De vorbă cu Andreia Gabriela Popescu, designer de bijuterie. Adevăr sau provocare?
Designer de bijuterie premiat și profesor apreciat în domeniu, Andreia Gabriela Popescu selectează premiile pentru Școala de Bijuterie Assamblage în cadrul Romanian Jewelry Week și pregătește pentru fiecare ediție unele dintre cele mai colorate colecții. Colecția pe care o pregătește la ediția ROJW 2024 (2-6 octombrie) aduce un discurs sinestezic colorat, ca o introspecție ludică despre vocale și muzicalitatea fiecărei limbi. Recentele sale distincții, inclusiv Artistar Jewels Award 2022, obținut în cadrul Milan Jewelry Week, confirmă talentul său excepțional și dedicarea față de acest meșteșug. Ne poți povesti despre un moment definitoriu din cariera ta de designer de bijuterie, un moment care ți-a modelat parcursul artistic? Anul 2014 a fost un moment definitoriu. A fost anul în care am început să expun ca artist independent și în alte țări. Am început cu Italia, la Milano, unde am fost invitată de Prodes Italia (organizatorii Artistar Jewels Award 2022 și Milan Jewelry Week). După care au urmat și alte orașe importante din Europa și SUA, în care bijuteria contemporană are deschidere, chemare și înțelegere la public, pe scurt orașe care au făcut deja istorie la acest capitol minunat al artei. Am expus la Barcelona, Madrid, Lisabona, Veneția, Roma, Torino, Vilnius, Legnica, Ljubljana, Bruxelles, Praga, Budapesta, Atena, Baccarat, Londra, Munchen, iar în America, la New York. Prima mea expoziție Milan Jewelry Week a fost ca o rampă de lansare către alte evenimente de prestigiu din branșa noastră. Mi-a oferit vizibilitate către public, curatori și organizatori importanți ai altor evenimente internaționale, galerii de artă și muzee. Dar cel mai important lucru, pe care doar participând la expoziții internaționale am avut ocazia să-l descopăr, să-l învăț și să-l asimilez ulterior, a fost ceea ce înseamnă o expoziție prestigioasă, criteriile de selecție și de jurizare, cum trebuie să te prezinți ca artist participant, modul de expunere a pieselor, la ce nivel de performanță, atât tehnic, cât și conceptual, ar trebui să se ridice lucrările tale de artă, precum și dorința de a ajunge din ce în ce mai bun. Dar în cel de profesor în domeniul creației de bijuterie? 2010 a fost anul în care l-am întâlnit pe David Sandu, artist de bijuterie contemporană și fondatorul școlii Assamblage. David mi-a fost primul îndrumător și apoi mentor în acest domeniu. La propunerea lui am rămas să predau bijuterie, încă de la începuturile școlii. A avea un mentor și a deveni, la rândul tău, mentor este un lucru extraordinar! Mi-a plăcut dintotdeauna să comunic cu oameni creativi, să fiu înconjurată de iubitori ai frumosului, să împărtășesc și să dau mai departe din toată experiența mea sau să răspund la dorința de cunoaștere și înțelegere a meseriei noastre. Acest lucru se datorează înainte de toate părinților mei. Am avut în mama mea un exemplu de răbdare și pedagogie extraordinară, iar în tatăl meu exemplul omului care îți cultiva dorința de înțelegere logică a lucrurilor, dorința de a căuta rezolvare în orice provocare și, mai ales, dorința de a fi mai bun în tot ceea ce faci. Cum reușești să îți menții motivația și inspirația în fața provocărilor din industria bijuteriei contemporane? Motivația o am din plin, deoarece întotdeauna am considerat că dacă iubești ceea ce faci, „sky is the limit” ! Iar inspirația… Suntem „înconjurați” de ea! Este peste tot în jurul nostru, în natură, în istorie, cultură și tradiții, viață și experiențe. Trebuie doar să îți deschizi ochii minții și să o vezi ! 🙂 Consider că, pentru a reuși, trebuie să te dedici trup și suflet muncii tale. Orice obstacol este de fapt o situație ce poate fi depășită și cu siguranță din care ai ce învăța. Și mai cred că depinde de cum vezi lucrurile sau de felul în care le abordezi. Ceea ce e greu reprezintă o provocare ce mă incită să-i găsesc soluția, iar asta îmi amplifică momentul de satisfacție, în care lucrurile îmi ies așa cum mi-am propus. Există o mișcare artistică sau un designer care ți-au influențat în mod semnificativ stilul sau abordarea? Dacă ne referim la artiști și designeri de bijuterie pe care îi admir, atunci îi pot menționa pe Kazumi Nagano, Corrado de Mateo. Însă consider că stilul și abordarea trebuie să le găsești în tine și să te reprezinte întru totul. Cum ai descrie piața de bijuterie din România? Care sunt principalele tendințe și provocări cu care se confruntă designerii români de bijuterie? Industria creativă în România a evoluat de la un an la altul, întotdeauna într-un sens pozitiv. Poate și datorită contextului social, zona creativă se dovedește întotdeauna o necesitate viscerală, un pansament, o soluție și, cu atât mai mult, ceva indispensabil omului. Precum bijuteria este în continuă schimbare și redescoperire, la fel și industria creativă „suferă” schimbări constante și, cred eu, spre bine. Cât despre punctele slabe, mi-e greu să fac o analiză, fie ea și scurtă asupra acestei industrii, însă pot spune că este și ea parte din procesul nostru continuu de învățare și auto-educare. Cum sunt noii designeri de bijuterie cu care lucrezi la Școala de Bijuterie Assamblage? Ce trăsături sau calități remarci la noile generații de creatori? Noile generații de studenți Assamblage sunt oameni cu calități remarcabile, plini de creativitate și dorința să învețe cât mai mult pentru a-și construi o carieră în acest minunat domeniu. Mă bucură extrem de tare faptul că, în ultima vreme, avem din ce în ce mai mulți tineri între 14 și 17 ani. Cât de importantă este prezența Assamblage Jewelry School pe piața internațională? Cum contribuie aceasta la promovarea designului românesc de bijuterie? Prezența școlii Assamblage pe piața internațională este extrem de importantă, iar rezultatul obținut este în dublu sens, pe maxim! Atât pentru promovarea designului românesc, a artiștilor și comunității noastre creative, cât și pentru a deschide porțile școlii Assamblage pentru studenții și artiștii străini dornici să își continue procesul de învățare sau să cunoască un alt punct de vedere al culturii tehnice și creative deja cunoscute. Este o năzuință pe care am avut-o începând din primii ani ca profesor al școlii Assamblage. Cred mult în potențialul școlii noastre. Datorită parcursului meu ca artist internațional, de câțiva ani buni sunt invitată să organizez și să curatoriez grupuri de studenți și artiști, ambasadori ai școlii noastre, la mari expoziții internaționale de bijuterie contemporană și concursuri internaționale între școli de bijuterie contemporană. Anul acesta am fost invitată să fac parte din juriul concursului internațional al școlilor de bijuterie contemporană – Talent Show, din cadrul Milan Jewelry Week 2024, ceea ce reprezintă o validare internațională a muncii mele ca artist, profesor și ambasador educațional. Cum selectezi designerii care reprezintă Assamblage la evenimentele internaționale? Care sunt criteriile pe care le consideri esențiale? Pe lângă talent și un nivel de execuție tehnică ridicat, suntem foarte interesați să îi punem în postura de ambasadori ai școlii pe acei studenți la care observăm o anumită anduranță de lucru și de învățare. După cum spunea pictorul contemporan Matei Șerban și concluzia noastră este că: „Talentul nativ neînsoțit de caracter este egal cu zero”. Este vorba de studenți ai școlii noastre cu care de fapt ajungem să muncim împreună și care treptat devin colegii noștri de breaslă. Cum este perceput evenimentul Romanian Jewelry Week de către designerii internaționali și ce rol joacă acest eveniment în promovarea bijuteriei contemporane românești? Încă de la început ROJW a fost un eveniment care a confirmat și a depășit așteptările. A evoluat exponențial de la an la an, iar festivalul este din ce în ce mai cunoscut internațional. Acest lucru este dovedit, spre bucuria noastră, de numărul din ce în ce mai mare al designerilor și colectivelor internaționale care participă an de an. Formatul evenimentului include în fiecare an o zonă mare de expoziție, o zonă de târg, conferințe, workshop-uri, seminarii și tururi ghidate, cu o locație principală precum și locații conexe. A cincea ediție a Romanian Jewelry Week este programată să aibă loc în perioada 2 – 6 octombrie, la Biblioteca Națională a României, și va fi o ediție spectaculoasă. Aniversăm 5 ani de activitate împreună cu peste 250 de designeri români și internaționali, din peste 40 de tări. În plus, anul acesta vom publica catalogul retrospectiv al celor 4 ediții anterioare și al ediției curente ROJW. Care este conceptul colecției tale de anul acesta, cea pe care o vei prezenta în cadrul ROJW 2024? Pentru mine bijuteria contemporană este un instrument de comunicare vizuală, de educație emoțională, un instrument de observare, de analiză și, de ce nu, de relaționare socială. De aceea colecția mea de anul acesta invită publicul la autoanaliză. Este o provocare și un exercițiu de imaginație în a descoperi în ce culori alegem să comunicăm discursul nostru.
Culorile vocalelor by Andreia Gabriela Popescu Provocare: Cum ar arăta cuvintele noastre rostite dacă am asocia culorile cu vocalele? Vor fi voci strălucitoare sau întunecate? Înalte sau joase? Netede sau texturate? Deschise sau închise? Luminoase sau pastelate? Care ar fi culoarea discursului nostru? Iar muzicalitatea lui ar fi precum un curcubeu? Adevăr: Vocalele dau muzicalitate și viață oricărei limbi. Încântă urechile noastre ca trilul păsărilor în primele zile de primăvară după o iarnă mohorâtă și rece. Transformă o propoziție simplă într-o arie de operă! Fără vocale cuvintele ar fi ca tunetul unei furtuni! Tu ce culori ai alege? Am ales:VERDE pentru I, PORTOCALIU pentru O și ROȘU pentru A. Și aceasta este imaginea colorată a discursului meu!
Fotografii: via Andreia Gabriela Popescu / Școala de Bijuterie Assamblage / Romanian Jewelry Week Interviu realizat de echipa de comunicare Romanian Jewelry Week. |