Arhitecții pantofilor: povestea atelierului Aldanondoyfdez
“Moda înseamnă arhitectură: este o chestiune care ține de proporții”, spunea Coco Chanel în anii 1920. Un secol mai târziu, la Barcelona, foștii arhitecți Catuxa Fernández și Ignacio Aldanondo, fondatorii atelierului Aldanondoyfdez, nișează și nuanțează citatul lui Chanel concentrându-se pe crearea manuală a pantofilor: “de fiecare dată când concepem o pereche de pantofi, simțim că lucrăm la un proiect arhitectural, chiar dacă la o scară mai mică – pantofii sunt obiecte foarte funcționale și complexe, așa că trebuie să le aplicăm cunoștințele noastre legate de structuri și construcție. Sunt, de fapt, mini-clădiri pentru picioarele noastre :)”, ne-au explicat ei. Catuxa și Ignacio lucrează fiecare pereche de pantofi de la 0, în totalitate manual și folosind doar materiale naturale. Pe Catuxa și Ignacio i-am cunoscut anul trecut, la Madrid, în timpul unei prezentări pe care o susțineau în spațiul neconvențional de expoziție Experimento.Design (despre care o să-ți povestim mai multe în curând). Ne-au arătat atunci câteva dintre schițele lor și o parte din “arsenalul” lor de instrumente artizanale de care au nevoie ca să creeze perechile de pantofi pe care le gândesc în atelierul lor din Barcelona. “Designul este consecința dorinței pantofilor de a explica pașii prin care au fost creați”, ne-au spus ei atunci, iar asta ne-a convins că trebuie să le aflăm povestea în amănunt 🙂 . Citește și: De pe lista noastră “to buy”: covoarele poloneze de la Tartaruga Studio Catuxa și Ignacio au colaborat ca arhitecți vreme de 12 ani înainte să își dea seama că planurile și șantierele îi țineau departe de pasiunea pentru manualitate. Mai precis, pentru creația aproape matematică, dar și foarte senzorială a pantofilor. Următorul pas a fost ucenicia în atelierele maeștrilor pantofari Pitu Cunillera și Carlos Piñol.
Aldanondoyfdez a apărut în 2017, după mai bine de 6 ani de instruire și după ce Catuxa și Ignacio au decis să își închidă studioul de arhitectură. Numele atelierului este o împletire prescurtată a numelor lor de familie (Aldanondo y Fernández) și sugerează munca lor egală în tot ceea ce înseamnă perechile de pantofi pe care le semnează împreună. Totul handmade, totul responsabil și cu multă răbdare, un omagiu adus principiilor minimalismului și al slow fashion. Atelierul nu folosește stocuri, iar reziduurile sunt minime. Nici instrumentele de pe blaturile de lucru nu sunt produse în fabrici obișnuite, ci sunt realizate de cei doi maeștri pantofari strict pentru uzul lor și al ucenicilor sau sunt găsite în magazine de antichități. Iar pielea pe care o folosește atelierul Aldanondoyfdez vine din regiuni catalane cu tradiție în domeniul tăbăcăriei, aflate în apropiere de Barcelona: Igualada, Martorell sau Vic. Citește și: Poate cel mai mic spațiu mic pe care l-am vizitat De altfel, lucrând manual, cei doi Aldanondoyfdez reușesc să mențină permanent controlul asupra produsului final și își dau prilejul să învețe chiar ei de-a lungul procesului de producție, ne-a spus Catuxa. De fapt, o să o lăsăm chiar pe ea să ne conducă prin întregul proces. “O nouă pereche de pantofi înseamnă între 50 și 100 de ore de lucru întinse pe parcursul unui proces cu sute de pași diferiți. Munca începe de la calapod, “sufletul” pantofului. Cele mai multe dintre calapoadele de lemn cu care lucrăm provin de la maeștrii noștri și au această formă rotunjită, care este greu de găsit astăzi. Primul pas al pantofilor: designul – da, îl semnăm tot noi. Apoi, aplicăm designul pe calapod și de pe calapod pe hârtie, desenând modelele și formele grafice. Urmează tăierea bucăților de piele și coaserea lor așa încât să transformăm designul bidimensional într-un obiect tridimensional. Poate că cea mai mare diferență între producția atelierului nostru și producția unei fabrici, în serie, este cea mai puțin vizibilă parte a pantofilor: cadrul. În cazul nostru, acest “schelet”- cadru este făcut în totalitate din materiale naturale, ca pielea și pluta (în loc de plasticul și cartonul din fabrici) și acest lucru mărește durabilitatea pantofilor și nu le permite să-și piardă forma în timp. Tocul este făcut adăugând straturi succesive de piele. Apoi, șlefuim, lustruim și ceruim suprafața exterioară până când seamănă cu o oglindă 🙂 . La final, atașăm talpa prin cusăturile de tip Blake (n. r.: talpa exterioară este prinsă direct de branțuri, ceea ce crește flexibilitatea pantofului și, în același timp, îi scade greutatea). Pe scurt, creăm fiecare parte a pantofului special și manual pentru fiecare model, fără elemente prefabricate”. Citește și: Când un perete din plută decorativă și alte artificii de design scot un apartament dintr-o zonă “safe” Dincolo de lucrul în atelier, Catuxa și Igancio își rezervă timp și pentru colaborări cu alți designeri, dar și pentru cercetare și experimente – este secțiunea “laborator” pe care o să o găsești pe site-ul lor: exerciții prin care își antrenează creativitatea și învață noi rezolvări pentru problemele pe care le pun materialele. Și asta pentru că vor să dea mai departe tot ce au învățat: anul acesta predau cursuri la Barcelona și la Valencia, în care discută despre istoria creării pantofilor, procesul de producție și fac workshop-uri cu studenții.
Citește și: Un apartament din Barcelona care ne-a cucerit În continuare, cei doi Aldanondoyfdez plănuiesc să își extindă portofoliul cu piese de mobilier și accesorii – scaune și lămpi – cu aceeași filozofie și aceleași valori: puțin, dar manual, natural și bun 🙂 – noi abia așteptăm să vedem noua colecție! Asta, firește, nu înseamnă că lasă pantofii cu un pas în spate. De altfel, dacă ți-a plăcut ce ai văzut și ce ai citit despre ei, să știi că livrează și în România. Nu vei putea să vezi producția pantofilor în timp real, la fel cum pot face niște clienți locali, dar vei primi propria “clădire pentru picioarele tale” 🙂 . Fotografii: prin Aldanondoyfdez |