Birouri à la Mondrian și o cafenea cu iz industrial – manifest artistic în zona corporate din București
Într-un Bucureşti animat de ritmul din ce în ce mai alert al vieţii, în care mulţi dintre noi experimentează zilnic mersul la birou, există un loc unde se îmbină în mod armonios noţiunea de muncă cu cea de relaxare (da, aţi citit bine, cele două nu se exclud). Locul cu pricina vi-l indicăm noi: este vorba despre etajul al 6-lea al birourilor ING România, a cărui amenajare se datorează arhitectului Cristian Corvin. Un manifest artistic în lumea vitezei. Acest birou ne oferă, înainte de toate, un răspuns la o întrebare ce ar trebui să ne dea de gândit: se poate construi în jurul locului de muncă un spaţiu care să ne facă să ne simţim ca într-o galerie de artă? Se poate, de vreme ce acest spaţiu arată, respiră şi vibrează exact ca un tablou de Mondrian.Amenajarea este deschisă spre experiment prin folosirea culorilor primare ca elemente generatoare ale liniilor de forţă – exact ca într-o compoziţie. Ceea ce face ca acest birou să sfideze abordarea “clasică”, neutră din punct de vedere cromatic. Esenţializarea, claritatea, rigoarea se reflectă și în alegerea pieselor de mobilier. Celebrul „scaun în roşu şi albastru”( „the red and blue chair”), proiectat iniţial de arhitectul Gerrit Rietveld în 1918, este reconstuit acum şi recontextualizat. Readus astfel la viaţă, vine să contrabalanseze jocul dintre orizontale şi verticale, „coborând” privirea spre nivelul pardoselii, tratată neutru, mat. Câţi dintre noi nu şi-ar dori ca în timpul unei zile solicitante (în care toată lumea este într-un continuu dute-vino) să poată beneficia de un moment de pauză, în care să se „teleporteze” într-o operă de Mondrian cu minimum de efort? Jocul suprafeţelor viu colorate, alternat cu căldura lemnului adusă de mobilier, oferă o senzaţie de confort psihic şi apartenenţă, în timp ce lumina naturală, ce intră prin zonele mari vitrate, subliniază legătura dintre interior şi exterior. Fâşiile de lumină artificială sunt abil inserate în context, punând în valoare anumite panouri sau reproduceri de tablouri celebre: „Broadway Boogie-Woogie”, „Compoziţie în alb şi albastru”. În sfârşit, în cazul în care ziua se simte nevoia unui moment de respiro, relaxarea se întâmplă la etajul 5 al aceleiaşi clădiri. Aici aşteaptă cafeneaua „De Leeuw”, amenajată de acelaşi arhitect, însă mult diferită prin concept de zona birourilor. Abordarea este personalizată, amintind de stilul industrial al anilor `90, prin plafonul care lasă betonul expus vederii şi prin tejgheaua din lemn natural, parţial finisată. Amenajarea scurtcircuitează ideea de interior corporatist, aducând oamenii cât mai aproape unii de alţii prin intersectarea fluxurilor de circulaţie şi prin lăsarea intenţionată „la vedere” a blaturilor de lucru, unde fiecare își prepară masa. Lămpile mari, coborâte din plafon, dau senzaţia de „bar grunge” iar uşile vopsite în albastru o accentuează. Combinarea esenţelor de lemn de culori diferite oferă spaţiului o notă de eclectism specific, izvorât din contrast. Ne-ar plăcea o cafea bună savurată într-un decor industrial, așa cum e „De Leeuw” – ne-am simți ca-ntr-o incursiune rapidă „în anii generaţiei X”. Și musai am vrea să petrecem măcar câteva ore într-un birou à la Mondrian. Avem o presimțire că ziua ar fi mai energică și inspirată! La amenajarea birourilor, Corvin Cristian a colaborat cu Matei Niculescu, iar pentru cafenea a lucrat cu arh. Vlad Vieru. Fotografii: prin Cristian Corvin |