O discuție despre inovație și viitor împreună cu designerul Valentin Vodev
După ce te-am invitat să faci parte din inovație și ți-am povestit despre noua ediție a concursului internațional de design jumpthegap 2017, inițiat de compania Roca, la finalul lunii trecute am participat la prima conferință din cadrul “jumpthegaptalks”, organizată la Universitatea de Arhitectură Ion Mincu, în sala Frescelor. Cornel Costache, Sales Manager Roca România, Maria Ivtcheva, Marketing Communication Manager Roca Bulgaria, designerul Valentin Vodev, arhitectul Justin Baroncea și arhitectul Constantin Goagea, moderatorul întâlnirii. Tema discuției a fost “Inovație semnificativă: oportunitățile oferite de design și arhitectură în soluționarea adevăratelor nevoi ale oamenilor” și i-a avut ca invitați (în ordinea apariției pe scenă) pe arhitectul Justin Baroncea, corespondent al revistei spaniole Arhitectura și profesor la școala BAC-FPC Barcelona, și pe Valentin Vodev, membru al juriului jumpthegap și designer recunoscut internațional, cu birouri în Bulgaria și Austria. Valentin Vodev este unul dintre cei mai premiați designeri ai Europei de Est: a câștigat The Red Dot Award: Best of the Best în 2015 pentru proiectul VELLO Bike și premiul pentru categoria Mobility în 2009 pentru bicicleta electrica Biquattro, a pus bazele VELLO bike în Viena, companie specializată în producerea bicicletelor inovatoare, și a primit de trei ori distincția International Bicycle Design Competition. Bicicleta VELLO are 3 variante: Urbano (cea din fotografie), Rocky și Speedster. Toate se pot plia printr-o singură mișcare simplă datorită sistemului patentat de suspensii cu magnet. The Roller Buggy – e suficient să tragi de partea de jos a căruciorului și Buggy-ul se transformă într-un scooter, gata de drumuri rapide și ceva mai distractive :). În plus, mai e și pliabil, deci ușor de transportat și când nu vrei să dai fuga de colo-colo prin oraș. Dar să nu crezi că bicicletele sunt singura arie de interes a lui Vodev: portofoliul lui mai cuprinde proiecte de amenajare interioară, piese de mobilier, dar mai ales obiecte pe care le folosești zi de zi, ca brichete, dulăpioare și radiouri, cărora le dă forme ușor SF, care te surprind prin experiența de utilizare – o să vezi câteva dintre ele mai jos 🙂 Radio Valerie nu are butoane, ci doar un design logic și simplu de tot: ca să schimbi posturile, trebuie doar să-i miști antena la stânga sau la dreapta. Rotește-i boxa din partea de sus ca să pornești, să oprești radioul sau să-i modifici volumul. Ne-am dorit să aflăm mai multe despre importanța competițiilor în viața tinerilor designeri și arhitecți și despre cum se întrevede designul de produs în anii ce urmează, așa că, înainte să înceapă jumpthegap talks, am traversat bulevardul Calea Victoriei și am băut o cafea cu Valentin la Alt Shift. Nu doar că am găsit mese libere :), dar mi-a povestit cu multă pasiune despre design și creativitate, funcționalitate și viziune. Experiența ta se întinde deja pe mai mult de 25 de ani, ai birouri de design în Sofia și în Viena și ai primit unele dintre cele mai importante distincții din domeniu. Cum a arătat începutul pentru tine? Prima piesă pe care am creat-o, în 1990, a fost o brichetă. Am fost inspirat la o petrecere, unde, din întâmplare, am zărit un obiect circular, cu o gaură în mijloc. Designul lui m-a uimit și încet-încet mi-a venit ideea: cum ar fi să creez o brichetă cu forma asta, să fie nevoie doar să o strângi ca să o aprinzi și lumina să pornească din mijlocul ei? E foarte interesant că, prin asociere, poți ajunge la un obiect la care nu te gândiseși inițial. E foarte important să fii deschis în ceea ce privește forma, să nu iei ca obligatorii forma și funcționalitatea standarde, să pui la îndoială totul, mereu. Bricheta Laser Spuneai într-un interviu că designul este pentru tine “un cocktail de logică, estetică și artă”. De ce este logica cel mai important aspect? Cred că trebuie întotdeauna să existe un motiv pentru a crea un obiect, trebuie mereu să pornești de la o problemă care cere un răspuns. Dacă scoți logica din ecuația designului, nu va mai exista nici o justificare ca obiectul să existe, ci îl vei face doar de dragul designului. În același timp, arta este combinația dintre cultură și gândirea out of the box, așa că obiectul trebuie să fie o poveste a funcției și a formei, până la urmă. Biroul multifuncțional pe roți CI Potrivit site-ului jumpthegap.net, mai mult de 50% dintre produsele pe care le vom folosi peste 10 ani nu au fost inventate încă. Cum crezi că va arăta viitorul designului de produs? Cred că este foarte important că putem profita de competiții ca jumpthegap și că avem șansa de a explora felul în care va arăta designul peste 10 ani. Putem spune, de fapt, că designerii creează viitorul într-o oarecare măsură prin produsele lor. Viitorul este întâmplător, imprevizibil, așa că prin participarea la competiții care îi provoacă să gândească noi opțiuni, tinerii designeri modelează viitorul. De altfel, cred că designul nu este un proces democratic, este unul foarte personal. Input-ul, problema de la care pornești, trebuie să fie una cu care să empatizeze cât mai multă lume, dar output-ul, rezultatul și forma, sunt o opinie personală. Firește, ne dorim întotdeauna ca multă lume să fie de acord cu ea. Este pentru prima oară când jurizezi competiția Roca jumpthegap. Ce așteptări ai și ce direcții le poți da tinerilor designeri? Este un cuvânt foarte folosit, dar mă aștept la ceva inovator, mă aștept la ceva neașteptat, ceva în fața căruia să spunem wow! Scopul concursului jumpthegap este să prezinte idei. Firește, concurenții trebuie să se înscrie cu idei cât se poate de fezabile, dar îmi doresc să văd proiecte care să creeze o experiență specială pentru utilizator. Cât despre direcții pentru participanți, regulile de bază sunt să folosească un template, așa încât să se asigure că juriul va înțelege cu ușurință scopul produsului – nimeni nu vrea un obiect pecare să-l folosească numai cu manualul de utilizare, ci unul intuitiv de-a dreptul. În plus, e nevoie de noutate, de specificitate în ceea ce privește funcțiile produsului și de fezabilitate. Nu în ultimul rând, le-aș spune: “Faceți obiecte pentru prezent, pentru nevoile și posibilitățile de astăzi. Va fi greu, dar cu cât mai greu, cu atât mai distractiv și mai satisfăcător!”. De-a lungul carierei tale, ai participat la o mulțime de competiții, ce ți-au adus ele dincolo de premii? Cred că nu există o rețetă predefinită pentru carierele tuturor, dar cu siguranță câștigi multe puncte prin participarea la concursuri. Nu costă nimic, mai ales când ești student și ai timpul și disponibilitatea de a investi în proiecte noi. Așa apar șansele de a găsi un job nou sau clienți noi dacă vrei să fii freelancer, deci e, fără îndoială, un pas obligatoriu. În plus, îți extinzi cunoștințele și afli de ce ești în stare făcând comparație cu ceilalți concurenți. Nu în ultimul rând, te bucuri de lipsa limitelor, ceva ce nu vei mai întâlni adeseori când vei lucra pentru un client anume. Competițiile te ajută să evoluezi și să îți deschizi mintea. Ca să nu mai vorbim despre premiile în bani 🙂 . În final, facem un wrap up și îți dăm câteva detalii despre jumthegap 2017. Competiția din acest an cumulează premii de 26.000 de euro astfel:
Cei care și-au anunțat deja intenția de a participa în competiție își pot înscrie proiectul până pe 19 aprilie. Iată aici platforma competiției, unde se întâmplă întregul proces. Și un pont din seria “Nu lăsa pe mâine ce poți face azi”: nu încărca proiectul pe ultima sută de metri pentru că, anul trecut, din cauza înscrierilor masive din ultima zi, platforma a fost blocată câteva ore. Ooops! Succes și inovația să fie cu voi! 🙂 Foto: prin Roca și valentinvodev.com |