Design Neaoș, doi tineri artiști ceramiști care știu cum să-și trăiască viața. Cunoaște-i weekendul acesta, la prima ediție Ceramik.
Într-o cameră albă, simplă, tăcută, are loc un spectacol fără sonor, dar cu multă culoare și textură. Autorul: un ceainic din ceramică, pe care șerpuiesc valuri catifelate, fâșii învolburate, motive multidimensionale în relief. O piesă de accent, care are nevoie de spațiu liber în jur pentru că poartă povești și împrăștie impact vizual, pentru că este gândită din punct de vedere utilitar, dar pare mai degrabă un obiect de artă decorativă. Ascultându-i pe designerii Smaranda Isar și Victor Costache de la Design Neaoș, așa ne-am imaginat că ar arăta o amenajare care să li se potrivească obiectelor pe care le creează. Mai ales că
Iar acum, pentru că ți-am dat deja punctul de pornire, profităm de ocazie ca să îți spunem că pe Smaranda, Victor și obiectele lor ceramice îi vei vedea sâmbătă și duminică, pe 25-26 mai, la prima ediție Ceramik. | Concentrat de ceramică contemporană de la Palatul Universul, în spațiul AWE – Str. Ion Brezoianu nr. 23-25.Evenimentul este parte din Creative Quarter Design Festival, în cadrul Romanian Design Week. Află detalii despre eveniment aici. Smaranda și Victor s-au cunoscut la Liceul de arte N. Tonitza din București și nu a durat mult să-și dea seama că formează o echipă echilibrată și că se potențează reciproc. A urmat Universitatea de Arte București, unde ea a studiat designul textil și el, ceramica, dar unde au petrecut mult timp împreună în atelierul de ceramică. De altfel, ultimul an de facultate i-a luat prin surprindere când li s-a ivit ocazia de a avea la dispoziție echipamente necesare unui atelier de ceramică. Până la Design Neaoș n-a mai durat mult, iar primele piese au apărut acum 2 ani, când amândoi au absolvit universitatea.
Dacă sonoritatea arhaică a “neaoș”-ului din numele brandului ți se pare surprinzătoare pentru niște designeri așa de tineri, îți spunem că au ales-o tocmai ca să accentueze autenticitatea pieselor pe care le creează și simbolistica veche folosită ca sursă de inspirație.
Povestea Design Neaoș înseamnă, de fapt, primele creații cu o componentă utilitară pentru Smaranda și Victor, care, până ce și-au pus pe picioare propriul brand, s-au concentrat mai ales pe activitatea creativă, experimentală și pur estetică, fără limitări. Ca urmare, schimbarea unghiului de abordare a creațiilor a adus cu sine greșeli, riscuri și soluții multiple.
Pentru moment, portofoliul Design Neaoș se concentrează pe seturi de ceai, bijuterii și plăci decorative pentru interior și exterior – faianță. Tehnicile gravurii transpuse în ceramică sunt unele dintre paticularitățile lor. Fructificarea simbolurilor artei românești pe piesele pe care le creează cei doi designeri a venit ca o urmare a lucrării de master a Smarandei, un studiu amănunțit al simbolisticii începând cu perioada preistorică pe teritoriul Europei de azi. Astăzi, fiecare dintre piesele colecției de bijuterii de porțelan Design Neaoș poartă câte un motiv transpus în forme noi: apa vie, mama pământ, arborele cosmic, pasărea măiastră, fructul vieții, sămânța nemuririi. “Povestea Ceainicelor Neoromânești este mai recentă. Neoromânescul s-a dezvoltat pe teritoriul țării noastre în prima parte a secolului trecut, iar Regina Maria este personalitatea simbolică respezentativă. Totul a pornit de la o propunere de a crea Ceainicul Reginei Maria pentru “Casa de Ceai Regina Maria”. Colecția s-a dezvoltat apoi. Cel mai nou proiect Design Neaoș, plăcile decorative pentru interior și exterior, pornește de la o lucrare începută de Victor în facultate și este premisa unei colecții viitoare realizate cu ajutorul noilor tehnologii – o dovadă că, oricât ar părea de paradoxal, simbolistica veche poate forma un cuplu fiabil cu progresul tehnologic.
Cuptor de ceramică electric Geografia poveștilor Design Neaoș are doi poli ficși sezonieri: iarna, atelierul din Drumul Taberei, una dintre camerele apartamentului în care locuiesc Smaranda și Victor, iar vara, atelierul micuț și curtea mare din Pătârlagele, județul Buzău, unde cei doi designeri organizează în fiecare an o tabără de creație pentru copiii din comunitate – ceramică, gravură, pictură. Design Neaoș lucrează mai ales cu porțelan ars de două ori, cu ultima ardere la 1.250 de grade. Chiar dacă recunoaște că procesul de realizare și multiplicare i se pare îndelungat, lent și repetitiv, Smaranda recunoaște că surprizele care apar la fiecare încheiere a ciclului, când vine momentul să deschidă cuptorul de ceramică, merită așteptarea. Este, până la urmă, cel mai puternic moment de inspirație.Recunoaștem: ascultându-i povestind, ne-am simțit brusc apăsați de rimurile zilelor noastre obișnuite. Spune sincer, nu sună idilic? 🙂
Prima ediție Ceramik. | Concentrat de ceramică contemporană are loc weekendul acesta, pe 25 și 26 mai, la spațiul AWE – Palatul Universul (Strada Ion Brezoianu nr. 23-25). Găsești aici toate detaliile. Fotografii: prin Design Neaoș |