Vienna Biennale: de la Mapping Bucharest la arta care propune noi scenarii pentru… o lume mai bună. Episodul 1.
În iunie, am participat la deschiderea Vienna Biennale – Ideas for a Change, la MAK (Muzeul de Arte Aplicate din Viena). A fost o plăcere să (re)pășesc pe sub Cerul variabil al lui Mircea Cantor, “instalat” de data aceasta în holul MAK, spre 4 dintre cele 9 expoziții și tematici ale Bienalei (4 fiind găzduite de Muzeul de Arte Aplicate). Cele două zile petrecute la Viena, în mijlocul expozițiilor, au fost ca o călătorie într-un viitor apropiat, posibil, pentru că această ediție a bienalei, care alătură în premieră designul și arhitectura artelor, și-a propus să vorbească despre schimbare în termeni atât de clari. În contextul digitalizării se simte nevoia unei paradigme care surprinde și dezbate aspectele noilor realități. Pe scurt, avem nevoie de o avangardă, de… ideas for a change. Căutările din zona artelor implică acum și discipline conexe – design, arhitectură – pentru a găsi răspunsurile care să facă posibil scenariul unei vieți sustenabile, smart în orașele lumii contemporane. Poate părea surprinzător, dar marele q.e.d. al călătoriei a fost acela că arta contemporană nu plutește în nori virtuali, ci își pune serios problema implicării noilor tehnologii/medii în scenariul pentru… o lume mai bună. Proiectul: as far as work goes (2015) din cadrul expoziției 2051: Smart Life in the City. Dintre cele 4 expoziții găzduite de MAK – Mapping Bucharest: Art, Memory, and Revolution 1916–2016; 2051. Smart Life in the City; Future Light; Uneven Growth: Tactical Urbanisms for Expanding Megacities –, Smart Life in the City și Uneven Growth propun scenarii de design și arhitecturale capabile să răspundă provocărilor actuale legate de producție (cât de digitalizată va fi?), dezvoltare sustenabilă sau expansiunea urbană galopantă (cum poate fi păstrat un echilibru sănătos?). Lau Fan Chan-oyster farm in front of Tin Shui Wai New Town, Hong Kong, 2014 În acest context expoziția Mapping Bucharest pare o reîntoarcere la avangardele care au transformat la începutul secolului trecut Europa și care, să nu uităm, au fost pornite de artiști români. E imposibil să nu simți măcar un pic de mândrie când pe holurile superbului MAK (chiar este Muzeul cu M mare de vizitat în Viena) tot auzi “Have you seen the Bucharest exhibition? I heard it’s great” sau, la trecerea de pietoni din fața muzeului, “We are going to see the Mapping Bucharest exhibition”. Și, da, așa cum ne-a (re)confirmat și colega noastră de press trip din Berlin, expoziția era foarte faină, iar ea tocmai își pusese Bucureștiul pe harta următoarei vacanțe. Pentru că trebuie să vezi ce e cu orașul ăsta din est în care din 1916 se creează așa, ne-a spus. 🙂 Instalația lui Dan Perjovschi – Revolution on and off. © Dan Perjovschi © MAK/Georg MayerMihuț Boșcu Kafchin – Adam s. Sau despre abuzurile omului asupra mediului. Ciprian Mureşan, The Invisible Clerk, 2013. © MAK/Georg Mayer Ceea ce știam înainte să ajung la Vienna Biennale era că voi revedea proiectele câștigătoare ale Competiției Create Your Bucharest, susținută de OMV şi OMV Petrom. De altfel OMV a fost unul dintre susținătorii-cheie ai Bienalei și, mai ales, ai expoziției Mapping Bucharest. Surpriza a fost însă felul în care aceste proiecte noi, care propun o altă față Bucureștiului, sunt mixate cu creațiie artiștilor români de la începutul secolului XX, apoi din interbelic, comunism… până azi. I-am văzut, pentru prima dată în același spațiu, pe Adrian Ghenie alături de Ion Bârlădeanu și Ion Grigorescu, pe Geta Brătescu alături de Dan Perjovschi și Andre Cadere, pe Ciprian Mureșan alături de Andrei Ujică și arhitectul Marcel Iancu… Iar mai jos voi “contoriza” câțiva dintre artiștii și proiectele din România de care nu aș fi auzit dacă nu ar fi fost Mapping Bucharest la Vienna Biennale. Zona alocată proiectelor câștigătoare Create Your Bucharest, sub instalația lui Dan Perjovschi. © MAK/Georg Mayer Mi-au atras atenția: Proiectul Iuliei Toma, “De la halatul albastru la capotul înflorat, cu staţie în corporate- augmented- reality”: mărturii ale celor care au trecut de la uniforma muncii în comunism la “înfloriturile” tranziției, scrise direct pe hainele epocii muncitorești. A fost expus și în România, dar abia acum am aflat de el. Instalațiile sculpturale semnate Alexandra Bircken: cea de jos poartă numele Runner in the Woods. Alexandra Bircken trăiește și lucrează la Köln. Din lemn, lână, mortar, cupru, sfori și pigmenți. © Thomas Mueller Instalațiile din ceramică, în mixuri organice cu lemn și lână, foarte sculpturale și ele, create în timpul comunismului de Eugenia Pop, un ceramist și un artist din Cluj, care a absolvit Artele în 1971 și despre care am citit mai mult după Vienna Biennale. Eugenia Pop, A trage pisica de coadă. © Markus Seidl Și, de cum intrai, marcantă pentru starea de spirit cu care începeai turul era instalația lui Belu-Simion Făinaru, Rose of Nothingness: un sistem de irigare din Israel (dar de găsit peste tot) modificat de artist astfel încât picăturile să cadă ritmic, din cele 7 țevi suspendate. Cad într-o apă neagră, datorită membranei negre care o colectează. Iar ritmul impus de picături, stropii, cerculețele de apă neagră ce dispar și apoi liniștea vorbesc despre actul de creație asociat filosofiei cabala. Mie mi-a creat un sentiment de liniște și tensionată, și profundă, în așteptarea a ceva. Mai multe despre proiectele expuse în cadrul expoziției Mapping Bucharest afli aici. Jurnalul primei mele zile la Viena a continuat cu expoziția Future Light, un “eseu” despre transparență, reflexii, lumini și umbre, ce chestionează reacțiile pe care “am învățat” să le avem în fața lor. Iar spre seară, nu m-am putut dezlipi de expoziția permanentă MAK – Design Lab, pe care e musai să o vedeți dacă ajungeți aici. Pentru că vă povestește despre istoria obiectelor de care ne înconjurăm în viața de zi: cum au evoluat de-a lungul secolelor cutiile în care trimitem lucruri prețioase peste hotare, scaunele, hainele, bijuteriile, vesela, instrumentele de scris, modul în care ne amenajăm bucătăria. Este cea mai bună și cea mai interactivă expoziție de design dintr-un muzeu pe care am văzut-o! © MAK/Katrin Wißkirchen © MAK/Georg Mayer În episodul următor, povestim mai multe despre cum se nasc ideile ce pot schimba lumea: scenarii arhitecturale și de design ce-și propun să transforme sustenabil, inteligent viața în orașele din ce în ce mai aglomerate. Unele dintre aceste scenarii chiar au fost implementate în Viena zilelor noastre! Muzeul MAK. Poți vedea expozițiile din cadrul Vienna Biennale până pe 4 octombrie. |