Jocul e treabă serioasă: descoperă evenimentul despre viața brandurilor în gaming!
Pe 14 decembrie, are loc The Future of Gaming by Teodora Migdalovici, un eveniment marca #TheAlternativeSchool, creat în parteneriat cu Good Game Industry. Inspirat de recent lansata categorie Entertainment Lions for Gaming, de la Cannes Lions, evenimentul își propune să motiveze brandurile românești în explorarea acestei media aflate pe val.Lansată în 2020, de oameni cu dublă expertiză în comunicare și gaming, Good Game Industry va prezenta o parte dintre studiile de caz create pentru clienți globali și locali, demonstrând cum creativitatea locală face deja diferența. Pe post de preview la eveniment, v-am pregătit un interviu în exclusivitate cu Lorena Schadi, co-fondatoarea companiei. Lorena Schadi Cum ar putea colabora industria de gaming cu branduri din zona arhitecturii și designului interior? Lorena Schadi: Poate că cea mai la îndemână formă de-a plasa în timp acțiunea unui joc este prin arhitectura locului. În “Age of Empires” vorbim de o acțiune plasată în anii 1500, care evocă vibrația medievală, prezența castelelor, arcurilor circulare și a stâlpilor groși în proiectare fiind elemente care setează atmosfera jocului atât de popular. Cyberpunk vine cu o estetică futuristă și distopică, o lume care amintește de stilistica Zaha Hadid sau Rem Koolhaas. Evident, ne putem uita la creatorii din gaming ca la niște arhitecți ai unor realități alternative. La Good Game Industry putem face campanii relevante pentru branduri din arhitectură si design interior indiferent de profilul jocului. Chiar asta e frumos în disciplina asta – specificitatea ramane ușor maleabilă, atâta vreme cât ne întoarcem la creativitate. Pentru noi miza este fix aici, în a găsi contexte pentru inedit, unde asocierile nu sunt la îndemâna oricui. Și sigur că sunt jocuri cu corespondent direct în universul arhitecturii și al designului de interior, vezi Minecraft, Roblox ori Raft, unde reprezentăm în exclusivitate niște gameri foarte pasionați, cum sunt Gannicus, Ihatepink, Luca și Sinner, care împreună adună o comunitate de peste 3,5 milioane de urmăritori. Studiourile de arhitectură și design se pot alătura oricând procesului creativ din spatele unui joc. Legat de asta, ar fi foarte frumos să avem un joc românesc în care elementele arhitecturale și de design interior să fie proiectate de un birou autohton. Cei care rezonează la idee sunt așteptați la evenimentul din 14 decembrie. Cine știe ce colaborare inspirată pleacă de aici? Ar putea fi posibilă colaborarea creativ din industria de gaming + arhitect? În ce fel s-ar putea aceasta concretiza? Lorena Schadi: Da, sigur, și este de bun augur, există deja exemple de succes. Unul dintre ele e implicarea arhitectei Maria Elisa Navarro în producția Assassin’s Creed II, pentru a reda cu acuratețe atmosfera Renascentismului Italian, corectând detaliile arhitecturale ale orașelor întâlnite în joc, precum Florența. Credit foto: Concept ArtAssasinCreed_II, Ubisoft, Montreal. O altă abordare care dă tonul colaborării dintre cele două industrii, o reprezintă felul în care realitatea unui joc poate fi transpusă în viața reală: Arhitectul și dezvoltatorul de jocuri Jose Sanchez a creat o platformă prin care userii au fost invitați să gestioneze un plan de urbanism, scopul fiind conștientizarea dificultăților construirii unui ecosistem urban ecologic, orientat spre sănătatea celor care îl populează. Deci industria de gaming este și un instrument de educație, o platformă de comunicare care adună în jurul său un public vast, de diferite vârste și din diverse medii sociale, pe care le poți folosi aplicat și ingenios indiferent de context. Îți rămâne doar să fii creativ. Colaborarea există, aceasta apare chiar din nevoia de a imagina, proiecta și visa. Nu tocmai aceasta este menirea jocurilor? Într-o campanie educațională creată pentru NVIDIA, Gannicus, pe care îl reprezentați în exclusivitate, a reconstruit în Minecraft simboluri arhitectonice românești. Care a fost miza și ce ecou a avut inițiativa? Lorena Schadi: În orice demers Good Game Industry ne dorim elementul educațional, campania amintită fiind construită cu acest scop. Alături de Gannicus, cel mai influent creator de conținut de Minecraft, am reconstituit în joc elemente arhitecturale de interes istoric pentru România: Palatul Parlamentului, Castelul Peleș și Ansamblul sculptural Constantin Brâncuși de la Târgu-Jiu. Dincolo de ineditul transpunerii unor structuri relevante pentru identitatea națională într-un joc atât de popular, fiecare video a venit însoțit de o scurtă istorie a acestora. Prin intermediul lui Gannicus, am reușit să ajungem la o comunitate numeroasă de adolescenți și tineri, cu un mesaj educativ ambalat într-un context cu care aceștia se identifică zilnic. Și nu ne vom opri aici, iar colegul nostru Marius Radu poate să confirme pentru că este unul dintre proiectele lui de suflet pe care așteaptă să-l scoată din sertar curând 🙂 Pentru Free Fire ați creat campanii cu influenceri români din muzică. Cum a fost procesul de transformare a acestor pop icons în personaje de joc?Lorena Schadi: Intrarea pe piața din România a partenerilor noștri de la Garena, prin jocul Free Fire (cel mai descărcat joc battle royale mobile din lume n.red), a venit să schimbe multe paradigme și să spargă multe bariere în piață, iar faptul că au avut încredere în noi să facem asta împreună a însemnat, implicit, o repoziționare a agenției. Printre cei cu care am colaborat în promovarea jocului s-au numărat: Delia, Micutzu, Connect-R, Speak & Ștefania sau Carla’s Dreams. Campania cu cei de la Carla’s Dreams a fost unică pentru că a acoperit toate etapele, de la creație până la vânzare. Am pornit de la ideea de-a avea pentru prima oară un pop icon din România transpus într-un joc, primul în vânzări la nivel global, în categoria lui. Odata aflat in joc, orice user își putea cumpara caracterul Carla’s Dreams și un pachet personalizat ce conținea masca iconică a formației, hoodie, mănuși și adidași. Adidașii din joc au fost inclusiv subiectul unei piese Carla’s Dreams – « Adidașii gri », produsă special pentru această colaborare. Prin participarea la un concurs online, fanii au putut intra în posesia adidașilor purtați în videoclipul piesei. Povestea din spatele acestei campanii are nevoie de-un articol dedicat, pentru că provocările au fost multe și dintre cele mai neașteptate – gândiți-vă doar la aprobările din toate părțile și implementarea unui proiect cu atâtea entități implicate. Greul a fost dus de colegul nostru Toma Nicolau, care a și venit cu ideea proiectului. Rezultatele au fost pe măsura efortului comun depus. Rămânem cu o campanie care a pus România pe harta gamingului mondial și la propriu și la figurat. Lucrați mult pe zona de creație și producție video. Care este proiectul de care sunteți absolut încântați din perspectiva craftului?Lorena Schadi: Nu prea sunt proiecte de care să nu fim încântați, mai ales când vine vorba de producție video, unde de fiecare dată facem super combo cu colegii de la Saga Space. Dar dacă trebuie să ne oprim la unul, atunci vorbim despre documentarul « Povești de pe Rift: România ». Este primul nostru film documentar și le mulțumim celor de la Riot Games că ne-au acordat încrederea pentru un proiect cu o miză atât de mare. Documentarul urmărește povestea comunității de League of Legends din România. Este un proiect minuțios, cu o producție care se întinde pe 12 luni, filmându-se în 3 țări și care și-a avut premiera la Opera Română din București. La proiecția acestuia orchestra Operei a reinterpretat coloana sonoră live, un moment la care am avut foarte multe emoții pentru că nu a fost suficient timp pentru repetiții, iar momentul a fost surpriză și am vrut să-l păstrăm așa până la primele acorduri. E de la sine înțeles că tot ce am descris a fost posibil doar cu eforturi uriașe, întâlniri fericite și oameni pasionați. Provocările au fost foarte multe, le-am pierdut șirul, printre ele se numără întâlnirea cu directorul Operei Române București, căruia a trebuit să-i povestim despre proiectul nostru, despre gaming, despre League of Legends și despre oamenii care populează acest univers. Spre marea noastră bucurie, a fost o întâlnire între oameni creativi care și-au dorit să spargă barierele celor două lumi și să le facă să se întâlnească sub același acoperiș. De aici povestea s-a scris singură, iar momentul în care orchestra a început să cânte toată munca noastră a căpătat sens. Provocarea și mai mare a fost tot procesul de post-producție, unde Toma (Nicolau n.red) și Cristi Roman, editorul nostru, au stat și câteva zile pentru un minut de material final. Dacă ar fi să rezum la un cuvânt tot proiectul, cred că acela este « minuțios ». În ce constă dimensiunea creativă când lucrați deja cu companii mari și gamefluenceri cu sute de mii de followeri? De ce rămâne creativitatea critică pentru evoluția unui brand în platformele de gaming ? Lorena Schadi: Good Game Industry s-a născut din nevoia de educare, evoluție și progres a masei românești de gameri. Pentru noi dimensiunea creativă rămâne mereu superioară cifrelor spre care se tinde atât de mult astăzi, fugim de teoria formelor fără fond și sperăm să putem schimba paradigma prin puterea exemplului. Asta nu înseamnă că nu lucrăm cu like, follow și share, ar fi o lipsă de răspundere din partea noastră să facem asta, însă creatorii de conținut Good Game Industry sunt mai mult decât cifre, sunt identități, sunt creativi, au mize cu conținuturile create și poate că nu întâmplător strâng comunități atât de mari în jurul lor. Creativitatea este critică în orice demers care are scop creșterea popularității. Particular, în cazul integrării comunicării de brand în gaming, ca urmare a particularităților acestei industrii în care dacă nu activezi timp îndelungat nu-i poți cunoaște natura, riști foarte mult să nu fi înțeles sau riști să fii înțeles greșit. Pentru că gaming nu înseamnă doar Super Mario, nu înseamnă predominant masculin, nu înseamnă introvertire sau pasivitate. Gamingul este despre comunități, despre creativitate, despre proactivitate, despre spargerea barierelor și bună dispoziție. În România gamingul este despre Ana Dumbravă, cea mai bună jucătoare de Counter-Strike din lume și campioană mondială, despre Andrei Pascu, campion european la League of Legends, despre comunitatea CreativeMonkeyz, despre sute de servere de Discord, chat-uri, comments care leagă prietenii. Iar acestea sunt doar 1% din tot ce reprezintă. Abia când vei înțelege cu totul despre ce e vorba poți să devii creativ, abia atunci poți comunica eficient. Pentru ce alte branduri cu povești relevante în limbajele vizuale contemporane ați dezvoltat campanii de impact? Lorena Schadi: Am realizat pentru RIOT o serie de povești de Crăciun din universul League of Legends citite de Florin Piersic Jr., din nou o asociere inedită. Cei care sunt familiari cu jocul știu cât de complexe sunt lumile League of Legends, poveștile din seria de Crăciun vorbesc despre Freljord, un tărâm de gheață cu o narațiune numai bună de ascultat lângă o sobă caldă. O altă colaborare cu impact a fost asocierea brandului Garnier cu Ana Dumbravă, campioană mondială la Counter Strike și Odo- Andrei Pascu. Un concept gândit de la zero, unde am reușit să integrăm un brand non- endemic într-o comunicare care a avut în centru performanța românească în Esports-ul global. Dincolo de spoturile publicitare și comunicarea masivă din online, a fost produs și un bundle colab între Garnier și Logitech, care au purtat numele celor mai mari reprezentanți ai performanței globale în lumea sporturilor electronice. Tot în zona de esports, agenția noastră este singura care deține licența pentru organizarea turneului de Team Fight Tactics, un joc aparținând lui RIOT și care poate fi descris simplu ca o partidă de șah cu 8 jucători. Comunitatea TFT din România este în continuă creștere, Avem 3 ediții până acum, iar la fiecare ediție câștigătorii au plecat cu premii în bani și acces la GSC, o competiție internațională dedicată celor mai buni jucători din Europa. Partenerul nostru la această competiție a fost Asus, integrarea de brand a venit natural, turneul s-a jucat pe laptopuri de la Asus cu grafică branded. Intregul concept a fost gândit în jurul numărului de jucători. Am avut o masă hexagonală proiectată special și o producție video care a trebuit să răspundă rigorilor pe măsură. Acest turneu a strâns până în prezent peste 88.000 live views pentru o comunitate în evoluție. Despre evenimentul din 14 decembrie puteți afla mai multe aici : https://thealternativeschool.com/404 și despre povestea gamefluencerilor incluși în #RomanianThrivers, dar si a altor vesti din universul creativ, explorati: https://www.instagram.com/theschoolforcreativethinking/ Fotografii: prin Good Game Industry & The Alternative School |