My School Can Be Cool – design participativ în școlile din România, un program inițiat de Asociația De-a Arhitectura

Școala este locul în care modelăm viitorii cetățeni responsabili ai orașelor de mâine. Dezvoltarea unor abilități precum simțul de observație, gândirea critică, munca în echipă, centrarea pe rezolvarea problemelor, joacă un rol crucial în formarea unor cetățeni conștienți de calitatea mediului construit, implicați activ în creionarea lui, capabili să își argumenteze opiniile și să ia decizii informate, în beneficiul lor, dar și al comunității în care trăiesc.

Modul în care este proiectată o instituție publică de învățământ, în care elevii petrec zilnic un timp însemnat, influențează calitatea actului educațional și starea de bine a celor care o frecventează și ar trebui să susțină dezideratele menționate anterior. De aceea, astăzi vorbim despre un program inițiat de Asociaţia De-a Arhitectura, care ne arată că școala poate fi cool. Îți dăm în continuare toate detaliile.

Inițiat în 2015, sub forma unui proiect pilot de design participativ, programul educațional „My School Can Be Cool” a crescut în ultimii 6 ani ajungând la un număr de 800 de elevi din peste 41 de școli, implicând peste 55 de voluntari arhitecți îndrumători și peste 45 de cadre didactice. În anul școlar 2021-2022 programul este implementat în 11 școli din România.

Programul „My School Can Be Cool” încurajează calitatea arhitecturală în spațiul educațional în cadrul unui proces de design și diagnostic participativ și facilitează intervenții adaptate nevoilor actuale. Într-o societate în care procesele decizionale se iau de sus în jos, în care utilizatorii și beneficiarii direcți ai mediului construit nu sunt consultați, în care spațiul public e „no man’s land” și implicarea civică e la început de drum, programul De-a arhitectura e un concept inovator care implică o abordare participativă, la firul ierbii, centrată pe nevoile și viziunea utilizatorilor.

Programul este gândit ca un proces colaborativ pe parcursul căruia elevii, sprijiniți de profesori și arhitecții îndrumători, au posibilitatea să identifice, să analizeze și să implementeze un set concret de obiective de intervenție, consultând și mobilizând comunitatea școlii, atrăgând resurse și parcurgând toate etapele unui proiect. „My School Can Be Cool” are ca țintă transformarea spațiilor școlii în locuri mai plăcute, mai adecvate diferitelor tipuri de învățare, mai potrivite pentru activitățile comunității școlii. Programul se încheie, după un an școlar sau mai mult, cu o amenajare cu impact asupra stării de bine la școală, însă mai important este procesul și competențele pe care le acumulează elevii parcurgând acest program.

Din acest an școlar programul a debutat într-o formulă nouă, beneficiind de un ghid online ca resursă valoroasă pentru îndrumători, iar pe 2 octombrie 2021 arhitecții celor 11 clase înscrise în program au beneficiat de un atelier de formare online, în care au avut bucuria să întâlnească profesori din diferite zone ale țării: București; Bohotin, Răducăneni și Miroslava, jud. Iași; Buzău, jud. Buzău; Curtea de Argeș, jud. Argeș; Gornești și Reghin, jud. Mureș; Deva, jud. Hunedoara; Reșita, jud. Caraș-Severin; Sânpetru, jud. Brașov; Slatina, jud. Olt.

Aplaudăm inițiativa arhitecților care, pe lângă îndatoririle profesionale, au decis să se implice în acest program educațional cu mari provocări, participând chiar de la distanță, unii dintre aceștia foști absolvenți ai acestor școli, care au decis să dea înapoi din cunoștințele, experiența și timpul lor liber comunităților în care s-au format! Merită să le menționăm numele: arh. Ioana Aldea, arh. Bianca Bărbieru, arh. Alexandra Berdan, arh. Diana Dona, arh. Cristina Dumitrescu, dr. arh. Brîndușa Havași, arh. Ioana Cristina Ion, arh. Simona Luzi, arh. Roxana Penișoara-Pîrvu, stud. arh. Oana Rădoi, arh. Ioana Rizea, arh. Alina Rudei, arh. Tedy Șopron, arh. Iarina Tava. Le dorim succes în promovarea schimbării în spațiile de învățare ale școlilor din România, prin implicarea elevilor într-un proces de design participativ!” – transmite dr. arh. Brîndușa Havași, coordonator și trainer atelier de formare „My School Can Be Cool”.

Programul încurajează dezvoltarea unor parteneriate între diferiți actori care au miză în dezvoltarea spațiilor de învățământ, astfel încât, pe viitor, acestea să beneficieze de participarea utilizatorilor în proiectarea spațiilor de învățare. Asociația De-a Arhitectura va avea posibilitatea să testeze o primă colaborare în 2021-2022 cu primăria Reșița, în cadrul proiectului pilot inițiat în municipiu.

O altă veste importantă la debutul său în acest an școlar este că „My School Can Be Cool” a fost ales printre cele 11 proiecte câștigătoare la Raiffeisen Comunități 2021 (din 129 proiecte participante la concurs) și va fi finanțat cu până la 50.000 lei, care vor fi utilizați pentru derularea programului și implementarea celor două proiecte câștigătoare ale concursului intern între școli.

 

„«My School can be Cool» este un program ce captează interesul și energia elevilor, a profesorilor și a arhitecților, este un program care schimbă. Schimbă spațiile și mai ales pe cei ce le creează, conectează discipline diverse într-un proces de design thinking și învățare prin proiect. Și mai ales eliberează potențialul individual, al grupului și al comunității școlii. Îmbunătățirea spațiilor școlii este un mijloc prin care trăim experiențe valoroase de învățare, de înțelegere a complexității interdisciplinare a mediului construit, de valorificare a colaborării.” – arh. urb. Claudia Pamfil, membru fondator De-a Arhitectura.

Pentru mai multe detalii, intră pe site-ul asociației, aici.

Fotografii: prin Asociația De-a Arhitectura

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed