Cu gândul la vacanță, reconstruim La Dolce Vita prin obiecte iconice de design ale Italiei anilor ’60
Oricât ne-am împotrivi, gândurile ne zboară doar la un șir nesfârșit de vacanțe, la scenarii răcoroase pe malul mării, la terase elegante în Veneția ori Florența. Dar ce ziceți de Rimini, unde s-a născut Federico Fellini, sau de Castiglioncello, o stațiune cochetă din Toscana, unde își petreceau vacanțele nume mari ale cinematografiei italiene ca Marcelo Mastroianni și Luchino Visconti? Da, ne-ați ghicit gândurile: avem poftă de o vacanță rafinată, a La Dolce Vita, cu eșarfa fluturândă în vânt în timp ce dăm un tur al insulei Capri pe o Vespa LX 50. Să ne imaginăm că suntem în Italia, în 1963. Se lansează Vespa 50, care devine în scurt timp foarte populară în rândurile tinerilor datorită noului design, dar și motorului mai puternic. Adaptat zilelor noastre, modelul Vespa LX 50 poate fi cumpărat și azi. Provocarea și inspirația pentru un scenariu designish în spiritul anilor ’60 italieni vin de la Peroni Nastro Azzurro, berea premium italiană numarul unu în lume, care anul acesta sărbătorește 50 de ani de eleganță în stil italian. În calitate de ambasadori ai brandului Peroni ți-am povestit în iunie despre Anniversario Peroni, evenimentul care a adus împreună invitați din domenii creative și artistice – designeri, arhitecți, actori, muzicieni, fotografi, artiști. Cu această ocazie, au fost dezvăluite lucrările artiștilor implicați în proiectul Instalart/ Obiect/ 001 – Inspired by Peroni, având ca sursă de inspirație istoria brand-ului și Italia anilor ’60. Nicolas Ciuchindel, senior designer orologerie Chanel, Poate că Italia nu a cunoscut o perioadă mai efervescentă ca cea a anilor ’60, când, după criza economică, distrugerile celui de-al doilea război mondial și efectele războiului rece, a sfidat parcă toate traumele trăite până atunci și a renăscut economic, dar mai ales cultural și artistic. Este o perioadă înfloritoare, a eleganței și a stilului, a viselor împlinite, o perioadă în care oamenii sunt mai liberi ca niciodată să iubească, să creeze și să-și exprime opiniile. În acești ani se nasc și se dezvoltă branduri și designuri iconice, iar Italia își consolidează poziția de hub al designului de obiect (încă din anii ’50 Italia începuse să devină un sinonim pentru design). Designeri și arhitecți italieni, precum Pier Giacomo și Achille Castiglioni, Gio Ponti, Enzo Mari sau Vico Magistretti aduc o nouă perspectivă asupra modului în care ne decorăm casele și astăzi. Faimosul Salone del Mobile, care are loc în fiecare an la Milano, unde toate brandurile faimoase își lansează colecțiile, a luat ființă în anii ’50, iar în 1960, momentul cheie al perioadei La Dolce Vita (când Federico Fellini lansează filmul care a și dat numele acestei perioade), era deja cel mai important eveniment de profil al Europei. Achille și Pier Giacomo Castiglioni, în 1964. Haideți să ne transpunem în atmosfera La Dolce Vita prin obiecte iconice de design create atunci, care sunt și astăzi embleme ale stilului, cumpărate, iubite și “capete de afiș” ale colecțiilor brandurilor care le produc. Ca și Peroni Nastro Azzurro, un brand iconic născut în Italia anilor ‘ 60, care este și astăzi berea premium italiană numărul unu în lume. Suntem în 1963. Italienii (și nu doar ei) luau cu ei la plajă, într-o Vespa, și radioul portabil Cubo, fabricat de Brionvega, cu un design original de Marco Zanuso și Richard Sapper. Pentru că nu arăta ca niciun alt radio produs până atunci, face revoluție nu doar în casele italienilor, ci și în MoMA Museum din New York. Încă mai are multe de spus și în zilele noastre. Să fie galben, verde sau portocaliu?
Dăm timpul înapoi și ajungem în 1960, când Static Table Clock, produs de compania italiană Lorenz, cu un design de Richard Sapper, câștigă premiul Compasso d’Oro. Indiferent cum îl așezi, ceasul își găsește unghiul perfect și pare cumva suspendat datorită punctului de sprijin aproape invizibil. Niciun alt ceas de masă nu l-a egalat de atunci și este un design icon produs astăzi de aceeași companie. Suntem în anul 1960. Pier Giacomo Castiglioni creează pentru compania Gavina fotoliul San Luca, pornind de la ideea de a asigura confortul optim scoțând în evidență prin design curburile “absolut necesare”. Structura din lemn este formată din trei componente separate care se asamblează ulterior. San Luca este o extraordinară piesă de design a vremii, dar și a zilelor noastre, produsă acum de Poltrona Frau. Rămânem tot la Pier Giacomo Castiglioni, care împreună cu fratele său, Achille Castiglioni, creează în 1962 celebra lampă Arco, cu baza din marmură, pentru compania Flos. Inspirația pentru această lampă au fost felinarele stradale. În același an, compania Flos introduce în colecția sa și lampa Taccia (foto jos), cu un design semnat tot de frații Castiglioni, ambele bucurându-se până în zilele noastre de un mare succes. Preocuparea designerilor pentru crearea de scaune și fotolii devenise deja un trend încă din anii ’50. În anii ’60 a luat un avânt puternic, această arie a producției de mobilier cunoscând o evoluție spectaculoasă. Suntem în 1957. Cassina lansează “cel mai ușor scaun din lume”, așa cum i se spunea la vremea respectivă: Superleggera, design Gio Ponti, care mobiliează și astăzi multe dininguri din întreaga lume. Dăm pe repede înainte și ajungem în 1967. Artemide produce Nesso Lamp, design Giancarlo Mattioli. Fanilor Mad Men sigur le va spune ceva varianta pe alb a acestei lămpi: o vedeți în serial pe biroul personajului Roger Sterling. Se află în producție de peste 40 de ani. În același an apare și veioza Eclisse, în colecția Artemide, un design icon care, precum Nesso Lamp, a precedat și a anunțat trendul space age, foarte popular la finalul anilor ’60 și începutul anilor ’70. Este creată de Vico Magistretti. Este din metal, iar prin mișcarea globului este controlată intensitatea luminii. Calendarul Timor, design Enzo Mari pentru compania Danese Milano, ne arată că au trecut 46 de ani de când acest design icon made in Italy, în 1967, este produs și vândut în lumea întreagă. Designul a avut ca sursă de inspirație indicatoarele de cale ferată de atunci. Tot de 46 de ani este produs și Bobo Divano, design Cini Boeri în 1967, pentru Arflex. Este unul dintre primele exemple de fotolii monobloc realizate exclusiv din spumă poliuretanică, fără structură interioară, ceea ce anunța deja un stil de viață cu mai puțină etichetă. Cini Boeri și-a început cariera în atelierul lui Marco Zanuso, în 1950, iar toate piesele create de ea pornesc de la ideea de a le face oamenilor viața acasă mai bună și mai frumoasă. La vita è bella am spune, după ce ne-am teleportat în atmosfera La Dolce Vita. Sperăm că ți-a plăcut turul nostru prin Italia anilor ’60. Dacă vrei mai mult, intră pe www.peronidiario.ro, care a scris de curând despre câțiva designeri faimoși ai acestei perioade. Tot aici vei găsi multe alte articole interesante despre lumea artistică și asocierea Peroni cu lumea designului contemporan. Fotografii: prin brandurile prezentate; Vespa official facebook page |