Pentru fiecare om din lume există 8 modele de scaune de designer

Cum a fost la Designblok 12 Prague Design and Fashion Week ne spune Ana Alexandra Blidaru, trimisul special al Centrului Ceh București la Praga, pentru unul dintre cele mai importante evenimente de design ale acestei toamne.  

Ediția din 2012 a festivalului de design de la Praga, Designblok, a propus ca focus de țară Italia. Printre expozițiile și brandurile italiene prezentate, acestă secțiune a festivalului a adus în prim plan două doamne ale designului – Patricia Urquiola și Rossana Orlandi. Am  avut ocazia de a asista la două prezentări foarte personale și calde; două prezentări pline de patosul mediteranean.

În România a început recent să se vorbească mai mult despre design. Se simte cum designerii de produs prind glas și obiectele lor își fac apariția în viața cotidiană. Este un pas important și necesar; reprezintă o etapă de desacralizare a designul, de preluare a sa din sfera artei inaccesibile și inserare în sfera cotidiană. Pasul următor cred că este un fel de resacralizare. Aici se poate ajunge doar după consumarea obiectului, doar în momentul în care societatea are deja o anumită educație și când obiectele de design și designerii de produs îți pot recăpăta locul în expoziții-concept, realizate de către curatori de design. Acum, în România însuși termenul de curator de design sună deplasat. În Italia, Rossana Orlandi face asta de 10 ani.

Rossana Orlandi s-a dedicat întru totul lumii designului în 2002 când a deschis un spațiu destinat designerilor, unde aceștia erau invitați să vină, să se întâlnească, să discute și să creeze. Amplasat într-o fostă fabrică, Spazio Rossana Orlandi se compune pe două etaje, în jurul unei grădini și cuprinde obiecte de mobilier și de design de interior, atât contemporane cât și vintage. În 2008 spațiului i s-a adaugat o galerie, care prezintă proiectele avangardiste ale designerilor și obiecte unicat. „Singurul criteriu folosit în selecția din galerie este instinctul. Obiectele selecționate trebuie să transmită ceva, să stârnească emoții”, afirmă Rossana.

Pentru fiecare om din lume există 8 modele de scaune de designer / imagine din magazinul Kartell din Praga.

La momentul actual Rossana este unul dintre cei mai mari curatori de design și este bine cunoscută pentru flerul ei, care o ajută să descopere noi talente. Și este deja recunoscut faptul că la ea în atelier poți cunoaște marile nume din lumea designului de mâine. Lucrând cu designerii încă de la început, aceasta îi ghidează și își lasă amprenta în dezvoltarea tinerilor artiști, dar și a scenei de design italian și chiar internațional.

În cadrul Designblok 2012, Rossana Orlandi a prezentat câteva dintre cele mai interesante concepte expoziționale realizate de către ea. Cel care mi-a atras atenția în mod deosebit este „TABULA RARA”, un concept dezvoltat în perioada 2003-2007, de-a lungul a 8 expoziții. În cadrul expoziției, fiecare dintre designerii participanți trebuiau să pună în scenă o masă. „Masa este un element foarte important pentru mine. Este un loc de întâlnire și comunicarea. La masă se dezvoltă ideile.” Acest concept s-a născut dintr-un experiment făcut împreună cu prietenii. Succesul atât în industrie, cât și în media și la publicul larg a determinat dezvoltarea acestei expoziții pe o perioadă de 5 ani.

Spre finalul prezentării, Rossana Orlandi (foto sus) a dat un sfat tinerilor designeri: „Nu vă îngrădiți imaginația. Încercați să desenați și să realizați obiecte cât mai indrăznețe. Dar nu mai faceți scaune! Sunt și așa prea multe. Există 8 scaune de designer pentru fiecare om de pe planetă. Concepeți orice altceva, dar nu scaune.”

Patricia Urquiola s-a născut în Spania, dar locuiește și lucrează la Milano. A studiat arhitectura și s-a format sub aripa lui Achille Castiglioni. A creat conceptele pentru numeroase restaurante, magazine și ateliere, pentru firme ca Alessi, Antares-Flos, Artelano, B&B Italia, Boffi, Bosa, Cappellini, Cassina, De Vecchi, Fasem, Kartell, Liv’it, MDF Italia, Molteni & C., Moroso, Sag 80, Somma, Tronconi Knoll.  În 2001 și-a deschis propriul studio, unde face atât proiecte de arhitectură, cât și design de interior, design de mobilier și design de produs.

Imagini din expozițiile Tabula Rara, curator Rossana Orlandi

La Designblok 2012, Patricia Urquiola a umplut amfiteatrul Facultății de Arhitectură din cadrul Universității Tehnice de la Praga. Sute de studenți și iubitori de design au fost martorii unei prezentări pline de emoție și accente personale. Recunosc că de mult nu am mai asistat la o prezentare care îmbina atât de firesc aspecte personale cu detalii profesionale. Patricia ne-a povestit (pentru că într-adevăr a fost mai apropiată de o poveste decât de o prezentare) despre atelierul ei, despre inspirația pentru unele piese de mobilier, despre câteva proiecte de arhitectură de interior finalizate, dar și despre unele aflate în lucru. În același timp, Patricia a vorbit despre bucuriile și frustrările unui designer, despre dilemele unei femei contemporane (familie și copii vs. muncă) și despre aspectele pe care le consideră importante în această eră a globalizării. Dar poate cel mai cald aspect al prezentării Patriciei a fost că a dat sfaturi… aproape sfaturi părintești 🙂

Patricia (foto sus) a pus accent pe originea produselor folosite în design și arhitectura de interior „iei de la fiecare ce știe să facă mai bine și ceea ce îl face unic”. Pentru că deși globalizarea facilitează distribuția și accesibilitatea diferitelor materiale în toate colțurile lumii, după părerea ei, un designer sau un arhitect trebuie să țină cont de locul în care vor trăi proiectele sale. Un exemplu în acest sens este hotelul W Hotels Retreat & Spa – Vieques Island. În reamenajarea acestui hotel, Patricia Urquiola și-a îndreptat atenția spre materialele care se găseau pe insulă și spre cultura și tradiția locului. Rezultatul este cel mai bun argument în favoarea ideii că se poate crea un design modern, elegant și adecvat unei locații de 5 stele, pornind de la materialele locale.

Scaunul Frilly for Kartell, design Patricia Urquiola

O idee care m-a cucerit a fost modalitatea de expunere din cadrul primei sale expoziții din atelierul personal. Cu toții suntem obișnuiți cu modul clasic de a viziona o expoziție, în care tu, ca vizitator, trebuie să te apropii de obiecte și să-ți creezi un anumit traseu prin galerie. Cu ocazia acelei expoziții, Patricia Urquiola a inversat rolurile. Toate prototiturile din atelier erau montate pe cârligele unui carusel industrial. Astfel, vizitatorul expoziției devenea mai degrabă spectatorul unui performance sau a unei prezentări de design vestimentar, stând pe loc și obiectele defilând prin fața sa.

Interesantă a fost, de asemenea, și expunerea din cadrul Designblok. Într-o sală albă erau amplasate niște pachete mari din hartie albă, cu formă neregulată. Pe jos, pe lângă pereți, erau aruncate bucați de hârtie ruptă. De sub hârtiile rupte se întrevedea o boxă și se auzea zgomotul de hârtie ruptă. Când te apropiai de pachete, observai că există zone unde hârtia a fost ruptă și poți vedea ce este înauntru. Astfel se întâlnea pe viu publicul Designblok cu obiectele de mobilier semnate de Patricia Urquiola.

Imagini din expoziția Patriciei Urquiola, din cadrul Designblok 2012.

Atât Rossana Orlandi, cât și Patricia Urquiola au discutat mult depsre prototip, deoarece el este cel important din punct de vedere al designului. Aproape întotdeauna, când produsul intră în producție, modelul suferă anumite modificări. Spre deosebire de artist, care poate crea fără interferențe, designerul, ca și arhitectul trebuie să comunice pentru a produce. Întotdeauna există în acest proces interferențe. Important este însă să nu existe compromis.

„Ca designer trebuie să-ți placă procesul pentru că după ce termini un proiect, nu mai vezi obiectul respectiv; treci mai departe, la următorul proiect.” – Patricia Urquiola

Text: Ana Alexandra Blidaru. Fotografii: Ana Alexandra Blidaru, Designblok 2012

www.oneworld.ro

Va urma 

 

One Comment

  1. Ma amuza dar respect parerea Rossanei Orlandi, mai ales ca am auzit-o si de la un designer de produs, care (desigur) a conceput si el un scaun:

    Ronen Kadushin: nu esti ”recunoscut” ca designer pina nu faci si un scaun:

    http://dianablinda.com/2012/09/14/open-design-by-ronen-kardushi/

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog