Despre fluiditate în lumea mobilierului: Eero Moss vine weekend-ul acesta la Made in RO #14.

Recunoaștem că nu ne-am imaginat niciodată cum ar arăta piesele de mobilier create de un un creator care a studiat boat design-ul. Cât de mult ar împrumuta din fluiditatea formelor unei ambarcațiuni? Din suplețea liniilor și din eleganța proporțiilor? Și cât de ușor ar împăca materiale cu texturi și caractere diametral opuse? Dar nici nu este nevoie să ne imaginăm și atât. Brandul Eero Moss și designerul Tiberiu Cojocaru ne arată exact acest tip de piese de mobilier weekend-ul acesta, pe 23 și 24 noiembrie, la Made in RO #14 de la Impact Hub Timpuri Noi (Splaiul Unirii 165, Clădirea 2, etajul 1) – și da, preiau toate calitățile iahturilor pe care le-am enumerat mai sus. Iar noi îți spunem povestea lor chiar acum 🙂 .

Tiberiu Cojocaru și masa de cafea Eero Moss din lemn de nuc, oțel și alamă.

Chiar dacă nu a fost clar de la început, Tiberiu, originar din Brașov, a început pregătirile pentru Eero Moss încă din 2009, când a devenit student la Southampton Solent University, Yacht Production & Design.

“În timpul facultății am deprins o pasiune pentru forme fluide, organice. Apoi, am început să mă interesez mai mult de iahturi vechi, construite din lemn, cu linii arhitecturale cât mai suple. Iar în ultimul an la Southampton am descoperit câteva modele de ambarcațiuni pe care visam să le construiesc acasă, la întoarcere. Tot într-un stil vintage, din materie lemnoasă exotică, bijuterii pe apă”, ne-a povestit el. 

După absolvirea universității, Tiberiu a început un curs practic în Țara Galilor. Iar acolo, de-a lungul unui an în care a absorbit tehnici de construcție a iahturilor și s-a lăsat inspirat de lucrările în lemn ale artiștilor englezi, iar ideea de finecraft și fine furniture a început să prindă un contur tot mai clar pentru el. Totuși, încă nu se ivise momentul ei.

“După ce am terminat cu viața de student, a venit o perioadă în care am călătorit, urmând ca la întoarcere să mă angajez ca inginer la o firmă de construcții. Am avut o colaborare scurtă, de doar 3 luni, însă momentul meu preferat a fost acela în care a trebuit să proiectez două piese de mobilier pentru un beneficiar de-ai firmei. Dintre toate schițele propuse de echipă, clientul a ales chiar piesele mele. A fost un moment de reală satisfacție”.

Povestea s-a continuat cu încă o călătorie pe mare – o să vezi că Tiberiu apelează adeseori la soluția aceasta când are nevoie de inspirație. A urmat o scurtă perioadă în care a lucrat în domeniul construcției de bărci și o concluzie care a cerut remăsurarea coordonatelor: Tiberiu și-a dat seama că singura variantă care i se potrivește este munca pe cont propriu. Ce urma, însă, era încă neclar.

Asta până când a descoprit un anunț pe OLX.ro 🙂 . Mai precis, un anunț de vânzare a cherestelei de nuc. Tiberiu și-a spus că asta e șansa lui, așa că 2 bușteni de nuc au devenit ai lui. În total, vreo 20 de plăci de lemn.

“Așa am început eu să lucrez cu lemnul: în primă fază, acasă, într-un garaj, cu nucul acesta incredibil, principalul material cu care lucrez. Toată povestea a condus la prima masă (foto sus), iar astăzi, toate blaturile din atelier sunt din lemn de nuc. Mai lucrez și cu frasin, în special cu furnir dacă este vorba despre o piesă în cazul căreia vreau să curbez lemnul. Alte materiale pe care le folosesc sunt fibra de sticlă, de carbon și rășinile de turnat sau de laminat. Nu în ultimul rând, îmi place foarte mult să încorporez alama în lucrările mele – este un material care poate pune în valoare o piesă din lemn, mai ales din nuc. Îl echilibrează și îl completează”.

În ciuda sonorității cu greutate, numele Eero Moss a fost, mai degrabă, un experiment cu o explicație simplă. Eero vine de la unul dintre sportivii preferați ai lui Tiberiu de pe vremea liceului, snowboarder-ul finlandez Eero Ettala. Iar Moss este completarea lui naturală: un cuvânt la fel de scurt, cu care Eero compune o formulă echilibrată și vizual, și sonor. Uneori, răspunsul e mai simplu decât te aștepți 🙂 .

Pentru Eero Moss, tot ideea de experiment stă și în esența spectaculoaselor piese de mobilier. Experimente care au nevoie de multă pregătire, de libertate și de mult timp…liber. Tiberiu ne-a spus că totul pornește, de fapt, de la timpul pe care îl petrece cu el însuși, în care își caută ideile și se lasă inspirat de arhitectură, natură, călătorii și alți artiști. Aici intră în scenă libertatea, fie ea de exprimare, de interpretare, de mișcare – Tiberiu creează și piese unicat, care urmează să fie vândute, și piese la comandă, pentru care își dorește să primească mână liberă totală.

Procesul de realizare a unei piese implică un traseu lung: începe de la idee, trece prin schița care prevede orice eventuale dificultăți tehnice ar putea interveni și culminează în experimente care se sfârșesc doar în momentul în care lui Tiberiu îi place cu adevărat ce vede în fața lui, fără să invadeze formele naturale. Și asta pentru că el este propriul barometru al creativității lui.

“Când lucrez la un blat mare, diferă un pic abordarea și trebuie să apelez la ajutor, neavând utilaje grele în atelierul meu. Mai întâi, lemnul trebuie curățat de coajă, cuie sau pământ. Apoi, vine etapa îndreptării prin frezare și a calibrării printr-un utilaj de șlefuit. Abia după aceea blatul ajunge în atelierul meu, unde încep să mă joc cu rașchete, rașpile, rindele și polizoare unghiulare de diferite dimensiuni. Îi dau formă până îmi place, după care îl șlefuiesc și îl finisez. Modul în care încerc să intervin asupra formei este în așa fel încât să evidențiez mai mult ce a făcut natura și să păstrez totul cât mai organic. Sunt de părere că natura este cel mai bun arhitect și că avem foarte mult de învățat de la ea”.

Când e nevoie, totuși, de finisaje suplimentare, Tiberiu apelează la o manevră subtilă, menită să repare și să pună în valoare fără să transforme.

“Uneori este nevoie să adaug și rășina de turnare înainte de șlefuire. Încerc să evit lucrul acesta de câte ori pot, dar trebuie să apelez la ea când am de-a face cu blaturi care au găuri foarte mari, cu care nu aș putea să lucrez și care nu ar deveni piese funcționale și vandabile. Dacă, totuși, blatul are doar crăpături, îmi place să adaug inserții de alamă, care micșorează riscul de crăpare suplimentară. Iar odată finisate, cel mai mult îmi place să aplic ulei și ceară pe lemn. Prefer finisajele naturale”.

Din atelierul care se află la aproximativ 10 km distanță de Brașov, Eero Moss va veni la Made in RO #14 cu două dintre piesele pe care ți le-am prezentat deja în pozele de mai sus: o masă de dining cu bază metalică, în ediție limitată, și o măsuță de cafea cu inserții de alamă. Ambele la fel de fluide, la fel de suple, la fel de elegant proporționate.

Ne vedem la Made in RO #14 weekend-ul acesta, pe 23 și 24 noiembrie, la Impact Hub Timpuri Noi – Splaiul Unirii 165, Timpuri Noi Square, Clădirea 2, etajul 1.

Fotografii: prin Eero Moss

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed