Grupul Plywood, by Charles şi Ray Eames, sau inovaţii actuale după mai bine de 50 de ani

Cu siguranţă aţi văzut măcar o dată, în paginile unei publicaţii sau chiar în faţa voastră, un scaun din lemn curbat semnat Charles şi Ray Eames. Lounge Chair Metal sau Lounge Chair Wood, din Grupul Plywood (care apar în mai multe ipostaze mai jos), sunt două dintre creaţiile lor din 1945, la fel de actuale şi astăzi. Iar dacă nu v-aţi întâlnit încă cu aceste piese, de pe 27 septembrie până pe 14 octombrie veţi avea ocazia să o faceţi la expoziţia retrospectivă Eames by Vitra, organizată de Intro la The Ark.

Legat de crearea scaunelor din placaj de lemn curbat ar trebui să ştiţi că tehnologia lor inovativă are la bază experimentele din 1940 ale lui Charles Eames în ideea de a produce o carcasă de scaun din placaj tridimensional curbat, care să urmărească atent formele corpului uman, eliminând astfel nevoia de umplutură moale îmbrăcată în tapiţerie.

Primele încercări au eșuat din cauza dificultăților tehnice. În timpul celui de-al doilea Război Mondial, Charles și Ray Eames au continuat încercările în studio-ul lor din Los Angeles și s-au concentrat pe dezvoltarea metodelor de producție industrială a obiectelor realizate din placaj curbat de lemn.

Primele piese de succes au fost niște atele folosite de soldații răniți în război și comandate într-un număr impresionant de către US Navy. Pe parcursul a câțiva ani, soții Eames au folosit această tehnică de pionierat pentru scaune, mese, mobilier pentru copii sau panouri de separare, iar câteva dintre aceste obiecte au fost realizate în totalitate din lemn stratificat, iar altele dintr-o combinație de placaj de lemn și oțel tubular.

Pentru a conecta carcasele scaunelor cu bazele, Charles și Ray Eames au folosit inovatoarele “shock mounts”, mai precis niște butoni din cauciuc ce îmbunătățeau flexibilitatea structurală a scaunelor.

 Metodele folosite în ziua de azi pentru curbarea placajului de lemn în forme tridimensionale sunt în mare parte identice cu cele gândite de Charles și Ray Eames în urmă cu mai bine de 50 de ani.

Piesele lor din placaj de lemn sunt la fel de relevante și actuale precum erau atunci când au fost create și asta datorită unui mix de calități remarcabile: confort, folosirea eficientă a materialelor și integritatea structurală, liniile elegante și fluide și formele sculpturale. După trecerea anilor, mobilierul din placaj de lemn produs de cuplul Eames nu și-a pierdut nici un strop din vitalitate și prospețime.

Piesele semnate de Charles şi Ray Eames vor fi prezente, alături de multe surprize de design, în expoziţia retrospectivă de la The Ark. Ne vedem acolo!

One Comment

  1. Pingback: Charles și Ray Eames, despre iconicele grupuri Plastic & Aluminium | Designist

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog