Războiul din Ucraina: ce urmează pentru arhitecții și designerii de interior?
Evenimentele geopolitice actuale influențează deja piața de construcții și amenajări interioare din România. Arh. Victor Grosu, născut în Ucraina, la Odessa, ne povestește cum noul context l-a afectat în mod direct, atât personal, cât și profesional, dar și cum crede că va fi influențat domeniul amenajărilor interioare. Urmează un material realizat chiar de Victor, într-un guest post, așadar rămâi până la final, când îți prezintă ce oportunități consideră că există chiar și în aceste vremuri dificile pe care le traversăm. Îi dăm, așadar, cuvântul ⬇️ Pentru mulți, poate părea straniu să ne preocupe ce se întâmplă acum în Ucraina și Rusia. Dar crede-mă, e important să înțelegem care e situația geopolitică actuală și în ce punct ne aflăm. În primul rând, trebuie să ținem cont că acest război vine după o perioadă lungă de pandemie, în care prețurile au crescut, iar lipsa de materiale și stocuri a afectat deja industria în care activez. În 2020, odată cu pandemia, a început pentru piața de construcții și amenajări o perioadă de provocări. Câteva luni, nimeni nu a făcut mai nimic, apoi încet-încet piața rezidențială s-a revigorat, pentru că oamenii au stat mult acasă și și-au dat seama că vor să facă schimbări. Piața comercială a căzut, apoi, în 2021, s-a reintrat ușor-ușor în normalitate și pentru rezidențial, și pentru comercial. Lucrurile păreau pe o pantă ascendentă, apoi a venit războiul. Care sunt efectele asupra pieței de construcții și amenajări? În noul context geopolitic, devine tot mai greu să găsești produse de design interior. Prețurile cresc pe măsură ce materia primă devine inaccesibilă. O să dau doar câteva exemple. Tot nisipul care stă la baza producției de gresie și faianță provine din Ucraina! Eu am fost în vizită la fabrici din Italia și Spania, la producători mari – aveau în depozite nisip din Ucraina. Am vorbit cu câțiva dintre ei zilele trecute și mi-au spus că mai au rezerve pentru încă două-trei luni, după care vor intra într-un fel de criză. Același lucru se întâmplă cu livrările de PAL melaminat sau MDF: în zona noastră balcanică, o mare parte provenea din Ucraina și Rusia. Sigur, producătorii de mobilier se vor orienta spre importuri din țări europene apropiate, Ungaria sau Polonia, dar prețurile vor fi duble față de Ucraina. Aluminiul este al doilea cel mai utilizat metal în construcții după oțel. Se folosește la ferestre, acoperișuri, la placări pentru pereți, la componente de mobilier etc. În Europa, o mare parte din aluminiu era importat din Rusia. Peste noapte, a devenit inaccesibil. Și China e un exportator major de aluminiu. Ce se va întâmpla? Când dispare un concurent care oferea materie primă la un preț competitiv, celălalt jucător va profita și își va mări prețurile, pentru că nu mai are competiție. Este ceea ce mă aștept să se întâmple, iar impactul va veni ca un val peste sectorul nostru. Acestea sunt doar câteva exemple. E clar că, în contextul actual, pe măsură ce materia primă devine tot mai greu accesibilă, ne așteptăm la un nou val de creșteri și speculații. Noi, arhitecții, primim zi de zi mailuri care ne informează că se scumpesc produsele cu 10%, cu 12%, cu 18%. La gresie, faianță, baterii, uși, parchet, mobilier, corpuri de iluminat, aproape la toate produsele am primit deja informări de creșteri. Asta, repet, după scumpirile deja înregistrate în perioada de pandemie. Ca să înțelegem mai bine aceste scumpiri, trebuie să ne uităm la procesul de fabricare a unui produs. Un scaun, de exemplu, nu mai e fabricat doar din lemn, are cel puțin niște prinderi din aluminiu. Producția scaunului implică oameni (care au fost afectați de pandemie), implică o fabrică – ea consumă gaz. Pe fondul creșterii prețurilor la energie, multe fabrici s-au închis. Orice produs implică un întreg lanț logistic, afectat astăzi de scumpirea carburanților. Transportul materiilor prime către fabrică și transportul produsului către distribuție ș.a.m.d. Deci vorbim de un lanț întreg al scumpirilor: pe achiziții, producție, logistică, pe tot. Nici un produs nu mai e azi independent, verigile lanțului de producție global sunt interdependente. Eu deja vorbesc cu producători de mobilier care au reușit să își cumpere materie primă la prețuri destul de ok și îmi spun să ne așteptăm la scumpiri de 20%-30%, după ce finalizează comenzile pe care le au în lucru. Mobilierul pe comandă e partea cea mai scumpă dintr-un proiect. Sigur, asta nu înseamnă că piața se va opri, dar noi, la nivel de design, va trebui să regândim toate soluțiile și să ne orientăm spre o zonă cu un consum cât mai redus. Însă nu prea e valabil, un design fără produse nu există. Tot ce înseamnă design interior înseamnă o implicare a unor resurse suplimentare. Vorbim de specialiști, vorbim de materie primă și restul. Nu e un consum necesar, un interior frumos înseamnă implicarea unui specialist care să îți creeze un interior deosebit, cu soluții deosebite, care automat implică resurse mai multe. Cum m-a afectat pe mine, ca arhitect și antreprenor, noul context? Pe mine m-a afectat în mod direct atacul asupra Ucrainei, atât personal, cât și profesional. Eu mi-am revenit foarte greu, am resimțit foarte profund totul, fiindcă am avut un factor emoțional puternic. Eu sunt născut în Odessa. Asta m-a afectat emoțional foarte tare, pentru că am o legătură cu Ucraina, să auzi că zona în care te-ai născut e atacată azi… eu aș fi putut fi acolo! La nivel profesional, într-o zi s-au încheiat, brusc, proiecte și relații construite în ani de zile. Ca birou de design interior internațional, noi aveam proiecte inclusiv în Rusia și colaborări cu birouri din Ucraina, aveam importuri de produse din Rusia. Efectiv, într-o zi, s-au terminat toate. Am pierdut trei clienți majori pe rezidențial, cu contracte de sute de mii de euro în derulare, am pierdut multe relații create în timp, avem marfă blocată pe care nu știu dacă o vom putea recupera. Totul s-a închis într-o zi. Noi nu ne-am dat seama că s-a închis totul din prima zi, ci abia după o săptămână, când am ieșit din șoc și am înțeles că nu mai putem să facem nimic, pentru că s-au închis toate, nu mai poți circula, nu mai poți transporta, nu mai poți face nimic. În ceea ce privește alte birouri de design interior din România, nu s-a schimbat încă mare lucru, eu am simțit puternic impactul pentru că am clienți din afara țării, cei care lucrează doar pe plan local nu sunt încă afectați, dar eu cred că urmează un val care va reorganiza puțin piața. Cum cred eu că vor fi afectate amenajările rezidențiale și comerciale? 1) În primul rând, în acest moment nu putem să mai stabilim la începutul demarării unui proiect costurile exacte și termenele fixe pentru finalizarea lui. Poți începe ceva acum și în toamnă să te trezești cu alte prețuri și alte termene. Ca arhitecți de interior, ar fi bine să ne gândim de două ori înainte să promitem cât timp va dura sau cât va costa un proiect. E responsabilitatea noastră să ne prevenim și informăm clienții de toate aceste necunoscute. Toate etapele unei amenajări de interior sunt legate, vorbim de un flux: dacă tu nu reușești să aduci o gresie sau un mobilier la timp, întârzii montarea lor și decalezi automat toate celelalte etape. Asta înseamnă costuri suplimentare, dacă ai, de exemplu, deja muncitorii pe șantier și totul se dă peste cap. 2) Pe lângă întârzieri și majorări de preț, criza de stocuri impactează direct soluțiile pe care noi le propunem. Și în pandemie a trebuit constant să jonglăm, să găsim soluții la prețuri accesibile, să ne optimizăm în permanență propunerile. Acum, munca noastră se dublează: trebuie să căutăm iar și iar soluții valabile în contextul pieței actuale. Desigur, mă aștept ca multe din soluțiile de pe piață să fie regândite, pentru a exclude, de exemplu, anumite componente care lipsesc. Putem privi asta și ca pe o oportunitate, pentru că orice criză reprezintă și un imbold, o oportunitate de inventa alte soluții, care pot fi mai bune decât cele folosite în prezent. 3) Și specialiștii în design interior s-ar putea să trebuiască să se reinventeze. S-ar putea ca mâine, serviciile lor să nu mai fie căutate sau să nu mai fie căutate în măsura în care se așteptau. Atunci trebuie să anticipeze, să se reinventeze sau să schimbe puțin nișa, să se organizeze într-un domeniu în care există cerere. Cum cred că vor fi afectați dezvoltatorii imobiliari? În rândul dezvoltatorilor imobiliari, a apărut o dezinformare, că scade piața, că scad prețurile, eu nu prea am văzut asta, se cumpără în continuare apartamente, se construiesc case. Noi nu am fost chiar legați financiar cu investițiile de Ucraina, suntem două țări diferite, cu sisteme diferite. În România, noi trăim mai mult factorul post-pandemic și boom-ul de la începutul scoaterii restricțiilor, care au provocat o cerere foarte mare și o speculație pe zona asta. Suprapus cu panica, au generat aceste creșteri nefondate. Care e sfatul meu pentru cei care vor să își amenajeze locuința în această perioadă? Sfatul meu este să conștientizați acest lucru și să nu vă grăbiți, să nu puneți presiune inutilă, iar dacă vreți să faceți ceva, să faceți ACUM. Prețurile vor crește sigur, așa că dacă vreți să cumpărați ceva, cumpărați AZI, mâine poate să fie mai scump. Doar prin achiziții circulă banii în piață și susținem economia. Ce oportunități cred eu că poate aduce această perioadă? Azi, noi ducem zi de zi un fel de luptă cu informația. Tot necunoscutul, toate fake news-urile duc într-o zonă care creează multă panică. Panica aceasta nu e bună pentru nimeni – pentru clienți, înseamnă că se gândesc de două-trei ori și renunță la ideea de a face acum ceva. Eu consider că trebuie să ne schimbăm mentalitatea și să trecem cu capul sus prin această perioadă. Orice criză înseamnă și o provocare. Dacă până acum a fost pandemia, care a afectat destul de dur anumite segmente, cum e cel al restaurantelor, în cazul dat, trebuie să fim atenți ca nu cumva acest nou tip de criză, venită din panică și dezinformare, să agraveze lucrurile și mai mult. Vreau să semnalez câteva note pozitive în tot valul de negativ care ne înconjoară astăzi. Am remarcat un fenomen despre care încă nu se vorbește sau care momentan trece neobservat. În Ucraina, există foarte mulți oameni și antreprenori deștepți și bogați. O mare parte din ei au ajuns deja în România. Numai eu cunosc 4 antreprenori ucraineni cu care am discutat și care au cumpărat restaurante, afaceri, și încep dezvoltarea în România. Deci vine un nou flux, din Est, cu investiții, cu bani. Ei au pierdut, dar trebuie să continue, gândiți-vă că au spirit de antreprenor! Ei vor genera o nouă viziune, locuri de muncă, poate pe termen scurt, dar mai degrabă pentru câțiva ani – nu îți cumperi un restaurant sau o afacere și o închizi peste noapte. Eu cred că urmează să vedem multe restaurante noi, interesante, cu vibe din Odessa și Kiev, cred că urmează multe lucruri interesante. Deci văd și o consecință pozitivă: se vor infiltra pe piața din România o groază de oameni talentați din Ucraina, foarte capabili și, credeți-mă, ucrainenii sunt foarte creativi, la fel ca și românii.
Este o mare oportunitate, pentru că noi am dus o lipsă mare de mână de lucru – aducem oameni din Nepal, din Vietnam, Sri Lanka. Acum, sute de mii de ucraineni vor veni în România. Ei pot fi angrenați cel mai ușor în segmentul de servicii, în HoReCa, în fabrici sau în construcții. Vor completa astfel lipsa de pe piața locurilor de muncă de la noi, credeți-mă, sunt specialiști foarte buni. Am discutat deja cu câțiva oameni de afaceri cu care colaborez despre care ar fi oportunitățile pieței, cum să îi integrăm mai ușor, care sunt segmentele în care se pot implica, ce lipsuri pot fi completate de ei pe piață. Ucrainenii cunosc și rusa, și ucraineana, cum și eu, fiind din Republica Moldova, cunosc și româna, și rusa, de aceea nouă ne e ușor să comunicăm în rusă. Ei sunt într-o situație în care vor vrea să lucreze, să supraviețuiască, și imboldul acesta te provoacă să faci lucrurile altfel. Vreau să închei într-o notă pozitivă: eu rămân optimist și vreau să găsim soluții, suntem oameni creativi, omenirea a avut mereu parte de provocări majore. Trebuie să găsim soluții pentru a continua să facem design, pentru a face lucrurile să meargă, pentru a face binele, frumosul, să învingă.
Victor Grosu este arhitect, designer de interior, antreprenor, vlogger și prezentator TV. În 2003, a fondat Grosu Art Studio, birou în care sunt create și dezvoltate concepte de succes în industria ospitalității: restaurante, hoteluri, cafenele, spa-uri și cluburi. În 2019, a fondat Hype Project, studio de arhitectură și design interior specializat în locuințe statement, cu design atemporal și soluții high-end. Hype Project și-a lăsat deja amprenta în zeci de proiecte, din Thailanda până în Rusia, România și SUA. Din 2021, Victor Grosu prezintă emisiunea „Casa Magazin”, difuzată la Digi24.
Articol realizat de Victor Grosu. Imagini și fotografii: arhiva autorului. |