Despre voluntariat, reciclare și noul sediu Let’s Do It, Romania!
La Designist, susținem întotdeauna inventivitatea și pasiunea. Atunci când acestora li se adaugă și o componentă eco, și un pic de design, atunci suntem fani declarați. Proiectul social Let’s Do It, Romania! (LDIR), care își propune o țară cu 0% deșeuri, le cuprinde, se pare, pe toate. Așa că, atunci când am aflat că echipa s-a mutat într-o casă nouă din București, mobilată pe principiul economiei circulare și al voluntariatului, nu am putut sta deoparte. Am discutat cu Anca Baniță, Coordonator comunicare al LDIR, despre povestea organizației din România, despre noua lor casă și amenajarea ei și despre planurile echipei. Anca Baniță Let’s Do It a căpătat o popularitate din ce în ce mai mare în ultimii ani și în România, dar, ca să îndepărtăm orice eventual semn de întrebare, spune-ne în câteva cuvinte cu ce se ocupă ONG-ul și ce își propune? Let`s Do It, Romania! este cea mai mare mișcare socială din România. Am reușit să implicăm peste 1.400.000 de voluntari în 5 Zile de Curățenie Națională și numeroase alte proiecte dedicate mediului și comunității. Avem două direcții cheie în LDIR: Mediu & social, unde includem proiectele de curățenie și cele de educație în școli, și Inspirație și acțiune, prin care ne dorim să transmitem spiritul de doer și altor oameni, care să devină și ei agenți ai schimbării. Nu în ultimul rând, trebuie să spunem că Let`s Do It, Romania! este parte din comunitatea internațională Let`s Do It, World!, cu peste 110 țări implicate în acțiuni naționale de curățenie. Cum ați hotărât că aveți nevoie de un sediu nou și cum ați găsit casa? Suntem într-o perioadă de refresh organizațional din mai multe puncte de vedere și am simțit că nu ne mai regăsim în sediul pe care îl aveam. Simțeam nevoia unui loc mai luminos, ne doream foarte mult o casă, pentru a fi aproape de natură – suntem, totuși, o inițiativă pentru mediu -, plus că aveam nevoie de un spațiu încăpător pentru echipa care se mărește. Deci brieful era simplu: casă cu grădină, lumină, spațiu suficient de mare, central. Am văzut câteva case până am găsit-o pe cea în care ne-am mutat, nu s-a lăsat descoperită așa de ușor. Am căutat mult prin prieteni și agenții imobiliare, ne-am dedicat timp vizitelor, am avut chiar și anulări în ultimul moment. Și, în final, am ajuns aici, unde am simțit din prima că e locul nostru – se potrivește perfect cu brieful nostru inițial. Știu că împărțiți casa cu Federația VOLUM și cu M60. Pe ce suprafață se întinde sediul LDIR? Da, suntem prieteni cu multe ONG-uri și întotdeauna ne-a făcut plăcere să colaborăm cu ele, multe dintre ele s-au implicat și în “Let`s Do It, Romania!” de-a lungul timpului. Federația VOLUM și M60 sunt prietenii noștri de mult timp și împărtășim viziunea de a crea un spațiu NGO-friendly, în sensul că ne dorim să oferim sala de conferințe și altor ONG-uri care au nevoie de ea pentru un eveniment punctual sau o întâlnire. Cât despre cifre, casa are 221 mp și o curte de 350 mp. Cum a decurs procesul de amenajare a casei? De ce schimbări a fost nevoie? Fiind prima noastră experiență de lucru într-o casă, am avut lucruri de învățat și a durat ceva timp mutarea, apoi găsirea mobilei, montarea ei și organizarea noastră internă. După ce am avut in place mobilierul, am apelat la ajutorul unui arhitect, Andrada Chioibaș de la Archivity, care s-a oferit voluntar să ne ajute cu decorarea spațiului. Ne-a făcut niște propuneri, am discutat, am mers împreună la cumpărături. Am știut de la început că vrem să avem multe plante în casă și să amenajăm grădina cu flori, dar și cu bean bag-uri și hamace pentru relaxare sau lucrat de afară. Apoi, au mai fost idei cu care am venit fiecare, de exemplu scările branduite cu mesaje inspiraționale sau valorile Let`s Do It, Romania! de pe pereți. A fost multă energie investită și încă mai avem de lucru, dar ne-am mobilizat și am fost gata pentru party-ul de lansare a casei, cu toți prietenii LDIR și VOLUM. Tot mobilierul din casă provine din donații de la companiile partenere, pentru că susținem conceptul de economie circulară – refolosim resursele, reparăm ce putem repara, folosim în moduri noi unele materiale – în casă puteți vedea scaune refăcute de noi, de exemplu. La fel, și bean bag-urile sunt realizate de un coleg din materiale reciclate. În plus, vrem să avem o casă Zero Deșeuri, o casă în care facem colectare selectivă și în care realizăm și compost. Aproape tot se poate refolosi și vrem ca locul în care lucrăm să reflecte valorile noastre – sustenabilitatea este una dintre ele. Ce urmează pentru Let’s Do It, Romania? Urmează multe proiecte, unele dintre ele în premieră, altele deja cunoscute de oamenii care ne urmăresc. Pentru 2018, pregătim o Zi de Curățenie Globală în care, alături de întreaga planetă, vom face curățenie națională, fiecare în țara lui, pe 15 septembrie 2018 – ne propunem să mobilizăm 5% din populația planetei în această nebunie 🙂 . În afară de asta, ne vom implica în continuare foarte mult în zona de educație, atât pentru elevi, cât și pentru adulți, cum e programul de leadership “Be a Doer!”. Avem și proiecte de economie circulară, așa cum este “Let’s Share&Care!”, prin care colectăm resurse (haine, jucării, cărți etc.) din companii și le ducem în comunități defavorizate. Let`s Do It, Romania! Fotografii: prin Let’s Do It, Romania! |