Cât de tactilă este ceramica digitală? Ground Digitalia și școala Prototeep ne arată la Made in RO #14.

Niște brațe robotice cu tuburi reîncărcabile atașate se joacă încetișor, controlat și uniform, cu o pastă întunecată. O toarnă calm într-un model bine stabilit, fără să depășească limitele, o vrăjitorie tehnologică de la care e tare greu să-ți muți privirea. Cu atât mai mult cu cât sub braț crește lin un recipient ondulat consecvent. Cam așa arată o imprimantă 3D în acțiune – baza activității atelierului de ceramică digitală Ground Digitalia al arhitecților Irina Stoican și Dragoș Toader.

Ți-i amintești cu siguranță de la Made in RO #13 și Ceramik 0.1 din primăvara trecută, însă de atunci, pasiunea lor pentru ceramica digitală a luat o formă nouă: Prototeep – o mică școală de printare 3D pe care o să o descoperi weekend-ul acesta la Made in RO #14, în ROOM 2.0 – Crowdfunding Room by Startarium, și pe care o poți susține deja, ca să profiți de prețurile promoționale ale cursurilor – îți dăm toate detaliile mai jos 🙂 .

Dar mai întâi să vedem contextul: weekend-ul acesta continuăm seria ROOM – un proiect care își propune să aducă în atenția publicului unele dintre cele mai active și inovatoare business-uri românești din zona designului și a creativității. Pe 23 și 24 noiembrie, la Made in RO #14, ROOM 2.0 devine Crowdfunding Room și prezintă 10 proiecte care vin direct din “Orașul Antreprenorilor”, adică din cadrul Startarium, cea mai complexă platformă pentru antreprenori la început de drum. Școala Prototeep by Ground Digitalia este unul dintre aceste proiecte, iar în interviul de mai jos am discutat cu echipa Ground Digitalia despre cum te poți alătura comunității lor și despre întregul proiect – este explicațiile lor sunt de-a dreptul fascinante, o să vezi! ❤️

 

Spuneți-ne toată povestea: când a început Ground Digitalia? 

De la stadiul de simplu concept și chiar dinainte de acest nou început am fost noi doi, Irina Stoican și Dragoș Toader. Ca formare, suntem arhitecți, însă, de aproximativ 5 ani, ne-am reprofilat și ne-am îndreptat către prototipare rapidă, grafică și printare 3D cu materiale plastice. Partea de ceramică, Ground Digitalia, a apărut în 2018 ca o completare a atelierului nostru vechi de prototipare, ca experimentare inovatoare și nonconformistă a lucrului cu lutul, un suflu nou în printarea 3D prin folosirea de materiale naturale, ecologice.

Avem pregătire de peste 14 ani în modelare 3D și nu ne-a fost deloc greu să ne adaptăm la desenul digital pentru ceramică. Am făcut cursuri folosind imprimantele cu lut din noul atelier chiar la furnizorii echipamentelor, în Olanda și Italia. Însă fiecare proiect nou e o provocare și implică nenumărate teste , care nu fac decât să ne antreneze imaginația și să ne uimească chiar și pe noi.

Momentan, Ground Digitalia au stabilizat printarea cu lut roșu și porțelan Limoges, pe care le combină cu apă în funcție de parametrii specifici. “Fiecare material este diferit și trece automat printr-o serie de teste. Lutul și porțelanul permit printarea de obiecte cu înălțimi relativ mici. Urmează sa testăm o varietate de alte mase ceramice cu samota pentru obiecte de înălțimi mai mari”, ne-a spus echipa.

Totul a început cu o excursie prin România, prin locuri minunate, unde tradiția și frumusețea lucrului cu pământul nu au murit: fabrica din Sighișoara, Corund, Casa Olarului din Baia Sprie, atelierele de ceramică neagră de la Marginea, atelierul de olărit al Mănăstirii Agapia, Muzeul de Artă Neolitică de la Piatră Neamț. A fost o excursie care ne-a inspirat și ne-a dat curaj nu să schimbăm ceea ce se face deja, ci să experimentăm și să îmbogățim piața de ceramică românească cu magia tehnologiei. Să dăm, la rândul nostru, startul unor viitoare tradiții, mai mult sau mai puțin digitale, prin împingerea limitelor a ceea ce se face deja.

Echipa este completată de Daniel Eftime, prietenul și colaboratorul nostru. El ne ajută mereu cu câte o invenție. Ne-a transformat toate echipamentele din atelier în așa fel încât avem un flux de producție destul de original, care să se adapteze unui atelier contemporan, axat pe tehnologii noi.

Dacă ne gândim că designul ceramic este asociat întotdeauna cu tactilul, cu manualitatea și contactul direct dintre creator și material, ceramica digitală poate suna puțin confuz 🙂 Cum se împacă, totuși, aceste doua extreme?

Ceramica nu încetează să fie o experiență tactilă. Doar că modul de creație și interpretarea ei se manifestă aparte. În cazul produselor printate 3D, experiența atingerii are un impact mai puternic asupra utilizatorului decât asupra artistului, fără a-și pierde din valoare și dând o nouă dimensiune percepției. Tactilul își mută punctul de greutate de la modelarea manuală către felul în care viitorul posesor al vasului ceramic simte lutul ars în mainile sale – imaginează-ți noua ta cană de cafea, care se simte diferit față de orice alt recipient de până acum datorită pattern-ului natural, îngrămădit, întrețesut, dat de căderea aparent firească, dar controlată, a lutului.

Este puțin ciudat, într-adevăr, când te gândești că lutul prinde formă cu ajutorul modelării CAD și imprimantelor 3D. Dar, chiar dacă vorbim de mașini și roboți, ceramica printată 3D depinde și ea foarte mult de atingere: verificarea consistenței materialului, amestecarea manuală, umplerea tuburilor imprimantei, corectarea manuală a obiectelor încă nearse.

Deși ghidat cu ajutorul unor parametri, lutul nu își pierde din naturalețe în cădere. Iar imprimanta 3D este “cutia neagră” dintre artist și utilizator, cea care democratizează manufactura – memoria a tot ceea ce mâna ar fi vrut să cunoască și să formeze, dar nu poate. Acest braț robotic este cel care trage linia între craft și design digital prin explorare creativă și programare. Ceramica bazată pe tehnologie stă între design industrial rece și indiferent și arta contemporană, neașteptată, fină și nu face decât să împingă limitele printării 3D și ceramicii construite manual, reinserând cumva un strop de umanitate în mașinărie.

Conduceți-ne prin întregul proces de printare. Care este primul pas, cum decurge totul, cât de condiționați sunteți de componenta tehnică a activității?

Activitatea noastră este un proces continuu de cercetare și dezvoltare în proiectare computerizată și printare 3D pentru domeniul ceramicii avansate. Din momentul în care schițăm un obiect, fie el un produs de uz casnic sau decorativ, lutul, materialul primordial, se transpune la granița dintre artă neconvențională și știință, sculptură digitală și lucru manual. Încercăm să dăm glas unui nou limbaj al formei pentru printarea 3D.

După aproape 2 ani de muncă, avem atelierul funcțional. Gândim împreună designul, modelăm pe computer și pregătim desenele 3D pentru imprimantă într-un software specializat. Urmează lucrul cu lutul pe care îl amestecăm manual până la consistența necesară testată care depinde de multe ori nu numai de design, de setările sau structura imprimantei (viteza de curgere, grosimea vârfului extrudor), ci și de parametri precum temperatura din atelier în momentul respectiv. Încărcăm tuburile imprimantelor cu ajutorul unor malaxoare și preșe adaptate special pentru ele și le atașăm imprimantei. Apoi, pornim imprimanta și privim fascinați.

Ceramica printată 3D deschide posibilități pentru mai multe domenii de activitate. Deși Ground Digitalia a început cu obiecte de uz casnic, precum căni, farfurii, vaze, printarea 3D cu ceramică este ușor de adaptat și pentru interioare – plăci decorative, panouri despărțitoare – sau pentru reconstituirea unor elemente arhitecturale degradate în timp, care necesită completări sau reconstruire de la zero.

Ajutați-ne să ne facem o imagine mai clară despre imprimantele 3D – cum funcționează, cum se ajută de echipamentele tradiționale?

Imprimantele 3D sunt, de fapt, niște brațe robotice cu tuburi reîncărcabile atașate, care toarnă controlat lutul pe o platformă, în funcție de indicațiile din fișierele digitale. Materialul ceramic printat 3D este o soluție ușor moale, compusă din lut și apă, cu o anumită consistență. Pasta rezultată este introdusă printr-un nozzle/cap de extrudare aflat sub presiune și forțată să treacă prin el cu ajutorul unui șurub activat de un motoraș. Cu alte cuvinte, un rezervor cu aer comprimat alimentează continuu cu argilă un șurub. Șurubul, aflat în interiorul capului de printare, depune selectiv și limitat lutul respectiv urmând pașii indicați de computer în fișierul digital.

Extruderul toarnă strat peste strat, ridicându-se în plan vertical față de platformă, până la terminarea obiectului. Tuburile nu ar putea fi încărcate prea ușor fără existența în dotare a unui malaxor obișnuit, care uniformizează lutul. Pentru a putea folosi malaxorul, ne-am făcut adaptoare la care se conectează tuburile imprimantei 3D și se încarcă direct din malaxor. Iar din atelier sunt nelipsite tradiționalele cuptoare care își așteaptă rândul. Și ceramica printată 3D necesită uscare, ardere, glazurare, la fel ca un obiect ceramic realizat manual.

Obiectele din lut printat 3D cresc ușor, turnate strat cu strat de un braț robotic, “picurate” – așa cum stalagmitele se formează în peșteri. Iau naștere structuri variate formate din straturi subțiri de ceramică, jucate, vizibil suprapuse. Creativitatea este cea mai importantă parte a procesului în ceramica digitală deoarece încercăm să formăm un material foarte greu de controlat, punându-i limite tehnologice și de design. Nimic din ce vedem pe calculator nu se întâmplă în print. Rezultatul depinde în mare parte de ce și cât ne-am imaginat inițial, de corectitudinea pregătirii lutului și de setările fișierelor.

Ce ne puteți spune despre cursurile de ceramică digitală pe care le organizați?

Începând cu 2020, vom ține prima serie de cursuri la Prototeep – o mică școală de printare 3D pe care o amenajăm în apropierea Parcului Carol. Este o ocazie atât pentru cei care lucrează deja cu lut, cât și pentru cei pasionați de tehnologie să se joace cu generarea computerizată de forme noi, să experimenteze și să înțeleagă procesul de printare 3D, să vadă care sunt pașii de la un proiect tehnic la un obiect de ceramică finit.

Pentru amenajarea spațiului în care vom ține cursurile am început o campanie de crowdfunding/pre-vânzare pe Startarium și cu această ocazie oferim o serie limitată de 16 locuri la cursul de ceramică la jumătate de preț față de prețul de listă. Cursul se achită pe site-ul Startarium. Cei care vor să susțină campania și să fie printre primii care intră în contact cu ceramica de acest tip pot cumpăra căni de ceramică printate 3D la 14 euro / set de 2 bucăți și workshopul de printare 3D specializată la doar 130 euro. Înscrierile de după încheierea campaniei de crowdfunding vor avea un preț dublu, la fel și produsele realizate de noi. Cursurile vor începe din 20 ianuarie 2020.

Cine sunt clienții Ground Digitalia? Cum i-ați descrie?

Până acum, la toate târgurile de design și la expozițiile la care am participat, femei și bărbați de toate vârstele și activând în diverse domenii au rămas fascinați privind și atingând ceramica printată de noi. Pentru că inovația ne fascinează pe toți deopotrivă: forme din lut care trăiesc, care subzistă suspendate într-o aparentă tăcere, ca manifestare a unui proces contemporan, dinamic.

Prin produsele pe care le aducem pe piață și atelierul nou deschis încercăm să ajungem la toți cei care vor să aibă în propria casă o bucățică de pământ metamorfozată prin tehnologie, persoane care își doresc, la rândul lor, să ofere clienților lor o experiență multisenzorială sau pasionați de tehnologie care caută să învețe ceva nou. În lucrul cu lutul e un combo de tradiție, artă, știință și evoluție. Targetul sunt oamenii cărora le place să trăiască prin atingere și simț estetic, interesați de funcțional, sculptural și digital.

Cu Ground Digitalia și proiectul lor, Prototeep, te vei întâlni weekend-ul acesta, la Made in RO #14, în ROOM 2.0 – Crowdfunding Room by Startarium. Totul, la Impact Hub Timpuri Noi (Splaiul Unirii 165, Timpuri Noi Square, Clădirea 2, etajul 1).

Fotografii: prin Ground Digitalia

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed