Zâmburi: un cadou care sigur te va face să zâmbești. La Made in RO, pe 17-18 mai @Impact Hub.
În decembrie tecut am primit la birou un cadou tare simpatic, care a reușit să schimbe mood-ul unei după-amieze destul de agitate: o felicitare Zâmburi, cu o ilustrație fină și o poveste pe care am sorbit-o împreună cu gura de cafea de după prânzul târziu. Și am zâmbit, gândindu-mă că probabil un astfel de sâmbure de poveste & zâmbet ar trebui să intervină în acele momente-cheie al zilelor în care îți lipești privirea de geam și vrei să ieși pe trotuar în loc să mai deschizi un e-mail. În locul unui e-mail, poți însă deschide un Zâmbure. Dacă nu ai văzut unul până acum, iată cum îl recunoști:
Zâmburii sunt creația lui Ștefan și Adriana Liuțe, strategi în branding: Adriana nu a vrut ca poveștile de noapte-bună să se piardă, așa că împreună au pus pe hârtie 40 de Zâmburi care au ieșit pentru prima dată în lume la petrecerea de 1 an a agenției de branding Storience, fondată de Adriana și Ștefan – fiecare invitat la petrecere a primit o poveste cadou. Ștefan Liuțe este, de 15 ani, expert în branding și predă ceea ce profesează de 7 ani. Din 2012 este director de strategie la propria agenție de branding, Storience, pe care a fondat-o împreună cu Adriana Liuțe. Ștefan este și profesorul Cursului de Strategie de brand la Creative Learning, la care încă te poți înscrie. Bulgărele a început să se rostogolească și au cerut ajutorul unui prieten graphic designer, Dan Dulău, petru a desena o coperă pentru Zâmburi. Dan, în schimb, a desenat câte o ilustrație pentru fiecare Zâmbure în parte. Toate s-au potrivit atât de bine încât a rezultat acordeonul decorativ Zâmburi: pe care îl poți lua cu totul acasă, sau alegi o poveste scurtă cadou pentru tine și mai știi tu cine 🙂 Găsești Zâmburi la Cărturești sau îi comanzi de pe www.zamburi.ro. Pe 17 și 18 Mai, Zâmburii vin la Made in RO -Târg de design românesc, la Impact Hub Bucharest, etajul 2 – Str. Halelor nr. 5, Piața Unirii, pe Splai, la doi pași de Hanul lui Manuc. Și nu vin singuri: Adriana și Ștefan pregătesc tricouri cu ilustrațiile din Zâmburi și-l aduc pe Părălel să le păzească: care a migrat din poveste… în realitate, sub forma unui cățel tărcat și pufos, cum spun ei. Zâmburi a apărut spre sfârștiul lui 2013. Care este feedback-ul vostru de până acum? Cum peferă să zâmbească cititorii urbani: cu câte o felicitare-cadou sau mai degrabă cu întregul acordeon decorativ de povești scurte? Zâmburii sunt apreciați și chiar iubiți de-a dreptul de mulți dintre cei care ajung să îi cunoască. Lucrul pe care ne concentrăm acum este să le facem cunoștință cu cât mai multă lume. Și cu cât mai multe companii – avem și clienți firme care cumpără Zâmburii existenți (Zâmburi în vrac – sună bine :)) sau ne solicită povești personalizate, adaptate la nevoile lor. Cititorii noștri preferă să cumpere succesiv unul sau câțiva Zâmburi pentru consum propriu, iar „acordeonul” este adesea cumpărat pentru a fi făcut cadou. Afișul de la lansarea Zâmburi vine cu o idee fină de a-ți decora camera. Ștefan, tu născoceai aceste scurte povești fanstastice și haioase pentru Adriana. Care poveste a rămas preferata ta, care este preferata Adrianei? 🙂 Mie mi-e greu să am un Zâmbure preferat. Asta pentru că descopăr mereu lucruri noi în destui dintre ei, în feedback-ul pe care îl primesc de la cititori cu vârste între 10 și 80 de ani. În momentul acesta, preferații mei sunt Asediul (că tot a început sezonul 4 din Game of Thrones), Gândacul de Desperado (pentru că și gândacii e oameni :)) și Porumbelul plăcii, o ironie corporativă destul de transparentă. Adriana are și ea mai mulți favoriți, printre care Sfori, Jeni și Aricuș – pentru că vorbesc de defecte transformate în avantaje cu ajutorul atitudinii potrivite, un lucru despre care e bine să ni se amintească des și în mod creativ, până ne intră bine la cap. 🙂 Alți Zâmburi integrați designist în decor. În cât timp poate apărea pe hârtie un sâmbure de zâmbet? Există momente ale zilei sau contexte mai prielnice? 🙂 Un Zâmbure ia între 15 minute și o oră să fie scris. Cel mai favorabil context e atunci când mi se întâmplă ceva interesant, remarcabil fie în sens pozitiv, fie în sens negativ. Și mai e important să am acele minute sau acea oră – asta nu se întâmplă foarte des. 🙂 Pentru că sunt sigură că voi în continuare vă spuneți povești seara și nu numai, vă gândiți să scoateți și anul acesta o nouă colecție de “sâmburi de zâmbet”? Anul acesta am scos deja al 41-lea Zâmbure, pe nume Purcelatte. Vor mai urma și alții, lansați individual, dar nu avem un obiectiv în a lansa colecții la intervale regulate. Mai degrabă o vom extinde constant și organic pe cea existentă. Zâmburi este un produs editorial, de graphic design și se apropie și de design de obiect: cartea-acordeon cu buzunare care păstrează toți sâmburii-povești. Ați gândit acest produs și i-ați desenat strategia așa cum lucrați și cu brandurile clineților voștri, ori s-au impus diferențe mai personale în acest caz? 🙂 Parțial, procesul a semănat cu cel pe care îl folosim în proiectele obișnuite de branding. Și pentru brandul Storience, și pentru Zâmburi ne-a plăcut să trecem prin procesul standard de branding, pentru că noi chiar credem în ce facem :). Firește, au existat și particularități, pentru că n-am mai brandat povești până la Zâmburi. Dar cel mai important e că am învățat foarte multe din experiența asta, pe care am considerat-o dintotdeauna necesară pentru un consultant bun de brand: să și construiască la un moment dat în carieră un brand propriu de produs (de povești, de haine, de bere, de ceai, de orice), în afară de cel al agenției în care lucrează. Ce alte produse/povești vă propuneți să lansați sub umbrela Zâmburi? Așa cum am promis la lansarea lor, punem Zâmburii pe cât mai multe formate, de la tricouri la print-uri de pus în casă pe perete. Vom experimenta și cu canalele de retail și vom continua să scriem povești personalizate, „la comandă” pentru clienți-companii. Ați simțit un imbold în crearea și lansarea Zâmburi în acest context al promovării din ce în ce mai susținute a ideilor și produselor made in RO? Zâmburii nu s-ar fi născut fără sprijinul colegilor de la Cărturești/ROD, care sunt avocați înfocați ai ideilor și produselor românești. Ei ne-au încurajat să transformăm niște povești apreciate de noi și de prietenii noștri într-un produs pentru un public mai larg. Și colegii de la Grafică și Tipar, care au tipărit Zâmburii, s-au implicat foarte mult în proiect și s-au dat peste cap ca el să reușească. În ce orașe ați mers să promovați Zâmburi? Ați sesizat diferențe între reacțiile publicului? Până acum am promovat Zâmburii prin întâlniri cu cititorii în București, Iași, Cluj și Timișoara. Au fost reacții diferite de la caz la caz, toate foarte frumoase, dar nu pot spune că am făcut atât de multe evenimente în fiecare oraș încât să decelez un specific al lui. Foarte mult a contat set-up-ul fiecărei întâlniri: când s-a stat pe jos pe pernuțe în lumină difuză, lumea a fost mai relaxată și a interacționat mai mult decât atunci când s-a stat în lumină puternică, pe scaune. Publicurile cele mai active au fost la București și Timișoara, dar cele de la Cluj și Iași au zăbovit mai mult după. Foarte interesant, atât întâlnirile cu cititorii cât și cifrele de vânzări ne-au demonstrat un lucru: cititorul de Zâmburi este un brilliant misfit cu simțul umorului și cu gusturi de lectură idiosincratice, un om doar în aparență obișnuit. La sfârșitul lui 2013, Zâmburii au mers într-un turneu de lansare prin București, Timișoara, Iași, Cluj. Suntem la birou și trebuie să ne înveselim smart ziua: recomandați-ne voi trei Zâmburi pentru cele 3 momente ale zilei, ca să adormim mai dejagat și cu un sâmbure de zâmbet pe față? Dimineața începe bine cu Purcelatte, o poveste cu purcel și cafea. La prânz, pentru amuzament, merge bine Frențiguș că e plin de iarbă fină din Afganistan și face bine la digestie 🙂 . Iar seara, după gust: fie ceva de capă și spadă – Asediul, fie ceva de corazon, cum ar fi Anton Avion. 🙂 Sau Revoyeuse, scriitoarea care se inspiră din visele noastre pe care le vânează de la fereastră. Felicitarea-poveste pe care ați face-o cadou de Paște este…? Obenzina. Ca să nu uiți că excesele culinare pascale îngrașă, dar și ca să îți reamintești că poți fi o persoană extraordinară și dacă (crezi că) ești supraponderal(ă). Care ar fi rețeta voastră personală a zâmbitului mai des în public, la job și acasă? 🙂 Cea mai simplă rețetă? Să-ți amintești de poza aceea faimoasă în care Einstein scoate limba la cameră. Și să-ți dai seama că ești ridicol dacă ești prea serios, pentru prea multă vreme, indiferent de cât de important sau cât de năpăstuit te crezi. Designist cu ce ar rima: sau cum l-ați transforma într-un personaj din Zâmburi? Aaa, Designist s-ar transforma în Designisetrul, un pește mustăcios și sfătos (cum spune proverbul, the fish knows everything 🙂 ), vânat de mulți pescari pentru carne și icre, dar suficient de experimentat încât să-i fenteze pe toți și să scape nevătămat. Genul de pește care se gândește cum e lumea de deasupra apelor, înoată caligrafic și caută sensul vieții printre guvizi și papură. 🙂
Vii la Made in RO -Târg de design românesc, pe 17 și 18 mai, și pleci acasă cu cel puțin un sâmbure de zâmbet. Unde? La Impact Hub Bucharest, etajul 2 – Str. Halelor nr. 5, Piața Unirii, pe Splai, la doi pași de Hanul lui Manuc. Facebook event aici. Te așteptăm! 🙂 |
[…] și Adriana Liuțe la lansarea Zâmburi: un brand creat de ei și un produs Made in RO. Pentru că, spune Ștefan, cea mai bună provocare […]
[…] Zâmburi: un cadou care sigur te va face să zâmbești. La Made in RO, pe 17-18 mai @Impact Hub. […]