Cât de lung e drumul de la Bau-Bau la Bauhaus sau 2019, anul centenarului Bauhaus în lume

E 1919 și în orășel turingian Weimar oamenii au multe motive să le fie teamă. Războiul s-a terminat, dar foametea și lipsurile au rămas, Republica de la Weimar s-a proclamat, dar restul teritoriului german nu privește asta cu ochi buni, lumea pare că se grăbește să se schimbe, dar veștile rele continuă să vină. Hans e printre puținii copii care nu se tem prea ușor. Abia a învățat să citească, nu-i place la școală și are curaj să se urce în cei mai înalți copaci, să țipe cel mai tare din tot cartierul, să se joace cu mingea printre bibelourile mamei oricând. I se face frică de-a dreptul doar când ea îl descoperă, se înfurie și îi strigă ascuțit:

-HAAAANS! Dacă nu stai cuminte odată, TE TRIMIT DIRECT LA BAUHAUS!

Bauhaus

Clădirea școlii Bauhaus a aparținut inițial Școlii de Artă a Marelui Ducat Saxon.

E o scenă tipică pentru Weimar-ul anilor 1919-1925, perioada în care arhitectul Walter Gropius a condus la Staatliches Bauhaus, școală de design, arhitectură și arte aplicate cu principii artistice “așa de libere” pentru acele vremuri încât adepții ei fuseseră transformați într-un fel de Bau-Bau pentru copiii obraznici. Am aflat asta la sfârșitul anului trecut, când am fost singurii jurnaliști din România care au ajuns la Weimar la invitația Oficiului de Turism al Germaniei – da, suntem foarte mândri de asta! 🙂

Bauhaus

Logo-ul Bauhaus, desenat de Oskar Schlemmer

Pe scurt, despre Bauhaus

Obiectiv vorbind, Bauhaus-ul și întregul stil pe care l-a dictat erau, de fapt, o lecție a simplificării, a formelor clare și a lipsei ornamentelor, a reducerii la esență și a funcționaltății care dictează forma.  Asta fără să însemne că Bauhaus-ul neagă importanța esteticii – mai degrabă popularizează ideea că simțul artistic nu își pierde din valoare dacă devine mai puțin exclusivist și aderă la producția de masă.

Bauhaus

În 1924, artista Marianne Brandt a creat un infuzor de ceai geometric, lipsit de orice ornament și cu dimensiuni reduse. Foto: Sotheby’s. 

Bauhaus

Scaunul Wassily a fost creat de arhitectul și designerul de mobilier modernist Marcel Breuer între 1925 și 1926, ca o formă simplificată a scaunului clasic, doar o siluetă conturată din fâșii separate pentru șezut, spătar și brațe. Foto: Knoll. 

În 2019, întreaga lume sărbătorește centenarul Bauhaus, așa că așteaptă-te la o avalanșă de triade roșu-galben-albastru și pătrat-cerc-triunghi, culorile și formele primare, potrivit pictorului rus Wassily Kandinsky, un alt adept și profesor al școlii Bauhaus. Dar nicăieri nu o să descoperi celebrarea Bauhaus la cote mai înalte decât în Germania, la Weimar, Dessau și Berlin, cele trei orașe-gazdă ale școlii Bauhaus, deci treceți-le deja pe lista de must visit-uri pentru 2019.

Bauhaus

Teoria culorilor artistului Wassily Kandinsky (forme simple și culori primare) a fost sursa de inspirație pentru arhitectul Peter Keler în 1923,  când a creat faimosul pătuț în stil Bauhaus. Foto: Tecta.

Noul Muzeu Bauhaus

Bauhaus

Noi ți-am luat-o înainte la sfârșitul anului trecut, când am participat la summit-ul Income and Branding și am văzut Noul Muzeu Bauhaus, care își va deschide porțile pe 6 aprilie 2019. O clădire-spectacol, care își propune să-și împrietenească vizitatorii cu trăsăturile esențiale ale stilului, să explice ideile din spatele Bauhaus-ului și să așeze piesele-icon în expoziții multimedia.

BauhausUn cub minimalist din sticlă opacă, iluminat de benzi orizontale și 5 nivele însumând 2.250 mp – sunt rezultatul muncii de peste 3 ani a arhitectului berlinez Heike Hanada, în parteneriat cu Benedict Tonon, proiect selectat din peste 500 de propuneri înscrise într-o competiție internațională de design și arhitectură.

Bauhaus

Prima expoziție a noului muzeu va reuni pentru prima dată colecția extinsă a pieselor Bauhaus clasice, pornite chiar de Walter Gropius, fondatorul și directorul școlii Bauhaus în 1920. Artefacte originale, instalații, expoziții interactive, povești, prototipuri, studii de caz și experimente, toate reunite în secțiuni ca “Der neue Mensch”, “Experiment” și “Neuer Alltag”, construite în jurul câtorva dintre cei mai cunoscuți artiști și designeri ai lumii: Paul Klee, Peter Keler, Lyonel Feininger, Wilhelm Wagenfeld, Marcel Breuer, László Moholy-Nagy sau Marianne Brandt.

Școala Bauhaus, în continuă mișcare

Bauhaus

Și ca să vezi trecerea centenarului peste școala de la care a început totul, nu uita să-i faci o vizită și actualei Universități Bauhaus din Weimar, din care face parte în continuare un corp al școlii inițiale, fondate de Walter Gropius în 1919, completat de alte aripi ale clădirii. A trecut prin numeroase transformări de-a lungul ultimilor 100 de ani, dar ferestrele foarte largi și foarte înalte rămân preferatele noastre și acum :). Apropo, nu uita să arunci o privire și în biroul lui Gropius de la etajul 1 – echipa universității și partenerii lor l-au recreat în amănunt, exact așa cum arăta la începutul anilor 1920. Noi am avut ocazia să ne plimbăm prin el într-o reproducere VR uluitor de fidelă – întreabă-ți ghidul despre asta.

Bauhaus

După ce schimbările politice și sociale din țară au făcut școala să se mute la Dessau în 1925 (sub conducerea lui Walter Gropius și apoi a lui Hannes Meyer) și apoi la Berlin (sub conducerea lui Mies van der Rohe), unde s-a și închis temporar, convingerea generală a fost că Bauhaus-ul se va risipi. Pe de o parte, chiar așa a fost: o parte din profesorii și absolvenții școlii au fost oblicați să emigreze. Totuși, asta nu a însemnat și diluarea Bauhaus-ului: specialiștii emigrați i-au dus principiile mai departe în țările în care s-au relocat, așa că, încet-încet, stilul a devenit cunoscut internațional și și-a extins efectul la mare depărtare de casă.

Bauhaus

Strada Frug, clădire realizată după planurile arh. Yehuda Liulka, 1936. Foto: Bauhaus Center Tel Aviv.

La Tel Aviv, de pildă, unde există mai bine de 4.000 de clădiri în stil Bauhaus, construite după emigrarea arhitecților Arieh Sharon, Munio Gitai Weinraub, Shmuel Mestechkin și Shlomo Bernstein – ba mai mult, se pare că formele moderne și fluiditatea centrului orașului Tel Aviv, piața Dizengoff, recreează planurile inițiale ale pieței berlineze Alexanderplatz, care nu au fost puse în aplicare în capitala germană în 1930 (trebuie să recunoaștem că Tel Aviv-ul a devenit pentru noi cap de listă în topul destinațiilor de vacanță plănuite pentru anul viitor din acest motiv 🙂 ). 

Bauhaus – Nowhaus

Bauhaus

Scaunul Wassily, creat de Marcel Brauer (acum în colecția permanentă MoMA) a devenit D4N, creată de Kerstin Bruchhäuser – o variantă versatilă și foarte colorată, gândită pentru grădini și picnicuri. Foto: Tecta

Multe dintre piesele de mobilier și obiectele de design care au tradus principiile ferme ale Bauhaus și raportul lui clar funcționalitate-formă se află azi în marile muzee ale lumii, dar asta nu înseamnă că nu le poți aduce chiar la tine acasă pe câteva dintre ele. Reinterpretate, desigur. Transformate așa cum le stă bine unor obiecte create acum 100 de ani. Compania germană Tecta a colaborat cu câțiva dintre cei mai valoroși designeri germani ai momentului ca să producă noi versiuni ale obiectelor reprezentative Bauhaus, fără să modifice elementele esențiale ale pieselor. Un Bauhaus Now-haus :).

BauhausFotoliul F51, creat de Walter Gropius în 1922-1923, a devenit F51N datorită lui Katrin Greiling, care s-a folosit de texturi și culori ca să-l transforme, păstrându-i dorința de a sfida (numai vizual) gravitația 🙂 . Foto: Tecta

Bauhaus

Măsuța pliabilă K10 a lui Erich Brendel (1924) a devenit K10N, creată de Tobias Groß – la fel de structurală, dar cu mai multe variante de culoare și linii mai suple. Foto: Tecta 

Bauhaus

Trupă de balet triadic, Teatrul Metropol din Berlin, 1926

Și un pont de final: trece-ți în programul Bauhaus și un spectacol de balet triadic – a fost creat de pictorul și sculptorul Bauhaus Oskar Schlemmer în 1922 și este o adevărată petrecere de forme și culori care, datorită costumelor masive și a măștilor, limitează capacitatea de mișcare a balerinilor și expresivitatea fără să le diminueze grația. De fapt, costumele traduc liniile arhitecturii și designului Bauhaus lăsându-i privitorului libertate de interpretare totală și dându-i umor subtil și teme universal valabile. Abia așteptăm părerile tale!

Fotografii: prin Oficiul de Turism German

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed