele și accesoriile Tartaruga Studio ți se potrivesc, ține minte că pot ajunge și în România fără probleme.

“Dacă vine vorba de livrări, România este o nimica toată! Ne-am trimis covoarele până și în Australia și Statele Unite, deci nimic nu ne mai sperie acum 🙂 “.

Fotografii: prin Tartaruga Studio

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed