De vorbă cu designerul Constantin Alupoaei

Constantin Alupoaei are propriul său studio, Izzi Design, iar marea provocare pentru el o reprezintă designul de obiect. Îl cunoaștem de ceva timp, din paginile revistei Casa și Grădina, pentru care scrie, iar cea mai recentă lucrare a lui, Bull Light, pentru care din nou experimentează cu tubul de neon, ne-a făcut să ne dorim să avem un cap de taur pe perete. 🙂

Când a început aventura “design de obiect”? Designul de interior a venit ca o continuare firească a designului de obiect?
Aventura designului de obiect a venit din dorința de a construi ceva. Machetele pe care le făceam în facultate nu se compară cu emoția pe care ți-o transmite primul tău obiect, construit în fabrică. După atâția ani, și acum zâmbesc cu gândul la stupoarea paznicului care m-a descoperit uitat și încuiat într-o hală din Lugoj. 🙂 Am început prin proiectarea de mobilier, iar extinderea către amenajări interioare am făcut-o mai mult în perioada în care am început să lucrez pe cont propriu, ca freelancer. A controla un spațiu, a-l pregăti pentru viitorul mobilier pe care tu îl gândești și îl realizezi este idealul.

Ce anume te inspiră sau cum începe crearea unui obiect? De la ce pornește totul?
Inspirația îmi vine prin asocierea formelor și reinterpretarea lor. Întrebarea de la care pornesc în general este: Ce altă funcție mai poate avea această formă? De exemplu, silueta umană devine o lampă sau o săgeată se transformă într-un… scaun! Îmi place designul de produs, însă aș spune că la noi el reprezintă mai degrabă o nișă destul de puțin apreciată. De multe ori, ceea ce pare a fi blazare, lașitate ori lipsă de îndrăzneală în creație se poate traduce și prin lipsă de susținere financiară sau precauții, tocmai pentru a găsi o piață pentru produsele tale.

O familie fericită de lămpi. Membrii familiei Batz pot fi agățați de perete sau sprijiniți de pardoseală. Sunt din Forex alb, iar sursa de iluminare este un tub de neon. Tata Batz – 520 lei, mama Batz – 520 lei, copilul Batz – 470 lei. Dar pentru a nu crea traume în familie, le poți cumpăra împreună,
pentru 1.350 lei.

Unde îți produci obiectele? Cum găsești producătorul/producătorii?
În funcție de tipul materialului pe care îl utilizez, caut și atelierele. Producătorii adoptă tehnologii noi și încep să perceapă avantajele de imagine ce vin din calitate și seriozitate. Procesul încă nu este complet, dar sunt speranțe.

Ce materiale îți plac? Ce material ar reprezenta pentru tine marea provocare?
Am apreciat dintotdeauna frumusețea și căldura lemnului. Lucrez cu MDF vopsit, PAL, sticlă, Forex, Hi-Macs, tablă, tije de metal, aluminiu, carton ori hârtie. Provocările vin din dorința de a avea o cât mai mare libertate de exprimare. Capacitatea de exploatare a fibrei de carbon mi se pare interesantă și exotică. Dar până la carbon, și a lucra cu fibra de sticlă este o provocare.

Căsuțele din lemn de brad de la IZZI Design, cu jardinieră inclusă, se numesc Visul românesc, îți decorează casa, grădina sau balconul și te motivează să nu te dai bătut. Va veni și ziua când vei avea casa ta! Sunt din lemn de brad (200/100/150 mm) șlefuit, chituit și băițuit. Iar dacă vrei să-ți cumperi una, le găsești la ROD, la Cărturești.

Care au fost reacțiile cumpărătorilor la căsuțele Visul românesc?
Visul românesc este un proiect bazat pe umorul textului. Înainte de a vedea forma din lemn, trebuie să citești textul explicativ. După, realizezi posibilitățile cubului din lemn însoțit de acea mică plantă. Poate fi un cadou, un obiect decorativ sau chiar unul inspirațional. Vrei o casă? Poftim, aceasaă este întâia ta, prima casă! 🙂 Din punct de vedere al vânzărilor, acest demers umoristic a prins!

Tu ce vis ai?
Vreau să devenim oameni normali, într-o societate normală.

Ce crezi că-i lipsește peisajului autohton pentru a putea accelera designul de produs românesc?
Citeam undeva că România are potențialul de a deveni un lider în industria creativă. La târgul de design de la Milano, am întâlnit standuri străine sponsorizate direct de guvernul lor. Facultățile erau prezente și ele în expoziție. Instituțiile statului și societatea pot ajuta designul. Încercarea organizării unei asociații a designerilor din România a eșuat discret, în revendicări și interese mărunte. Ori a lupta individual pentru recunoaștere este destul de dificil și scump.

Poți să ne detaliezi un pic povestea lui Bull Light? Am înțeles că este acum în faza de prototip și că a fost destul de greu să găsești un producător…
Bull Light a venit cumva natural, din forma circulară a neonului. Am antecedente cu această formă: de exemplu, lămpile Familia Batz, bine primite pe site-urile de design. La Bulllight am mers pe imaginea puternică a taurului, îmblânzit printr-un inel de lumină. Capul taurului este dintr-o coală de tablă de 0,8 mm grosime, care se pliază, astfel că rezultă un produs ambalat compact și ușor de transportat. Pentru realizare, am căutat un lasercut industrial și posibilitatea de vopsire în câmp electrostatic. A fost greu de găsit un producător, din multe cereri trimise am primit foarte puține răspunsuri. Iar totul a fost privit ca un pur demers tehnic. Din păcate, mulți producători locali nu văd în colaborarea cu un designer posibilitaea dezvoltării afacerii lor. Toți vor comenzi mari, iar acest lucru de multe ori nu este posibil.

Ce așteptări ai de la Bull Light?
Îmi doresc că Bull Light să devină un produs. Îmi doresc că el să surprindă, să placă și să fie dorit. Cu toții ne dorim ca munca să ne fie recunoscută și apreciată.

Spune-mi 3 calități pe care trebuie să le aibă un designer de produs în România, ca să reușească.
Încăpățânare, versatilitate și răbdare în așteptarea rezultatelor.

Ce ne mai pregătești?
Încerc să construiesc piese noi. Imaginație și proiecte sunt. Voi merge pe corpuri de iluminat și piese mici de mobilier, cam asta pot controla ca producție. Sper ca anul viitor să pot lansa un concept de locuințe modulare și accesibile.

Ce designeri îți plac?
Îmi place nebunia lui Starck, avangarda fraților Bouroullec, consumatorismul colorat al lui Karim Rashid și genialul Thomas Heatherwick.

Pe ce canale îți vinzi produsele? Bănuiesc că nu e ușor să faci marketing și PR… Faci totul singur?
Canalele de promovare și vânzare sunt destul de limitate. Îmi cunosc competențele și, recunosc, nu sunt un PR strălucit. 🙂 A promova și a vinde azi este o știință, designerul nu se poate ocupa de tot; îmi doresc să fiu reprezentat de cineva pe partea de vânzare și promovare. Apoi numărul mic de magazine ce vând design implică și procente destul de mari adăugate la prețul meu de vânzare… Asta în cazul în care ai norocul să le găsești și să doresca să îți vândă produsele. 🙂

Ce simţi tu că ar trebui să se schimbe legat de contextul creatorului din România, al obiectelor personalizate, în serii mici?
Teoretic, un designer nu lucrează serii mici, personalizate. În cazurile acestea vorbim mai degrabă de artizani. Un designer este rentabil pentru producție. Seriile mici se vând prin numele creatorului, prin caracteristici ori material. Dar întrebarea este destul de realistă pentru contextul local actual. Cum vindem noi, aici, cu o capacitate redusă de producție? Prin promovare și conștientizarea faptului că designul este un act de creație, ce implică emoție, alegeri și educație. Existăm prin promovare.

Fotografii: IZZI Design

4 Comments

  1. Eugenia

    eu deja mi-am achizitionat intreaga familie Batz …. sunt prietenii mei..si ai prietenilor mei 🙂 🙂 … care, cand vin in vizita sunt atrasi din prima de noii locuitori ai casei 🙂
    Multumesc mult 🙂

  2. Suna tare bine 🙂 Felicitari! Asteptam cu drag si interes coltisorul cu prietenii luminosi Batz sau alte coltisoare dragi tie de la tine de acasa 🙂

  3. Ion

    Felicitari Titi. Tine-o tot asa.

  4. Pingback: Concurs! Designist îți face cadou 6 AUTOCARicaturi semnate de designerul Constantin Alupoaei!Designist

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog