Festivalul SoNoRo, o întâlnire ahitecturală cu muzica de cameră
Pasărea SoNoRo, simbolul festivalului creat de designerul Dan Dulău, este “un personaj” care se definește prin mediul care îl înconjoară. Spiritul tânăr și ineditul sunt principiile care îi ordonează acest mediu. Bineînțeles, pasărea SoNoRo vorbește și despre publicul SoNoRo și mai ales despre experiența pe care acesta o are în sălile de spectacol: nu doar una muzicală, ci și una arhitecturală – inspirată de spațiul în care te poartă muzica de cameră. Să nu uităm că, în vară, v-am spus că harta clădirilor încărcate de istorie în care au avut loc concertele SoNoRo Conac (de la Conacul Ghyka de la Cotești, la Conacul Petre Carp de la Țibănești etc.) desenează, de fapt, o altă Hartă Designist a României. Spectacolele festivalului SoNoRo se disting prin atmosfera prietenoasă și lejeră, care nu își pierde totuși eleganța clasică, ceea ce face ca muzica de cameră să fie receptată atent, în lipsa convențiilor rigide. La acest lucru contribuie, pe de o parte, criteriul alegerii spațiilor festivalului, pe de altă parte discursul jovial din timpul evenimentelor. Catedrala Sfântul Iosif Răzvan Popovici, violist, director și fondator al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, ne-a spus că, pe lângă condiția de a avea o acustică adecvată, un alt criteriu în alegerea sălilor de spectacol a fost ineditul. Așa încât, pe lângă spațiile deja consacrate, cum ar fi Ateneul Român sau Sala Auditorium a Universității din Cluj, concertele se țin inclusiv în săli a căror destinație inițială nu era dedicată audițiilor muzicale, dar a căror arhitectură este în spiritul concertelor. Și într-adevăr, prin amploarea lor, sălile capătă o dimensiune spectaculară, ce îmbogățește experiența concertului. În același timp, Răzvan spune:
Il Sogno, Sala de Marmură a Palatului Centrului Național Militar Decoratorul floral Mădălina Lazăr gândește în fiecare an scena în funcție de tema festivalului. Anul acesta tema a fost Visătorii (The Dreamers). Pe lista spațiilor inedite se înscriu Sala Unirii a Palatului Cotroceni, Sala de Marmură a Palatului Centrului Național Militar, Catedrala Sfântul Iosif, Sala Auditorium a MNAR, Hanul Gabroveni și Institulul Cultural Român, iar acestea sunt doar în București. În acest cadru, artiștii vă vor introduce în lumea muzicală prin intermediul explicațiilor amuzante, sub formă de povestioară, în primă fază. Apoi, tot ce vă rămâne este să vă afundați adânc în scaune, să deschideți urechile și ochii pentru că este vorba despre un spectacol senzorial. Mozart: Radiography of dreams, Ateneul Român Scenografia este simplă. Se bazează pe un joc ritmic de culori, care scoate în evidență detaliile arhitecturale într-un mod dramatic și îmbogățește astfel experiența muzicală. Însă nu numai experiența muzicală are de câștigat din această alăturare, ci și sălile, care capătă un cu totul alt aer. Spre exemplu, Centrul Militar Național este perceput de public în principal prin prisma dimensiunii sale impozante, militare. Motivele decorative din perimetrul sălii – săbii, scuturi, stilete, lănci, săgeţi, victorii înaripate, zeităţi ale războiului şi dreptăţii – toate fac trimitere la arsenalul militar. Însă același spațiu, iluminat diferit, în contextul muzicii de cameră, este descoperit de public din prisma dimensiunii lui onirice, căci, să nu uităm, ediția SoNoRo de anul acesta ne vorbește despre Vis și Visători. Concert de deschidere, Sala Unirii, Palatul Cotroceni Noi am spune, din proprie experiență, că interesul publicului pentru muzica de calitate este, de fapt, dublat de unul arhitectural, pentru clădirile istorice, de patrimoniu din București și din țară, care în acest context ne devin accesibile. Dacă v-am trezit curiozitatea pentru spațiile de odinioară, încărcate de istorie, pe lângă care poate treceți în plimbările urbane, nu uitați că puteți să le admirați în cea mai nobilă ipostază a lor, inundate de muzica de cameră, căci concertele SoNoRo continuă la Arad, Cluj și Bistrița. Concert Mozart: Radiography of dreams, Ateneul Român Am mai aflat că, pe 30 noiembrie, SoNoRo ajunge la Carnegie Hall, din New York. Și că expansiunea internațională va continua cu Bruxelles, Paris, Dubai. Iar dacă vă întrebați care sunt, în București, sălile preferate ale publicului, acestea sunt Palatul Bragadiru și Sala de Mamură a Palatului Cercului Militar, pentru că, datorită organizatorilor SoNoRo, au fost reintroduse recent pe harta spațiilor inedite pentru concerte. Fotografii: Șerban Mestecăneanu |