Din clădiri adormite, în muzee temporare cu peste 25.000 de vizitatori: care sunt edificiile-monument populate de Art Safari?

Bucureștiul, oraș cu arhitectură paradoxală și personalitate inegală, uită adeseori de clădirile lui istorice care au avut nenorocul să fi fost ridicate în zone scoase din viața cool contemporană, sau care sunt prea pretențioase, prea nesigure, prea neîngrijite. Uneori, însă, în viața trepidantă a orașului apar circumstanțe care trezesc la viață clădiri adormite și le recâștigă pentru București folosindu-se de prilejuri de bucurie de care cei mai mulți dintre noi nu au parte în fiecare zi: de pildă, de arta contemporană.

Fetița acrobatului – N. Tonitza

Pavilionul de Artă București – Art Safari, cel mai mare eveniment dedicat artei din România, este unul dintre aceste circumstanțe salvatoare. Ba mai mult, ajunge în curând la cea de-a șasea ediție anuală. Cu ajutorul prietenilor din echipa evenimentului, am pus la punct un lanț de povești ale clădirilor monument* în care a ajuns (și va ajunge) Art Safari în timp ce reîmprietenește oamenii cu arta.

*disclaimer: ediția 2018 a avut loc în Piața George Enescu și nu va fi amintită în poveștile de mai jos.

Garajul Ciclop (2015) | foto: Anda Bolohan 

Palatul Oscar Maugsch BCR, Piața Universității – Art Safari 2019

Anul acesta, Pavilionul de Artă București – Art Safari va avea loc pe 27 septembrie – 6 octombrie, în clădirea-monument istoric a Palatului Oscar Maugsch BCR din Piața Universității, construită în 1906. Evenimentul va fi conceput sub forma unui muzeu temporar, care va găzdui, pe o suprafață de 10.000 mp, cea mai mare expoziție dedicată pictorului Nicolae Tonitza din ultimii 50 de ani, „Tonitza și geniul copilăriei”, Pavilionul Central cu expoziția „Repvblica. Despre umbre în sculptură”, realizată ca o privire antologică și analitică asupra sculpturii din România, în perioada 1800-2019, Pavilionul Supercontemporan „Young Blood. Arta timpului tău”, programul educațional – Art Safari Kids & Art Talks, în parteneriat cu Institutul de Management al Artei și Institutul Cultural Român și Programul Internațional.

Arhitectura expoziției este semnată de Attila Kim, comisarul României la Bienala de Veneția, începând cu ediția 2016 și până în prezent.

Fosta clădire BCR – care a găzduit acum câteva luni ediția 2019 a Romanian Design Week București –  a fost construită pe locul vechii grădini a Palatului Suțu și a avut ca model palatele de pe celebrul Bd. Haussmann din Paris. Oscar Maugsch, arhitectul său de origine germană, s-a născut la 1857 la Iași, a studiat la Dresda și a fost arhitect al Ministerului Cultelor și Instrucțiunii Publice. Palatul a adăpostit inițial una dintre primele companii de asigurare din România – Societatea Generală de Asigurări Generala.


Galeriile Kretzulescu – Art Safari 2017

Aflate pe Calea Victoriei, galeriile au fost construite după planurile arhitectului interbelic G. M. Cantacuzino pe locul fostului Han Kretzulescu. Cu prilejul Centenarului Luchian, în 2017, Art Safari a redat publicului Galeriile Kretzulescu și, cu ajutorul arhitecților Ioana Corbu și Vladimir Nicula, a amenajat o amplă expoziție dedicată pictorului român Ștefan Luchian: „Luchian și independenții“. Evenimentul a găzduit, de asemenea, Expoziția Centrală „Notes on a Landscape”, cu o perspectivă transistorică asupra peisajului artistic din România, care a cuprins lucrări de la începuturile tradiției moderne, până la mișcările artistice contemporane. În Galeriile Kretzulescu au fost marcate trei zone distincte, numite „memoria locului”, care marcau etapele istorice prin care a trecut imobilul. „La etajul 5, am lăsat o zonă intactă: o amprentă a sediului fostei Securităţi care a activat aici, o zonă cu o cameră obscură naturală – un fenomen extrem de interesant – şi alta – o cameră de tortură folosită de Securitate în timpul dictaturii lui Nicolae Ceaușescu” (Ioana Ciocan, directorul Art Safari).

Galeriile Kretzulescu au trecut printr-un proces de recondiționare organizat de Art Safari. Amenajarea Pavilionului de Artă București Art Safari 2017 a fost nominalizat la Anuala de Arhitectură București, în cadrul secțiunii Arhitectura spațiului interior.

Palatul Dacia România – Art Safari 2016

În 2016, Art Safari a fost dedicat Centenarului DADA, în Palatul Dacia-România de pe strada Lipscani nr. 18-22. Printre numele artiștilor expuși s-au numărat Tristan Tzara, Hugo Ball, Hans Arp, Marcel Ianco, Arthur Segal, Jules Perahim, Max Herman Maxy și Victor Brauner.

„Am adus 25.000 de vizitatori în Palat și o serie de personalități de la muzee și instituții internaționale care au venit special pentru a studia arta contemporană românească. Tate Modern, Muzeul Beelden aan Zee, Comisia de Cultură a Parlamentului din Bavaria, Curatoriumul European al dosarului de candidatură al Bucureștiului la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021, dar și specialiști din muzeele de artă din Strasbourg, Stockholm, Varsovia, Viena, Haifa, Paris, Johannesburg, Haga etc.”. (Ioana Ciocan, director Art Safari).

Palatul fostei Societăți de asigurări Dacia – România din București este situat la intersecția străzilor Lipscani, Smârdan și Stavropoleos. Restaurarea clădirii, efectuată în anii 1984 1985 de arhitecții Constantin Rulea și Octav Dimitriu, a lăsat aproape intactă această construcție reprezentativă a arhitecturii bucureștene de influență germană.

Holul, cu două intrări (una principală, din strada Lipscani, și alta secundară, din strada Stavropoleos), este locul de pornire a două scări dispuse simetric, care duc la etaj. Tamburul octogonal al cupolei este bogat ornamentat cu elemente geometrice în stucaturi colorate, cu sculpturi, picturi și coloane de zidărie, a căror tencuială imită marmura.

Garajul Ciclop – Art Safari 2015

Una dintre clădirile faimoase ale Bucureștiului în perioada interbelică, Garajul Ciclop (1923) a fost gândit ca o replică a clădirilor-etalon de pe 5th Avenue din New York. A devenit prima parcare supraetajată din România și primul imobil din Europa construit cu un sistem anti-seismic pe role, ceea ce a dat tonul clădirilor moderniste din București.

foto: Anda Bolohan

Spaţiul interior dezvăluia o structură remarcabil de modernă pentru anii ’20 ai secolului trecut, organizat în jurul unui atrium ce se ridică pe înălţimea a patru etaje, pe lateralele căruia sunt amplasate două rampe pentru accesul auto. Structura de rezistenţă era realizată integral din beton armat. Din păcate, dacă ai trecut pe Bulevardul Magheru în ultimii ani știi deja că forma garajului e alta acum.

Sorina Vazelina și Ada Muşat | foto: Anda Bolohan

În 2015, fostul garaj a fost transformat într-un uriaș muzeu de artă: 300 de artişti din portofoliul a 50 de galerii de artă româneşti şi internaţionale, precum şi a 10 muzee din afara Bucureştiului au fost doar o parte din surprizele Art Safari 2015.

„A fost un succes răsunător, deși toată lumea fusese sceptică la anunțul că vom organiza o expoziție de artă într-un garaj. Pentru prima dată în România, era coadă la ARTĂ. 20.000 de oameni ne-au trecut pragul atunci” (Ioana Ciocan, director Art Safari).

 

Pavilionul de Artă București — Art Safari, cel mai amplu eveniment dedicat artei din România, susținut de Primăria Municipiului București, prin Expo Arte, se desfășoară anual și aduce în atenţia publicului artă de patrimoniu, artă contemporană, instalații, performance-uri, ateliere de artă pentru copii și tururi ghidate, situând Bucureștiul pe harta marilor evenimente europene culturale.

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed