Orașul se dă în spectacol cu design inclus: expoziții, standuri, scenografie

Da, orașul este un organism viu, continuu schimbător, dar frumuețea lui este neuniformă și se vede în fragmente distincte, care naturale, care gândite și compuse de mintea umană. Despre acestea din urmă vorbim astăzi: scenografiile orașului, fie ele expoziții, standuri sau spectacole, care au intrat în atenția secțiunii arhitectura spațiului interior / amenajări expoziții, standuri și scenografie a Anualei de Arhitectură București 2019. Iată-le pe preferatele noastre mai jos.

Casa Memorială Anton Pann (Zeppelin Design) – premiul secțiunii

Premiul secțiunii e adjudecat de un muzeu al artelor multiple, în care instrumentele de exprimare merg de la limbajul scris la muzică, ilustrație, ba chiar formă și design. Ce e mai important, însă, este că scenografia Casei Memoriale Anton Pann (strada Anton Pann nr. 20, București), gândită și concepută de echipa Zeppelin Design pentru Muzeul Național al Literaturii Române, pune umorul și inteligența lui Pann într-o perspectivă nouă și tactilă. Este o soluție necesară: casa nu se remarcă prin construcție sau stil, nici măcar prin obiecte personale sau urme materiale lăsate în urmă de Pann – nu a fost niciodată prea interesat de propriul confort.

Ca urmare, expoziția realizată de un grup de cercetători, muzeografi, istorici ai literaturii, muzicieni și muzicologi, un colectiv curatorial complex, își propune explorarea și experimentarea expresivității operei lui Pann. Iar asta se întâmplă prin intermediul unei schele formate din păstrate și dreptunghiuri (sistem reticulat), ca spațiu de expunere pentru instrumente muzicale, imagini, partituri și facsimile.  

“Mai mult, imaginile care au fost expuse – fotografii, ilustrații sau copiile textelor – au fost descompuse în mod analitic, devenind la rândul lor obiecte tridimensionale. Fiecare imagine este imprimată pe mai multe straturi transparente și i s-a creat o anumită adâncime care relevă mai bine atmosfera timpurilor trecute, animând cadrele respective”, spun arhitecții. 

Eli Lotar (1905-1969) (Zeppelin Design) – nominalizare

Expoziția de la Muzeul Colecțiilor de Artă din București a sugerat spațiul urban prin volumetria prismelor triunghiulare. Pe ele au apărut, treptat, felii de oraș surprinse de fotograful și cineastul francez de origine română Eli Lotar, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai avangardei pariziene.

“Discursul spațial pune în valoare conceptul curatorial, pentru o experiență expozițională intensă și sugestivă. Volumetria aduce tipul de perspectivă îngustă, cu linii de fugă tensionate, pe care fotograful o întâlnește în peregrinările sale urbane. Totodată, designul speculează detaliile arhitecturale existente ale muzeului, coloanele de fier fiind interpretate ca elemente stradale”, au explicat arhitecții.

„Hedda Gabler” de Henrik Ibsen (arh. Irina Moscu) – nominalizare

Un spațiu în afara timpului, pe planeta Hedda, și o realitate paralelă conturată hipermodern și minimalist cu ajutorul tehnologiei: două ecrane kinetice (unul cu leduri și altul de proiecție) sunt suportul pentru o multitudine de imagini care extind virtual spațiul scenei. Celelalte elemente ale scenografiei formează un ping pong al extremelor cosmic-organic: de o parte a terenului stau pianul-canapea stilizat ca o navă spațială și costumele personajelor, de cealaltă parte stă lanul de porumb din care își fac apariția cu toții.

Arh. Irina Moscu este unul dintre cele mai prolifice nume ale acestei secțiuni a Anualei de Arhitectură București 2019: scenografiei pentru „Hedda Gabler” de Henrik Ibsen de la Teatrul Radu Stanca din Sibiu i se alătură alte cinci spectacole, printre care se numără „Casa cu suricate” de David Drábek și „Un copil din flori spune o poveste pe fond albastru” de Radu Afrim.

Arbori Bătrâni. Să fie întuneric, da’ să fie lumină! (arh. Irina Nemțeanu)

Expoziția de la Galeria Posibilă este construită pe cercetarea artistică a lui Florin Ghenade, pe care o transpune multifațetat, prin fotografii, video și sunete, ceea ce a dus la un parcurs expozițional compus dintr-o succesiune de cadre.

“Black box-ul, spațiu necesar pentru expunerea componentei video care ilustrează căutările lui Florin Ghenade, devine un pendul de mișcare în traseul propus vizitatorilor, un martor al unui proces artistic dinamic care se află în antiteză cu imaginile statice ale arborilor bătrâni”, au explicat organizatorii.

Despre locuire. Locuirea colectivă, între produs și proces (Ideogram Studio)

“De la o nevoie de bază la un loc trăit de oameni”, așa au descris arhitecții Ideogram Studio etapele expoziției Despre locuire. Este vorba despre o serie de instalații care urmărește perspectivele distincte ale principalilor actori ai procesului locuirii contemporane: administrația, dezvoltatorul, arhitectul și utilizatorul / locuitorul.

Proiectul este o producție a Ordinului Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș, susținută prin Timbrul de Arhitectură. Un proiect co-finanțat de OAR, AFCN, Primăria Municipiului Timișoara și Consiliul Local. Cu sprijinul imobiliare.ro, BCR, Bega Group, Policolor, SINIAT, Austrotherm, The Institute

EXPO Pa_CT (Justin Baroncea, Cristina Ginara, Alexandru Ivanof, Ioana Trușcă)

  • Desene – da!
  • Desene animate – da!
  • O barcă – evident!

Toate, adunate lângă Modul, în sala de expoziții a Universității de Arhitectură și Urbanism “Ion Mincu” din București. EXPO Pa_CT este, de fapt, o poveste întreagă compusă din desene puse în mișcare de Ioana Trușcă, prin cărbune animat, AR și piese ceramice semnate de TRSC și Roxana Bâra.

Anuala de Arhitectură București este un festival organizat de Ordinul Arhitecților din România – Filiala București (OAR-B), care premiază și promovează fie proiecte arhitecturale din București, fie proiecte realizate de arhitecți și birouri de arhitectură localizate în Capitală și în diaspora. În 2019, Anuala de Arhitectură a inițiat programul “FORUM BUCUREȘTI”, care continuă și în 2020, cu scopul de a analiza oportunitățile de dezvoltare arhitectural-urbanistică a Capitalei din perspectiva europeană.

Poți vedea și alte proiecte înscrise în categoria “amenajări expoziții, standuri și scenografie” din cadrul Anualei de Arhitectură București 2019 aici. Stai cu ochii și cursorul pe Designist.ro pentru următoarele povești.

Fotografii: Casa Memorială Anton Pann, Eli Lotar (1905-1969), EXPO Pa_CT – Andrei Mărgulescu | Arbori Bătrâni. Să fie întuneric, da’ să fie lumină! – Serioja Bocsok | 

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed