De-a Arhitectura în școli de 10 ani: formare și resurse noi

În al zecelea an de activitate, peste 1700 de elevi vor urma cursurile de arhitectură și mediu construit oferite de Asociația De-a Arhitectura. După formările îndrumătorilor ce au avut loc înainte de începerea anului școlar, cele două programe mari ale asociației, „De-a arhitectura mini” (clasa I şi a II-a) și „De-a arhitectura în oraşul meu” (clasa a III-a şi a IV-a), au luat startul toamna aceasta.

 În anul școlar 2012-2013, 7 clase din București și Iflov au urmat pentru prima oară cursul „De-a arhitectura în oraşul meu”. După un an dificil de pandemie și tranziția către orele online, anul acesta 69 de clase urmează cursurile De-a arhitectura, dintre care 7 în mediul rural, cu ajutorul a 65 de profesori și 52 de voluntari profesioniști ai mediului construit.

Atelierele de formare desfășurate online sau față în față de Asociația De-a Arhitectura le-au oferit profesorilor care și-au înscris clasa și arhitecților voluntari ce vor forma tandemuri cu aceștia uneltele necesare să desfășoare cursurile de arhitectură și mediu construit în noul an școlar.

Ateliere de formare față în față și online pentru „De-a arhitectura în orașul meu”

Programul de formare a echipelor de îndrumători (profesor + arhitect voluntar) înscrise la cursul „De-a arhitectura în orașul meu” în anul școlar 2021-2022 a început din luna iulie, când au avut loc primele două ateliere în format online: cel dintâi în care participanții și-au cunoscut coechipierul, s-au familiarizat cu metodele și abordarea pedagogică a asociației, iar cel de-al doilea în care au exersat folosirea resurselor online – „Ghidul îndrumătorului”, „Caietul elevului” și „Biblioteca de imagini”. Al treilea atelier și cel final, desfășurat în septembrie, a avut loc atât în format online, pentru participanții din țară, cât și în format fizic, pentru cei din București, cu sprijinul Ordinului Arhitecților din România (OAR) care susține an de an desfășurarea programului de formare.

„Ne sunt puse la încercare flexibilitatea și capacitatea de a trăi cu incertitudinea. Voluntarilor și profesorilor din cursurile De-a arhitectura le sunt forțate limitele pentru că au în responsabilitatea lor timpul petrecut cu copiii. Pregătirea orelor într-un format adaptat la predarea online, schimbările de pe o zi pe alta în funcție de situația epidemiologică – toate acestea fac să iasă în evidență și mai mult dedicarea de care dau dovadă îndrumătorii pentru a-și atinge obiectivele – joaca cu tâlc pentru alfabetizare spațială, cu copii care să ajungă să cunoască și să îndrăgească mediul construit. Ne-am întâlnit în atelierele de formare pentru cursurile De-a arhitectura și cu gândul la misiunea pe care o avem cu toții, aceea de a nu uita să ne facem viețile frumoase și semnificative.” – spune arh. Miruna Grigorescu, membru fondator De-a Arhitectura și trainer ateliere de formare „De-a arhitectura în orașul meu”

Ghid online „De-a arhitectura mini”

Una dintre provocările aduse de pandemie Asociației De-a Arhitectura a fost găsirea unei variante optime prin care să ducă în continuare cursurile sale spre profesori și elevi, indiferent de scenariul de învățare în care se găsesc aceștia: în sala de clasă sau online. Alături de celelalte programe educaționale ale asociației, cursul „De-a arhitectura mini” a fost actualizat și reorganizat pentru a putea fi transformat în platformă online, resursă mult mai rapid și ușor de utilizat și de pus la dispoziția îndrumătorilor De-a arhitectura.

Cursul își propune să păstreze parfumul candorii imaginarului copilăriei, este o invitație la învățarea prin joacă, 100% hands-on și, indiferent că este parcurs online sau la clasă, îi provoacă pe copii să transforme în realitate, prin machete de tipuri diferite, orice lume, așezare sau casă își imaginează.” – transmit arh. Claudia Bingöl, coordonator „De-a arhitectura mini”, și arh. int. Mădălina Bold, membru echipa „De-a arhitectura mini”

Varianta transpusă în online a cursului permite predarea de către tandemul arhitect-învăţător, însă ghidul este gândit astfel încât să poată fi predat şi doar de către învățător, cu îndrumări minime din partea coordonatorilor și voluntarilor asociației, atunci când este necesar.

Colecție de resurse pentru predarea online

În ultima vreme, cel mai des întâlnite întrebări puse în cadrul întâlnirilor îndrumătorilor De-a arhitectura au fost: «Cum este predarea online? Ce resurse educaționale folosiți? Ce aplicații utile ați mai descoperit?» Îndrumătorii, profesori și arhitecți, au povestit ce resurse și aplicații au testat la clasă în predarea online, care au funcționat, care au fost mai îndrăgite de către elevi, ce au folosit în funcție de tipul de activitate: unele instrumente/aplicații se potrivesc pentru reactualizarea cunoștințelor sau predarea noului conținut, altele pentru fixarea cunoștințelor sau captarea atenției, activități de desen sau bricolaj, iar unele pentru organizarea sfârșitului de an sau de proiect, prezentări și mici expoziții.” – spune arh. Ioana Rizea, Manager Programe Școli De-a arhitectura

„Colecția de resurse pentru predarea online” adună la un loc exemple de instrumente și aplicații online culese din experiențele îndrumătorilor care au acceptat provocarea de a preda la distanță cursurile „De-a arhitectura în orașul meu” și „De-a arhitectura mini”. Această colecție conține instrumentele potrivite pentru predarea online, aplicații și site-uri cu resurse, inclusiv exemple de scenarii de lecție planificate pentru susținerea lor în mediul online. Alături de celelalte materiale oferite de De-a Arhitectura, colecția va fi la îndemână pentru toți îndrumătorii De-a arhitectura care vor experimenta predarea online. Pe viitor, colecția este deschisă pentru a fi actualizată și cu alte resurse valoroase.

Pentru orice alte detalii puteți contacta asociația la: office@de-a-arhitectura.ro sau vă puteți informa pe site-ul asociației, aici: http://www.de-a-arhitectura.ro/.

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed