Make-Up Șevalet sau cum să te machiezi ca un make-up artist. De vorbă cu Alina Ilie.

Cu Alina Ilie și Make-Up Șevalet ni s-au intersectat drumurile cândva la finalul anului trecut, când proiectul ei era parte dintr-o campanie de crowdfunding pe Startarium – o platformă lansată de Impact Hub. O să fii surprins, dar Alina nu este designer de produs, ci lucrează în vânzări și a terminat ASE-ul. Dar visul ei din liceu de a urma facultatea de Arhitectură, precum și pasiunea constantă și cultivată pentru design (dar și un strop de curaj) nu au ținut-o prea mulți ani departe de drumul pe care îl imaginase în anii de liceu, “cu emoții la română, când la mate dai de greu”. 🙂

Alina, cum ți-a venit ideea de a crea o măsuță de toaletă? 

Totul a pornit de la un workshop de design de produs, în cadrul căruia am fost provocată să vin cu o idee. Astfel, am ajuns să mă întreb cum pot un şevalet, o oglindă şi o paletă pentru mixarea culorilor să-mi servească într-un apartament decorat în stil cotemporan? Șevaletul m-a inspirat cel mai tare. Am plecat de la ideea că imaginea în oglindă a fiecărei femei este “pânza” ei, pe care, din când în când sau zilnic, alege să o definească pentru cadrul la care urmează să se expună – job, petrecere, o seară cu prietenii sau o zi cu familia.

Funcţiunea a avut, de asemenea, un rol important – locuiesc într-un apartament cu două camere, cu o singură baie – aveam şi am nevoie de un loc doar al meu, pentru a-mi depozita cosmeticele şi accesoriile pe care le folosesc cel mai des. Uneori, mai ales dimineaţa, sunt nevoită să împart baia şi soluția era să mă aranjez într-o oglinjoară, în hol. Aşa s-a născut ideea Make-Up Şevalet.

În ce stadiu se află produsul acum? Cum a mers campania de crowdfunding de pe Startarium? 

Campania de pe Startarium a ajutat mult la afirmarea şi confirmarea produsului. În cadrul campaniei au fost comandate 3 produse, iar cu puţin timp înainte de a începe campania a fost achiziţionat primul Make-Up Şevalet prin magazinul Dizainăr. Toate Make-Up Şevaletele din cadrul campaniei au fost îmbunătăţite şi cu funcţia de iluminare în oglindă. Unul l-am livrat chiar anul trecut, în ajun de Crăciun, şi a fost atât de satisfăcător să văd încântarea clientei după ce l-am montat. A fost “priceless”. 🙂 Urmează să mai livrez unul la Cluj şi încă unul în Bucureşti. Datele de livrare au fost prioritizate împreună cu clienţii.

Încă un lucru pe care îl ştiam din job-ul meu de zi cu zi şi pe care l-am aplicat şi aici este să pun accentul pe consultanţă în discuţia cu clienţii, să-i informez constant despre stadiul produsului lor, îmi face mare plăcere să primesc feedback-ul lor, mă ajută să evoluez. De aceea am şi preferat, acolo unde se poate, să livrez personal produsul şi să-i cunosc. Consider că este foarte util la început, până se stabilizează producţia.

În februarie, am pornit producţia pentru o mini serie de 5 Make-Up Şevalete, pentru care am decis să folosim lemnul de pin, fiind mai maleabil la prelucrare decât stejarul, pe care l-am folosit anterior. Iau în calcul ca, pe viitor, să existe posibilitatea ca cine comandă produsul să aleagă şi esența de lemn. Acum, însă, vom oferi oportunitatea de a cumpăra produsul deja finalizat. Doar astfel putem progresa, momentan.

Nu e ușor, la noi, să găsești, ca designer de produs, producătorul potrivit. Cum au mers lucrurile la acest capitol?

Într-adevăr, a găsi un producător serios şi implicat este o provocare. Ştiu că mulţi designeri se confruntă cu această problemă. La rândul meu, am avut câteva colaborări care nu au funcţionat pentru că aveam interese diferite. Sau, pur şi simplu, perioada în care am început colaborarea nu era una potrivită – producătorii erau prea încărcaţi, pentru a se putea dedica unui proiect de prototipare, ca al meu. În general, aceste proiecte necesită timp, dedicare şi interes. Sunt oameni motivaţi de câştigul pe termen scurt şi alţii care văd potenţialul câştigului pe termen lung, dar și al altor beneficii pe care le pot avea – oportunitatea de a experimenta, de a inova, de a face ce îţi place. Eu am avut norocul ca, într-un final, să cunosc un producător din a două categorie, care a văzut potenţialul ideii Make-Up Şevalet şi al prototipului pe care i l-am prezentat atunci.

Primul prototip l-am făcut împreună cu tatăl meu. Ulterior, am colaborat cu 3 producători – ateliere mici de tâmplărie -, alături de care am mai construit 4 prototipuri diferite, fiecare ajutând la îmbunătăţirea şi optimizarea design-ului final.

Cât timp ți-a luat să dezvolți produsul? Ce putem învăța din experiența ta? 

Am lucrat la acest proiect în paralel cu job-ul meu și mi-a luat aproximativ 2 ani pentru a-l transforma într-un produs complet. Am reuşit asta alături de cel de-al 3-lea producător – Eduard Spiridon (AATIC) -, cu care colaborez în continuare. L-a atras ideea inovatoare de masă de toaletă sub forma unui șevalet, dar mai ales provocarea de a putea experimenta diferite feluri de a prelucra lemnul. Produsul este definit de forme rotunjite, ceea ce ridică gradul de dificultate a prelucrării lemnului masiv; este nevoie de pasiune, know-how şi interes pentru a găsi soluţii.

Ce recomand altor designeri este să-şi clarifice ce alte beneficii (în afară de bani) ar putea avea un producător în urma implicării în producţia produsului lor şi să fie flexibili şi deschişi la feedback şi propuneri de îmbunătăţire. Astfel, vor putea atrage mai mult interesul acestora şi, cu răbdare, vor putea îmbunătăţi împreună produsul. Pentru că nu este de ajuns să-l creezi, contează mult şi cum îl poţi produce, iar aici doar un producător poate interveni cu sugestii despre ce şi cum poate implementa în producţie. Contează să ai încredere în experienţa oamenilor cu care alegi să lucrezi şi să-ţi asumi asta.

Ce învățăminte ai tras din această experiență?

De fiecare dată când mi s-a pus întrebarea asta, am zâmbit. 🙂 Pentru că am învăţat multe şi sunt recunoscătoare că am avut şi am în continuare această ocazie. Mi-am confirmat că, prin perseverenţă, pot realiza ceea ce îmi propun. Imboldul şi încurajările primite după prezentarea primului prototip şi a ideii Make-Up Şevalet m-au convins să preiau ulterior două proiecte de amenajare interioară şi să mă implic alături de Edi şi în design-ul altor piese de mobilier, la care împreună ne-am adus contribuţia în materie de design, ulterior el producând piesele finite.

Ce mai recomand designerilor este să nu se grăbească în lansarea produsului sau să aibă aşteptarea că vor câştiga de pe urma lui în scurt timp de la promovare. Doar astfel îşi pot acorda timp să ajungă la un produs final, de care să fie cât mai mulţumiţi sau căruia să-i poată aduce îmbunătăţiri pe parcurs. Pentru a fi creativ, ai nevoie de răbdare, perseverenţă şi multe experienţe de “trial & error”.

Cum vezi viitorul lui Make-Up Șevalet?

Cred că este un produs care se poate integra uşor în multe locuinţe, mai mici sau mai mari. Observ un interes din ce în ce mai mare pentru obiectele de design funcţionale, cred că se conturează în România o piaţă din ce în ce mai mare de utilizatori şi vor fi mai mulţi doritori să-l aibă sau să-l ofere cadou. Mă voi îndrepta în curând şi spre piaţa internaţională, însă pentru asta am nevoie să mai pun la punct câteva aspecte logistice. Cum am spus mai devreme, prefer ca acest proiect să crească treptat, dar calitativ, decât repede şi cu rabat la calitate.

Colaborez acum cu The Fab Squad pentru fotografie şi branding. În aprilie, voi participa pentru a 3-a oară în cadrul expoziţiei Delta Design Studio Expo şi am aplicat pentru prezentarea sa în cadrul Romanian Design Week. Sper la şi mai multe colaborări, lucrez la asta. M-ar bucura și o colaborare cu voi, la Made in RO. Mulțumesc încă o dată pentru interesul de a sta de vorbă despre Make-Up Şevalet! 🙂

Foto: via Alina Ilie  și Ioana Dodan – The FAB Squad

2 Comments

  1. Oana

    Buna ziua, imi puteti trimite detalii despre acest produs (materiale folosite) + dimensiuni? Multumesc anticipat.

    • Designist

      Buna, Oana! Pentru detalii, ia legătura cu autoarea proiectului – Alina Ilie.

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog