De vorbă cu Irina Neacşu despre brandul thecraft LAB

Irina Neacşu este arhitect, dar şi designer. Nu vrea să îşi spună designer de produs, ci designer de interior, chiar dacă din 2010 construieşte poveşti pe mobilier sub brandul creat de ea: thecraft LAB. Pe lângă proiectele de arhitectură şi design interior la care lucrează, Irina predă şi cursuri (design şi introducere în arhitectură) la Fundaţia Calea Victoriei. Iar anul acesta thecraft LAB  a fost singurul brand de design românesc care a ajuns până la Salonul de la Milano, unde şi-a expus cea mai nouă colecţie – Foliage. Despre începuturile thecraft LAB, experienţa Milano, colecţia nouă şi proiectele în curs, în discuţia noastră cu Irina 🙂

Când a apărut Thecraft Lab?

thecraftLAB s-a născut în 2010, dintr-un hobby mereu amânat, cel al restaurării de mobilier. A început ca o joacă, ca un motiv de relaxare și împlinire și am promis că va rămâne așa, indiferent în ce direcție va merge:€“ un proiect vesel, creativ, relaxant, care să emane fericire.

A fost mai degrabă acel set de coincidențe care îți deschide un drum atât de brusc, încât nici nu îți dai seama ce se întâmplă, ci doar că trebuie să te bucuri de oportunitate. În decurs de câteva luni am început să vând primele piese create și joaca a început să prindă aripi de brand, crescând alături de biroul de design interior și amenajări, deja format.

Fotoliul Butterflies face parte din noua colecţie Foliage, expusă la Milano. Tapiţeria sa a fost decorată cu fluturi brodaţi dintr-un mix textil şi fulgi de aur. Conceptul colecției Foliage a apărut într-o vacanţă la schi în Alpii austrieci, iar piesele reprezintă întoarcerea la natură, la farmecul pădurii pline de mister și animale fantastice. Culorile şi detaliile atent lucrate vin într-un mix de materiale textile, piele, paiete, foiță de aur, aplicații și broderie realizate manual și inspirate de lumea ascunsă a pădurilor alpine.

Rio Dancer, tot din colecţia Foliage, este un mix de catifea şi fetru.

Shivers şi al său pattern geometric jucat. Mixul colorat de textil este completat la şezut cu butoni de catifea.

Cum ai început să dai o faţă nouă mobilierului, mai vechi sau mai nou?

A fost o pasiune. Restaurarea va fi mereu o pasiune, iar tot ce este vechi și transmite povești va fi mereu o fascinație. În decursul facultății (arhitectură, la Ion Mincu) am urmat cursurile de specializare în restaurare, iar contactul cu tradițiile și proiectele de gen a fost contagios. Fără a avea un proiect am început să adun lucruri vechi din plăcere, având acel vis al unei zile liniștite în care voi găsi inspirația de a face ceva cu ele… Și uite așa s-au îngrămădit pe balcon, apoi în atelier, scaune, măsuțe, dulăpioare, oglinzi etc., care au devenit cobaii ideali pentru proiecte creative. Nu a fost niciodată o necesitate, dar proiectele the craftLAB au devenit necesități estetice pentru spațiul în care stau.

Scaun Thonet după intervenţia thecraft LAB

I se spune By the Lake 🙂

Te-ai gândit să şi creezi în întregime o piesă de mobilier sau deocamdată preferi să explorezi feţele nebănuite sub care poate fi transformat un obiect?

Am creat și piese noi și creăm în continuare, ca birou de design, pentru proiectele noastre. Avem colaboratori dintre cei mai versatili în ceea ce privește tehnicile și materialele, și ne bucurăm de aceste proiecte, care de altfel sunt firești într-o amenajare:€“ acum avem în lucru o scară atipică, o masă la fel de atipică și câteva alte piese de mic mobilier.

thecraftLAB rămâne însă un brand textil de artă decorativă în primul rând, care transpune în tapițerie povești, imagini, stilizări. Lucrăm de multe ori și cu mobilier nou, pe care îl “particularizăm”. În final rămân, alături de echipa mea, pe poziția unui designer de interior, nu de produs.

Fotoliu Secret Garden, din colecţia Foliage. Irina a desenat cu cerneală pe hârtie animalele fantastice ale pădurii imaginate de ea, apoi le-a imprimat, după original, pe tapiţeria pieselor de mobilier.

Animalele din pădurea alpină fermecată, în viziunea Irinei. Chiar sunt de poveste!

Cerbul fantastic imprimat de textil

Ce te provoacă cel mai mult: mai degrabă piesele foarte vechi sau anumite materiale care necesită tehnici şi aplicaţii speciale?

Tot ceea ce este vechi mă fascinează. Cu cât mai multă poveste, cu atât mai drag obiectul. În plus, ador să car acasă vechituri pe care să încerc să le transform. Deja prietenii râd de mine, căci din orice conservă “€œirina face o lampă”. Avem în zona de dining scaune recuperate dintr-un tomberon, o lampă realizată din lemnul găsit pe plajele de la Marea Nordului  și cred că în curând o instalație dintr-o rădăcină de stuf găsită pe o baltă. În ultima vreme însă, provocarea stă în textile. Mă pasionează lucrul cu tehnici de țesut, de brodat, mixurile de texturi și de culori, și apreciez din ce în ce mai mult metodele tradiționale de țesătorie.

Fotoliile Rio şi Secret Garden au plecat de mai bine de un an spre New York, unde decorează magazinul Yumi Kim.

Fotoliul Foliage, care dă şi numele colecţiei. Are tapiţeria însufleţită de un mix ce include textil, blană şi piele într-un pattern delicat de frunze foşnitoare.

Broken Flowers are tapiţeria dintr-un mix de textil şi fetru. Petalele îi încadrează spătarul, iar şezutul pare “pictat” cu tulpini grafice.

Apropo de tehnici: cu siguranţă în multe cazuri a trebuit să faci mai întâi restaurare şi abia apoi să te ocupi de personalizare. Cum ai învăţat tu toate aceste meşteşuguri?

Cursuri, ucenicie, experimente și încercări:€“ toate astea duc la învățare, iar meșteșugurile sunt o sursă nelimitată de împlinire. Munca este însă foarte migăloasă și, în funcție de complexitatea restaurării, lucrăm noi sau externalizăm această etapă către colaboratorii noștri specializați. Din păcate, este timp din ce în ce mai puțin pentru lucrul manual, însă acesta va rămâne în mod cert o pasiune.

Acum încep să urmez cursuri de țesut, pentru a putea extinde aria tehnicilor decorative: deja în ultima colecție thecraftLAB, Foliage, am lucrat mai mult cu combinații de texturi. Interesul se îndreaptă din ce în ce mai mult spre textile. Iar tehnicile parțial se fură, parțial se descoperă, iar un mic procentaj se învață la o școală specializată.

Scaune reînsufleţite, cu poveşti ţesute marca thecraft LAB

Iată cum poate arăta un fotoliu vechi cu faţă nouă!

În cadrul cursului de design interior de la Fundaţia Calea Victoriei vorbeşti şi despre ceea ce faci tu, despre transformările posibile ale pieselor de mobilier într-un decor sau e mai degrabă vorba de lucruri mai generale şi mai teoretice despre design, arhitectură etc.?

În cadrul Fundației Calea Victoriei predau mai multe cursuri. Cursurile constante sunt Introducere în design interior, Atelier practic de design interior, Introducere în istoria artei și Introducere în istoria arhitecturii. Cursurile sunt de cultură generală, pentru începători. Cursul de design rămâne cel mai căutat, de altfel este şi cel care are o aplicabilitate mai concretă. Discutăm aici despre stiluri, despre maniere de amenajare, despre elemente de concept și ergonomie.

De multe ori povestesc cursanților despre experiența thecraftLAB și despre importanța păstrării pieselor vechi de mobilier, care au poveste, care ne amintesc de niște rădăcini. Încurajez personalitatea interioarelor, curajul de a mixa stiluri și de a vorbi despre noi, nu despre o modă. Mulți cursanți realizează după curs că, da, un designer are un rol important și că deși această meserie nu poate fi transmisă în decursul a 7 ateliere e foarte important ca ei, în rol de beneficiar, să știe în primul rând ce își doresc, cum își vizualizează viața acasă, ce NU le place -€“ practic acea radiografie care dă indiciile potrivite pentru o bună amenajare.

Scaune The Netherlands

Cum ajungi, de fapt, să-ţi ţeşi sau să-ţi pictezi poveştile pe mobilier? În afara pieselor personalizate pentru clienţi şi proiectelor de design interior, ce te inspiră în alegerile pe care le faci: descoperi anumite materiale şi le sesisezi imediat potenţialul, e vorba de imagini dragi ţie, care se întipăresc cumva pe retină? 

Povestea thecraftLAB a început, cred, dintr-un mixaj de pasiuni: desenul, mobilierul, restaurarea și ilustrațiile pentru copii. Am realizat ilustrații pentru câteva cărți de copii, iar anul trecut în premieră ilustrații pentru o carte de poezii pentru “oameni mari”, iar această lume a imaginației și a fanteziei va rămâne o fascinație. Crearea unor povești textile a venit de la sine. Nevoia de a imagina lumi și creaturi simpatice, colorate, optimiste a fost o continuare firească a plăcerii cu care urmăresc filme animate și mă bucur de desen ca un copil. Ca designer, propovăduiesc constant ludicul în interioare și cred cu tărie că drăgălașenia și zâmbetele trebuie să facă parte din rutina noastră cotidiană.

În timp, proiectele thecraftLAB au început să găsească inspirație în orice. Probabil că școala de arhitectură m-a învățat să observ lumea din jur ca pe un set de imagini, de compoziții, de unghiuri și de grafice cromatice. Mă inspiră locurile pe care le văd. Călătoresc mereu cu un caiet de schițe și petrec mult timp desenând, indiferent unde sunt. Natura oferă inspirație nelimitată. Ultima colecție, Foliage, s-a născut conceptual în vacanța de schi în Alpii Austriei. Aducând conceptul în atelier, informațiile suferă mereu prelucrări:€“ texturi, materiale, tehnici, imagine finală. În plus, informațiile se leagă și apar de multe ori corelări cu proiectele pe care le am în paralel.

Acum, de exemplu, lucrez la o pictură foarte mare pentru un proiect de design interior și de la acest proiect au venit ideile pentru colecția de iarnă thecrafLAB.

Fotoliu personalizat de Irina la întoarcerea dintr-o vacanţă cu amintiri frumoase

În ce constă, mai exact, parteneriatul thecraft Lab cu European Heritage?

Colaborarea cu European Heritage a început odată cu amenajarea noului lor magazin, European Heritage Flagshipstore în centrul Vechi. Acest proiect a coincis cu începuturile thecraftLAB, încă într-o poziție de hobby atunci. European Heritage mi-a încurajat proiectul și m-a lăsat să aleg două scaune, capăt de colecție, pe care să le transform. Le-am expus în acel an în cadrul Bife și s-au bucurat de mare succes, ulterior au plecat în California.

De atunci, colaborarea a crescut de la sine, atât în proiectele de amenajări și design interior, cât și în proiecte de transformare a pieselor standard de mobilier. În acest an s-a concretizat un parteneriat în sensul în care thecraftLAB realizează colecții pentru European Heritage, pe mobilierul cu aceeași marcă, colecții expuse în magazinul din București. Piesele vechi și proiectele de restaurare sunt de foarte multe ori comenzi private. La European Heritage, proiectele thecraftLAB completează colecția standard prin abordări creative, unicat.

Începând cu anul 2012 lucrăm colecții, pe care le putem realiza în parteneriat cu diferite showroom-uri în exclusivitate, sau pentru diferite locații, evenimente etc.

O piesă recent salvată şi transformată de Irina şi echipa ei. Ne duce cu gândul la şarmul pasional al Americii de Sud 🙂

Scaune unicat pentru toate anotimpurile

Este primul an în care ţi-ai propus să ajungi la Salonul de la Milano? Şi cât de complicat a fost să faci lucrul acesta să se întâmple?

Toate experiențele thecraft LAB, inclusiv Milano, sună cam așa: “ai grijă ce-ți dorești că poate ți se întâmplă”. 2012 a fost prima dată când am visat la Milano și visul s-a materializat incredibil de repede, atât de brusc că era mai-mai să renunț de teamă că nu voi putea să țin ritmul.

S-a întâmplat într-un mod firesc pot spune acum, retroactiv, având în vedere că am participat la Milano în cadrul standului României realizat de APMR. Cu Asociația Producătorilor de Mobilă din România aveam deja o colaborare îndelungată, marcată de proiectele pe care le-am realizat pentru standurile României la târgurile de la Paris, Moscova și Belgrad în 2011, Köln și Kiev în 2012. Tot alături de APMR am participat și la SIM 2011 – București, târg la care vom participa și în 2012, în luna septembrie.

Milano însă a însemnat un schimb interesant de poziții: nu am mai fost acum designerii responsabili cu amenajarea standului, ci unul dintre expozanții participanți la târg în cadrul acestei familii a “mobiliştilor” din România. Emoții, stres, peripeții, oboseală și entuziasm, într-un amalgam năucitor la Milano. Așadar, nu pot să spun cât de complicat a fost.

Milano a însemnat, într-adevăr, un pas făcut în urma unui proiect îndelungat (colaborarea cu APMR), în condițiile în care știam multe amănunte din culisele organizării acestor târguri. Cred că mai complicat a fost momentul în care am luat creionul în mână și am început să schițez noua colecție, din cauza tracului care mi-a pus multă vreme niște bariere în creație. Presiunea de a crea ceva deosebit poate fi ucigătoare și a durat ceva până să ajung la concluzia că nu trebuie să fie deosebit pentru mine, ci pentru public, iar pentru public orice creație thecraft LAB este deosebită pentru că este unicat și nu poate fi găsită în altă parte.

Standul thecraft LAB  la Salonul de la Milano 2012. Recunoaşteţi scaunele Butterflies, Secret Garden, plus canapeaua cu acelaşi nume, şi Shivers.

Colecţia Foliage înseamnă şi picturi inspirate de pădurea şi natura misterioasă, şi piese de mobilier personalizate cu motivele picturilor, şi imprimeuri cu aceeaşi tematică pe creaţii textile – un tot unitar şi creativ, inspirat de frumuseţi alpine.

Cum a fost pentru tine experienţa celui mai faimos salon internaţional de mobilier? Cu ce feedback, reacţii, proiecţii te-ai întors?

Cunoșteam Târgul de la Milano din punctul de vedere al designerului vizitator și știam faptul că, spre deosebire de alte târguri de profil, Milano mizează pe extreme, pe excentricitate, pe inovație și pe design dus la cel mai înalt nivel, indiferent de stil. După ce am decis să participăm am experimentat numeroase momente de frică și neîncredere, vizavi de modul în care obiectele noastre cu iz de “drăgălaș” se pot încadra în toată această scenă.

Feedback-ul a fost însă neașteptat de bun. Am primit felicitări, uimiri, zâmbete, extaz aproape, și comenzi. Acesta a fost și unul din punctele pe care doream să-l ating la Milano – reacția sinceră a publicului extern. M-a bucurat participarea, feedback-ul primit mi-a dat și mai multă încredere și, da, abia așteptăm următoarea expoziție. Milano este un eveniment grandios, din toate punctele de vedere. Atât târgul în sine, cât și evenimentele “fuori saloni” înseamnă o săptămâna de adrenalină maximă din punct de vedere creativ.

În momentul în care am ajuns acolo, totul a părut firesc, o “delegație” de lucru, unde nu trebuia decât să îmi prezint conceptul. Am realizat adevărata proporție a evenimentului și a participării abia după târg, când am început să primesc mailuri de cereri de ofertă și de felicitări pentru standul nostru. O reală bucurie! Între timp, am adus colecția de la Milano acasă și este expusă momentan în cadrul magazinului European Heritage, iar noi ne continuăm ideile și proiectele pe plan local.

Piese recondiţionate şi personalizate: căsuţe şi portret de familie

Ce planuri ai pentru anul viitor: vei merge din nou la Milano sau îţi propui şi alte târguri, expoziţii etc.?

Anul viitor este încă departe, recunosc. Anul acesta vom participa la SIM, apoi pregătim o colecție de iarnă, pe care o aștept cu mare drag, cu atât mai mult cu cât iarna este sezonul meu preferat și în fiecare an această perioadă pare că naște cele mai entuziaste idei. Vom încerca probabil un 2013 la Paris, Maison&Objet în septembrie, însă nu este o idee confirmată încă. În mod sigur vom prezenta thecraft LAB și la alte expoziții viitoare, încercând însă să testăm piețe diferite. Momentan avem reacțiile cele mai bune în Statele Unite și, în urma târgului de la Milano, în Emiratele Arabe.

Fotoliu personalizat de Irina la salonul de ceai Joie de Vivre, unde şi noi ne propunem să ajungem.

Găsiţi piesele şi proiectele Irinei pe site-ul personal, dar şi pe pagina de facebook thecraft LAB.

5 Comments

  1. alin V

    Imi plac mult cele cu desene naive

  2. Bravo IRINA. Dupa foarte multa pregatire , inspiratie si talent , acuma se vad rezultatele , care sunt fffff frumoase. Tine-o tot asa.

  3. Cara

    Felicitari! M-am ‘asezat’ pe fiecare ‘bijuterie’ creata de Irina… imaginandu-mi cate o poveste…

  4. Pingback: Irina Neacşu, designerul Thecraft LAB, a pregătit mixuri textile noi pentru Made in RO, 25 şi 26 maiDesignist

  5. Pingback: thecraft LAB by Irina Neacșu a expus în mai la Florence Design Week - DesignistDesignist

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog