Care sunt piesele reprezentative pentru designul polonez din ultimul secol, într-o discuție cu Ewa Solarz
E complicat să-ți organizezi programul zilele acestea în București ca design lover, îți spunem din proprie experiență. Romanian Design Week a împânzit Cartierul Creativ, clădiri iconice din oraș sunt populate de industriile creative și evenimentele se aglomerează. Dar oricând e vorba de design polonez, ne facem timp, așa că am bifat încă din weekend expoziția „Manual de design polonez” de la NOD Makerspace / Mater de pe Splaiul Unirii, parte a RDW 2018. Dacă tu nu ți-ai trecut-o încă în agendă, îți facem un teasing mai jos: discuția pe care am avut-o cu Ewa Solarz, curatorul expoziției, recent numită una dintre cele mai influente femei din domeniul designului polonez. Ewa Solarz Pe Ewa o poți cunoaște sâmbătă, 26 mai, la 16:00 și/sau 17:30, când va face două tururi ale expoziției împreună cu vizitatorii.„Manual de design polonez” poate fi vizitată în perioada 18-27 mai la NOD Makerspace / Mater (str. Splaiul Unirii 160) din București, între orele 11:00-20:00, de luni până duminică. Detalii: www.culturapoloneza.ro. Să sugerezi cum a schimbat designul viața polonezilor în ultimii 100 de ani folosindu-te de 100 de obiecte sună ca o sarcină dificilă: cum să te limitezi la doar 100 de obiecte dintr-o selecție atât de complexă? Cum ai resimțit tu pregătirea expoziției? Cele mai multe dificultăți le-am avut cu alegerea obiectelor de la începutului secolului al XX-lea, altfel spus cu partea de început a expoziției. Nu din cauză că lipseau obiecte, ci deoarece am vrut ca în expoziție să fie prezentate nu doar obiecte tipice, gen scaune. Povestea despre designul polonez începe, așadar, de la interesanta jucărie „Dragonul de la Wawel”, proiectată în anul 1918 de Zofia Stryjeńska, care – alături de Tamara Łempicka – a fost cea mai cunoscută pictoriță poloneză, graficiană, ilustratoare, scenografă, reprezentantă a Art Deco din cele două decenii interbelice. Apoi, anii ‘60 și ’70 ai secolului al XX-lea au reprezentat o perioadă de înflorire a designului polonez, prin urmare alegerea nu a fost ușoară și datorită numărului mare de obiecte foarte interesante. Din aceste două cauze, decadele respective nu sunt egal reprezentate în expoziție, căci hotărâtor a fost pentru mine cât de interesant și bine proiectat este un obiect. Ewa Solarz și colaboratorii expoziției „Manual de design polonez” a ajuns la București după ce a fost prezentată la Berlin și Budapesta, deci a adunat deja un public străin divers. A fost creată expoziția cu gândul la publicul polonez sau la cel din străinătate? De la bun început am presupus că această expoziție va fi prezentată în diferite țări, cu atât mai mult cu cât ea a fost realizată în contextul aniversării a 100 de ani de la redobândindirea independenței de către Polonia, pe care o marcăm în acest an. De aici și interesanta ei construcție, proiectată de arhitecții Marta Rowińska și Lech Rowiński. Am ținut, de asemenea, ca vizitatorii care vor cunoaște designul polonez prin această expoziție să poată vedea nu numai obiecte, dar să și poată cunoaște grafica și ilustrația poloneze. În acest scop sunt reunite lucrările a 25 de graficieni polonezi, reprezentanți ai unor generații și stiluri diverse. Așadar, mă bucur mult că, după prezentarea expoziției la Berlin și Budapesta, ea este acum cea mai mare expoziție din străinătate din cadrul ediției 2018 a Romanian Design Week. În același timp, ea constituie prima prezentare atât de complexă a designului polonez în România. Anul acesta chiar, expoziția va fi itinerată la Viena, iar ulterior în alte țări. La sfârșitul Romanian Design Week, sâmbătă, pe 26 mai, publicul va putea vizita expoziția împreună cu tine. Dacă, totuși, ar fi să alegi deja trei obiecte, cărora consideri că trebuie să li se acorde o atenție deosebită în expoziție, ce ai recomanda? Nu este ușor, dar voi alege trei obiecte de care se leagă trei povești neobișnuite. Orice vizitator al expoziției va remarca în mod sigur fotoliul roșu RM58, proiectat de Roman Modzelewski. El continuă să fie și astăzi unul dintre cele mai recognoscibile obiecte de design polonez. Creat în anul 1958, a trezit interesul lui Le Corbusier însuși, care a vrut să fabrice aceste fotolii în Franța. Proiectul de colaborare nu s-a materializat însă, deoarece autoritățile comuniste au refuzat să acorde licența. Al doilea obiect absolut remarcabil este ambalajul detergentului de vase „Ludwik”. A fost primul produs polonez de acest tip. A fost fabricat pentru prima oară în 1964 și a ajuns în casele tuturor polonezilor. Producătorul a realizat ambalajul detergentului „Ludwik” din sacii în care se aflaseră îngrășăminte chimice, devenind, grație acestui fapt, un pionier al reciclării în Polonia. Denumirea, însă, a fost luată din campania socială care îndemna bărbații să acorde ajutor în casă, în acest fel „Ludwik” a devenit în Polonia o voce în discuția despre egalitatea în drepturi a femeilor cu bărbații. Al treilea obiect pe care îl recomand atenției vizitatorilor este jocul de societate Superfarmer. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, în 1943, el a fost creat și inițial produs pe cont propriu de către renumitul matematician polonez Karol Borsuk, sub denumirea „Creșterea / Ferma animalelor”. Din vânzarea jocului, profesorul Borsuk a putut să-și întrețină familia după ce autoritățile germane de ocupație au închis Universitatea din Varșovia, la care profesorul ținea cursuri. Primele seturi ale jocului au fost realizate personal de către soția sa, Zofia Borsukowa. În anul 1997, fabricarea jocului a fost reluată de Editura Granna, sub denumirea Superfarmer, iar 10 ani mai târziu a apărut ediția aniversară într-o nouă prezentare grafică, al cărei autor este cunoscutul ilustrator Piotr Socha. Fotografii: prin Institutul Polonez din București |