Am stat de vorbă cu designerul Tammy despre creativitate, personalitate și un concurs nou by Qreator!
Să presupunem că nu ai o mare pasiune pentru bijuterii (!!!) și nici măcar pentru minimalism (!) sau culoare. Totuși, de vreme ce ai ajuns aici, ești cu siguranță un împătimit al designului. Și, recunoaște, și al Instagramului – vin la pachet în ultima vreme. Ca urmare, sunt șanse minime să nu o fi descoperit deja pe Tammy pe Insta. Și asta pentru că Tammy a transformat pagina brandului ei de bijuterie minimalistă, Lelograms, într-un “profil de artă curatoriată mai degrabă decât un profil de produs”, așa cum ne-a spus: linii drepte sau rotunjimi ferme, sincronizare cromatică, fragmente de creații care te inspiră să ghicești restul și îți lasă libertate totală de interpretare. Tammy poartă inelul minimalist UNISEX, singurul inel LELOGRAMS cu mărime ajustabilă, parte din colecția limitată pe care a creat-o pentru Qreator by IQOS. Dar Lelograms înseamnă doar 10% din activitatea lui Tammy. Restul de 90% înseamnă instalații artistice și pop-up experiences, design de produs, 3d graphics și linia ei de haine. Mai mult decât atât, anul trecut a început o colaborare cu casa creativității Qreator by iQOS, care a dus la participarea ei, din postura de membru al juriului, la competiția Call for Artists x Qollection – povestim despre toate acestea mai jos. LELOGRAMS Ai început ca designer industrial, ai intrat ulterior în digital cu 3D visuals, în designul de bijuterie și fashion și apoi în instalații de artă și pop-up experiences. Câte dintre ele au rămas, care te reprezintă cel mai bine? Veți vedea că răspunsul meu spune atât de multe despre felul meu de a fi, încât aproape mă sperie să mă gândesc că aș fi putut să renunț la vreuna dintre aceste domenii. Toate domeniile enumerate în întrebare intră în activitatea mea zilnică, dar cea mai recentă adiție, de fapt, nu sunt instalațiile, ci activitatea de speaker la evenimente, ultimul fiind TEDx, în care am împărtășit viziunea mea despre lume din perspectiva de designer, într-o manieră despre care mi-am dorit să fie de folos oricui mă ascultă. Pentru mine, toate acestea sunt produse ale skill-urilor mele. Cum formarea mea de bază este cea de designer de produs, le consider doar manifestări diferite ale aceleiași esențe: eu. Ce ne poți spune despre noutățile pe care le-ai creat în ultima vreme? Tot ceea ce fac eu este în mare parte bazat pe nevoi pe care le sesizez și pe care nu le-am regăsit întrunite de produse existente. Așa mi-am început linia de bijuterii, de fapt: căutând niște inele foarte simple și geometrice, pe care să le pot combina și care să fie perfect ergonomice, adică să nu agațe ciorapii și puloverele. Într-un final, am concluzionat că e mai simplu să mi le proiectez eu pentru că nu părea că ceilalți designeri să fi avut grijile pe care le aveam eu, de altfel firești. Așa au apărut Lelograms. Cu siguranță că noutatea în domeniu a fost profilul de instagram al brandului, pentru care am făcut strategia și creația, conceptul fiind acela de a oferi free value oamenilor care ajungeau la el. Ca urmare, l-am poziționat ca un profil de artă curatoriată mai degrabă decât un profil de produs. Pandantivul unisex THE VERY BASIC și inelele unisex FUTURE și FOREVER. O altă noutate ar fi linia de haine Tammy Limited compusă, majoritar, din piese cu două fețe. De ce? Am vrut ca hainele pe care le fac să fie relevante pentru momentul prezent și pentru viețile oamenilor de acum, adică ale celor care locuiesc în apartamente cu spații restrânse de depozitare și care folosesc valize de călătorie mici pentru bagaje de mână și zboruri low cost. Practic, poți să pleci într-o călătorie cu doar două costume de baie din colecția mea și să faci, apoi, poze în care pare că porți mai multe combinații decât întregul număr de zile al sejurului. Sau să porți un trenci care, pe o parte are un print contemporan, iar pe cealaltă parte are o culoare plină – practic ocupi un singur loc în dulap pentru două haine diferite. Tot ca parte din linia de haine, am inventat o piesă nouă de pus la gât, un buff care are o formă diferită față de ce se găsește pe piață în această categorie de produs. De obicei, eșarfele sau buff-urile arată ca un burlan, iar dacă porți o rochie sau o bluză decoltată, vei avea o zonă de piele neacoperită. Am vrut să rezolv această problemă concretă și așa a apărut urban buff. Iar în termeni de noutate, generic vorbind, însăși originalitatea ideilor în sine și faptul că înseamnă personalitatea mea transpusă în obiecte le face să fie unice. În plus, probabil un lucru foarte relevant de menționat este faptul că interfața website-ului de haine lasă clientul să își facă singur combinația dintre grafică și culoare plină. Practic, este un proces de co-creație cu user-ul și este foarte distractiv de experimentat. Ideea și platforma site-ului îi aparțin partenerului meu, mysimplicated, în colaborare cu care am lucrat colecția de haine. Parte din MONOCROM Pop-Up installation, creată de Tammy pentru Femei pe Mătăsari Mulți dintre cei din afara domeniului designului îl asociază exclusiv cu creativitatea pură, cu estetica, ba poate chiar cu arta, ignorând funcționalitatea și rațiunea din spatele lui. Cum ai clarifica această nelămurire? O întrebare foarte bună, al cărei răspuns îl dau destul de des clienților mei. Arta și designul sunt lucruri complet diferite atât ca proces, cât și ca rezultat. Simplu zis, ar suna cam așa: designul urmărește o funcțiune concretă a unui obiect și presupune inginerie și proiectare corectă după standarde, partea de estetică fiind un touch final. Să luăm exemplul unui scaun. Un scaun este un obiect util, trebuie să aibă anumite specificații tehnice pentru a ține cont de comportamentul oamenilor și destinația pentru care este gândit, specificații de manufacturare și de durabilitate a materialelor, marketing, etc. Totuși, acest scaun poate fi considerat un obiect de design doar dacă a luat în considerare și aspectul estetic. Arta, pe de altă parte, implică un proces egoist, în care lucrarea este invenția creatorului și acesta poate să facă orice vrea din ea fără să țină cont de nevoile nimănui. Practic, arta poate fi orice căruia creatorul îi pune eticheta de “artă”. Parte din MONOCROM Pop-Up installation, creată de Tammy pentru Femei pe Mătăsari. Care este raportul dintre creativitate și rațiune în cazul tău? În ceea ce mă privește, nu am un proces rutinat pe care îl aplic indiferent de situație. Ba chiar fac opusul. Consider fiecare proiect și fiecare brief unic, iar mixul dintre creație și tehnică se îmbină în procentul de care este nevoie pentru a obține rezultatul dorit. În cazul instalațiilor, cu siguranță mă axez pe o zonă conceptuală legată de emoții și trăiri sau pe estetica vizuală. În același timp, în ceea ce privește designul de device-uri tech, skill-urile implicate țin mai degrabă de proiectare și marketing. Pandantivul pentru Ea Ne bucurăm să vedem în fiecare an proiecte și idei proaspete ale tinerilor creativi. Cum vezi tu coordonatele creativității pe plan local? Cât de influențați sunt tinerii artiști și designeri români de cei care i-au precedat? Văd constant artiști români emergenți, cu lucrări foarte interesante, cu ascensiuni rapide și care primesc recunoaștere rapidă în special prin intermediul social media, care este o unealtă fantastică de promovare pentru content-ul care se axează pe estetică. Cred că cea mai mare influență în momentul de față vine din online. Mai exact, sunt câteva stiluri care se remarcă la nivel global și care, simultan, prind și la nivel local. Mi-aș dori să văd mai mare deschidere din partea galeriilor și curatorilor de muzee, așa cum face Qreator, de exemplu, pentru artiști cu adevărat contemporani. Până atunci, însă, am observat că artiștii se descurcă foarte creativ de unii singuri, adunându-se în mici conglomerate sau rezidențe finanțate pe cont propriu și își organizează singuri vernisaje. Practic, un comportament din online, unde te poți proclama orice de unul singur și îți poți împinge content-ul către public, se manifestă și în offline, iar rezultatele sunt impresionante. Prima schiță a pandantivelor El și Ea, parte din colecția creată pentru Qreator. Anul trecut ai colaborat cu hub-ul Qreator, casa creativității, iar rezultatul a fost o colecție de accesorii minimaliste, în ediție limitată. Ce te-a făcut să accepți această provocare? Am primit cu foarte mare entuziasm propunerea de colaborare cu Qreator pe linia de bijuterii. Ador să lucrez pe brief–uri concrete. Limitările și constrângerile fac ca procesul unui proiect să fie foarte interesant. Am ales să mă inspir chiar din device-ul IQOS, de altfel, un obiect creat cu mare grijă, și am esențializat câteva forme recognoscibile, care, ulterior, au devenit baza pentru un inel unisex și 2 pandantive din argint. Aveam deja o nișă anume pentru cumpărătorii de produse din linia mea de bijuterii Lelograms, iar Qreator mi-a oferit șansa de a avea expunere la un altfel de public. Mi-a făcut mare plăcere să lucrez cu cei din echipă pentru acest proiect și per total totul s-a desfășurat foarte profi, iar rezultatele au fost primite cu entuziasm. Și ai rămas alături de Qreator: ești unul dintre jurații unui Call for Artists pentru seriile Qollection 2020. Povestește-ne mai multe despre competiție. Ce așteptări ai de la ea? Competiția în care sunt jurat este atât de atractivă, încât contemplez sincer ideea de a face un pseudonim sub care să înscriu lucrări. Hahahaha! 🙂 Avem 4 categorii: Design vestimentar, Design de accesorii, Design de obiect și Design&tech. Și avem 4 teme în care lucrările se pot încadra: Resisting Fast Fashion, Back to the Future, Multi-sense Design și Solve a Problem. În fiecare dintre lunile anului 2020 vom desemna câte un câștigător care va fi autorul unei colecții capsulă, iar producția și manufacturarea colecției va fi asigurată de către hub-ul Qreator. Cei care se înscriu în concurs trebuie doar să vină cu o idee conturată cât mai interesant și să manifeste tema în versiunea lor artistică. Ah, și pe lângă asta, premiul pentru fiecare viitor artist Qollection este de 5.000RON! Mai multe detalii, precum și formularul de înscriere, se găsesc aici și sper eu ca oricine citește acest articol să se gândească serios la diverse idei pe care le-a avut de-a lungul timpului și cărora nu le-a dat curs din motive logistice sau de buget, să prindă curaj și să le înscrie în competiție. Abia aștept să văd cât mai multe variante de interpretări ale temelor! Ce urmează pentru tine? Cum ar arăta un preview al anului 2020? Mi-am propus destul de multe și anul meu a început odată cu sezonul rece. În focusul meu am evenimentele unde voi fi speaker, o serie de instalații artistice de tip solo show, filtre de Instagram, vizualuri 3D și brand strategy, extinderea pieselor din linia de haine și o nouă colecție de printuri pentru ele, un start pentru o linie de piese de mic mobilier, o colecție de home accessories cu lenjerie de pat, perne decorative și seturi de ceramică pentru masă, o linie de bath & body cu esențe aromatice de baie și desigur o nouă colecție de bijuterii Lelograms. În plus, mai sunt colaborările cu branduri pe care le am deja în plan și cele care vor veni pe parcurs, derivate din toate aceste activități. Fotografii: prin Tammy și Qreator |