Am povestit cu Eliza Yokina despre noul ei design: 11Case. E greu să nu te prindă în joc!

Eliza Yokina este arhitect, designer de obiecte pentru copii, dar și mama Minei și a Iliei. A lansat de curând un joc pe care noi îl numim extraordinar: 11Case – format, cum îi spune numele, din 11 căsuțe de lemn (recuperat în urma prelucrării) care se îmbină formând case mai mari, sate, orașe.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (2)

11Case te așteaptă să-l descoperi și să-l dăruiești la  Made in RO – Târg de design românesc, pe 21 și 22 decembrie. La Impact Hub Bucharest, unul dintre cele mai creative spații din București, aflat chiar în Piața Unirii, pe Splai, la doi pași de Hanul lui Manuc, pe str. Halelor nr. 5 (etajul 2 & etajul 3).

Vizual final Made in RO III variantaVizualul este un concept  semnat de Alexandru Nimurad (www.behance.net/Nimurad)

Iar povestea pe care ți-o spune Eliza este portița spre lumea (uitată a) jocului!

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (3)

Acum câțiva ani ai construit Casa Minei, un obiect de arhitectură pentru copii. În 2011, citeam Vise despre case, cartea-obiect cu povești care să-i introducă pe copii în lumea arhitecturii. Am spune că era și timpul ca micile case să sară din poveste într-un joc. Care e însă povestea ta în dezvoltarea acestui nou proiect?

Sunt mai multe poveşti care sunt ascunse în joc, fiecare o poate descoperi pe a lui. Prima despre care vreau să povestesc este Povestea Naturii. Căsuţele vin direct din copaci, acei copaci care au crescut în păduri şi care au fost tăiaţi pentru a deveni mobilier, finisaje şi materiale de construcţie. Aşa, ei au ajuns în ateliere şi fabrici în care se prelucrează lemnul.

În ateliere am văzut că sunt multe lemne rămase nefolosite, defecte sau pur şi simplu resturi. Şi fiindcă copacilor nu le-ar fi plăcut să devină resturi, m-am gândit că s-ar fi bucrat să devină căsuţe de joacă sau de împodobit casele oamenilor. Aşa a ajuns lemnul, tăiat şi şlefuit, în forme de case în nişte cutii făcute special pe măsura lor – tot manual şi tot din copaci.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (6)

Când deschidem cutia primul lucru pe care îl putem face este să închidem ochii pentru a mirosi lemnul, focul şi natura prin ele. După aceea putem privi prin căsuţe, căci sunt nefinisate, le observăm diferenţele, culoarea, fibra, greutatea, duritatea, defectele.

Când am spus defectele deja am început altă poveste, despre grup, echipă, toleranţă. Defectul sau diferenţa nu este un lucru negativ şi în nici un caz un motiv de eliminare din joc. Iar când spuneam culoare mă gândeam să încep o poveste despre foc, căci el a dat culoarea unora dinre căsuţe. Apoi putem povesti despre căsuţe, sate, ferme, oraşe…, putem inventa reguli şi ne putem gândi la noi şi noi poveşti. Putem sta aproape în jurul jocului şi asta e o altă poveste.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (7)

 

Problema numărul 1 pentru designerul de obiect din România este relația cu producătorul. Jocul “11Case” este Made in RO, a fost produs de Bdlemntech. Cum a decurs colaborarea?

Neaşteptat de bine! Cu toate că ştiu extrem de bine ce înseamnă o comandă de câteva piese care nici nu poate fi cuantificată în cantiate sau preţ, pentru un producător mai mare care are comenzi de onorat, termene de respectat etc. Am vrut, totuşi, să încerc cu ei tocmai pentru că ştiam ce posibilităţi tehnice au şi mai ales de termotratare. Andrei Constantinescu (general manager) a dat o şansă acestei încercări, iar după ce a văzut produsul final a devenit fan (sper că nu exagerez). Oricum relaţia este la început, iar producătorul, având experienţă, mă îndrumă destul de mult. E o relaţie – simt eu – bună,  la care sperăm şi care abia începe.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (9) Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (12) Cele 11Case din lemn, recuperat în urma prelucrării în ateliere de profil, se îmbină foarte prietenos și ușor pentru copiii mai mici de 3 ani. Pentru cei  mai mari, de până la 8 ani, jocul vine la pachet cu conectori de lemn, cretă colorată și suport pentru desen, dar și autocolante decorative. Pentru a stimula și mai divers creativitatea, imaginația și perspectiva copiilor.Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (13)

Ce planuri ai pentru 11Case: să aibă un site dedicat, de unde să poată fi comandat worldwide; să fie un joc introdus în magazine de design de la noi; să fie prezentat în grădinițe care pun accent pe soluții alternative, cu design inclus, pentru stimularea creativității copiilor?

La asta lucrez. Deocamdată testez, încerc să îmbunătăţesc, să analizez feedback-ul, încerc să înţeleg şi să prevăd cel mai bun scenariu pentru a-l amplasa în piaţă. Sper că va ieşi ceva în final.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (1)

Cât de mult le plac copiilor cele 11Case, ce impresii ai surprins la cald?

Am testat jocul prima oară la fetiţele mele, feedback pozitiv – din prima. Ilia (1 an şi 8 luni) s-a jucat în jur de 15 minute, cu bucurie. Modul de îmbinare a căsuţelor în V este inventat prin anii ’30 şi produs ca joc prin anii ’60, în scopul unui joc pentru copiii cu dizabilităţi.

Este foarte important pentru cei mici sau cei cu dizabilităţi să aibă satisfacţie prin senzaţia de reuşită jucându-se. Iar acest mod de suprapunere este foarte uşor de stăpânit şi tocmai de aceea atât de prietenos.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (10)

Mina (4 ani şi 8 luni) s-a jucat mult mai puţin. Atunci am decis să-l fac mai atrăgător pentru copiii mai mari. M-am gândit la un kit de stickere pentru personalizare şi decorare (create de Laura Cristea) şi la un suport pentru desen cu cretă pentru inventat reguli şi desenat străzi, să zicem. Apoi am mers şi în grădiniţă să testez cu mai mulţi copii. Feedback pozitiv: am adus şi alte jucării în joc, animale, maşinuţe.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (5)Cele 11Case și autocolantele cu care vin însoțite, pentru copiii mai mari de 3 ani.

Ești arhitect, designer de obiecte pentru copii, și mamă. Cât de ușor/greu e de găsit pe piață o alternativă de design, educativă pentru jucăriile celor mici?

Nu e greu de găsit, la urma urmei îl poţi comanda pe net de oriunde, problema este că e nişat, exotic aproape, nu este o opţiune comună nici în cadru specializat şi nici în familii. Se face exces de ieftin, sunet, lumini, expresivitate, seducţie, excitare, alint şi răsfăţ şi în final – nimic.

Am experienţă în cadrul Asociaţiei De-a Arhitectura, în care activez, şi de acolo învăţ şi observ unele practici şi idei. Învăţ odată cu proiectele educative pe care le dezvoltăm, dar şi împreună cu copiii mei.

Eu evit să am în casă jucării extraordinare, cele care au calitatea de a-i copleşi pe copii, nu-mi plac nici caietele cu desene pentru haşurat, prefer blocul de desen cu foi albe. Aş vrea ca toţi copiii care se joacă cu 11Case să inventeze şi imagineze noi jocuri şi poveşti, altfel zis să conducă ei jocul în direcţia care li se potriveşte.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (8)

În România, știm foarte puțini designeri care fac jucării pentru copii: în afara proiectelor tale i-am mai putea menționa pe Minitremu (din Târgu Mureș), iar anul acesta l-am descoperit și pe Mihai Stamati (din Chișinău). Să fie pentru că, la noi, părinții abia acum încep să simtă nevoia unor astfel de jucării, văzându-se invadați de replici din tot felul de materiale, plus tabletele ce par să devină gadget-ul oricărui copil?

Sunt foarte frumoase jucăriile de care ai pomenit, sunt bucuroasă că există. Eu cred că aşa cum cartea tipărită nu va dispărea, nici jucăria mecanică sau de lemn nu o să dispară de pe raft. O jucărie pe care o poţi repara, sau o poţi lăsa să aştepte generaţia următoare de copii în familie, sau o poţi da prietenilor e o jucărie autentică. Există acest trend de ceva vreme în design, în Europa cel puţin, către autentic, natural, primar – care se simte şi aici. Nu sunt împotriva jocurilor gadget, însă le evit, căci izolează, îndepărtează.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (4)

Cele 11Case sunt jucării care ne-ar plăcea și nouă. Le-am păstra ca decorațiuni atunci când nu sunt folosite la joacă. Care e jucăria ta preferată? 🙂

Jucăria este un obiect care te invită să-l manipulezi, îţi trezeşte curiozitatea şi imaginaţia şi te duce în altă lume. Obiectele decorative îndeplinesc doar o parte din aceste lucruri, deşi multe jucării devin la un moment dat în viaţa lor obiecte decorative. Toţi copiii au această capacitate extraordinară de a intra cu uşurinţă în imaginar prin joc, iar acolo se află lumi infinite. Eu mă joc făcând lucruri.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (14)Căsușele decorate cu autocolantele special create

Ce cadouri le pregătești tu micuțelor tale de Crăciun? Sau: un sfat pentru părinții care caută acum cadouri…

Acasă, în jurul sărbătorilor, ne pregătim de un dublu cadou. Jumătate din jucării se pregătesc să meargă la copiii care au nevoie mai mare de ele decât noi, iar nouă ne rămâne mai mult loc pentru a ne juca cu cele rămase şi pentru cele ce urmează să vină. Mai ales că tocmai le-am făcut cadou fetelor mele un set 11Case.

Eliza Yokina - 11 Case _ Designist (15)11Case așteaptă să fie dăruit și să te prindă în joc  la Made in RO – Târg de design românesc, pe 21 și 22 decembrie. Vino la Impact Hub Bucharest, unul dintre cele mai creative spații din București. Este chiar în Piața Unirii, la doi pași de Hanul lui Manuc, pe str. Halelor nr. 5 (etajul 2 & etajul 3).

cover foto Made in RO III

Susține designul Made in RO și uploadează acest cover photo pe profilul tău de facebook! icon smile Made in RO   Târg de design românesc, ediția a III a, vine pe 21 și 22 decembrie @ Impact Hub

Facebook event aici.

Fotografii: prin Eliza Yokina

4 Comments

  1. […] interviu designist […]

  2. Emilia

    f tare, cat costa pachetul pana in 3 ani si cat costa pachetul pt cei mai mari ? thx

  3. […] Atelier Brut, Bogdan Ciocodeica & Diana Roșu, Carla Szabo, Doru Dumitrescu, Dragoș Motica, Eliza Yokina – SYAA, Form&Function, Grigore Mitrea, Klara Veer, Lidia Puică, Mădălina Teler, Mihai Stamati, […]

  4. That’s a brilliant answer to an insntertieg question

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed