La intersecția manifestărilor creative: de vorbă cu artista multidisciplinară Cristina Mocan (Arcasha)

La fel cum credem că “no man is an island” – primim dovezi în fiecare zi, nu-i așa? -, la fel credem și că fiecare felie de creativitate umană se întrepătrunde cu celelalte, ca într-o îmbrățișare. Din atelierul ei de la Cluj, artista multidisciplinară Cristina Mocan aka ARCASHA este total în asentimentul nostru: dintr-un proiect home & deco (design de corpuri de iluminat din hârtie manuală și fibre textile), așa cum l-am cunoscut noi la Made in RO-ul din 2017, s-a transformat într-o inițiativă antreprenorială care sprijină migăloasa artă a scrisului prin design textil, piese vestimentare, tapet, draperii, abajururi și câte și mai câte. O manifestare a emoției lăsată să se exprime pur și simplu, dar și adusă în concret.

Despre Cristina, Arcasha și parcursul lor împletit din caligrafie, cursuri de artă, lucrări de artă aplicată, vestimentație și design îți povestim în continuare.

Cristina Mocan | Credit foto: Maria Rus

“Inspirat din teme contemporane, caligrafie, poezie, filozofie, Arcasha este un proiect bazat pe crearea unei punți de conexiune între arta scrisului și realitatea materială, devenind un atelier de creație prin programul Creative Start Up. Principalul meu interes în textile constă în poveștile personale pe care le pot dezvălui, în căutarea acelei reciprocități între semnele scrise și materialitate, la intersecția dintre text și textură”, povestește Cristina.

The Chair | Pânză de cânepă, colorări manuale, broderie, caligrafie | Credit foto: Brandas Timeea

The NeverEnding Story Series – proiect custom made de recondiționare corpuri de iluminat, cu abajururi din pânză  

Primele litere

Imediat după terminarea facultății, Cristina a început să lucreze ca graphic designer la Cluj, mai ales în proiecte care țineau de branding și de identitate vizuală. Iar de aici până la curiozitatea crescândă pentru lettering nu a mai fost decât un pas.

“Am început să încerc și alte forme de scrieri, derivate din scrierea latină, dar mai personale, mai organice. Apoi, am descoperit armoniile lor vizuale și muzicale și așa am ajuns la experiența provocatoare și foarte creativă a scrisului în tuș cu penița. Acesta a fost, probabil, primul moment al călătoriilor mele în caligrafie“.

De altfel, atunci i s-au relevat și potențialul și rezonanța emoțională ale acestui domeniu, iar pasiunea a continuat să crească, alimentată de complexitatea liniilor și de tensiunile materiale rezultate din asocierea cu textilul. Senzorialitatea ca sursă de informații și de inspirație, conturată prin tehnici de execuție diverse, de la print digital la imprimări manuale, broderie sau colaj.

Kimono | Lână, plasă, broderie, caligrafie

Lână, caligrafie, voal, broderie

“Species” – peniță lată, hârtie de bumbac, pigmenți textili, tuș

Libertatea care duce la experiment și expresie

În 2014, Cristina a început atelierele de caligrafie și lettering pentru adulți la Cluj, sub tutela brandului Atelier de Scris – găsești informații aici, dar intră cu precauție: s-ar putea să fii hipnotizat de alunecările peniței din cover photo 🙂 . Apropo, cursanții au la dispoziție o gamă întreagă de instrumente de lucru, de la ustensile de scris convenționale, la unele atipice, confecționate manual.

“Cursurile ca atare nu sunt despre o tehnică anume, ci despre libertatea de expresie, motricitate, ritm și textură în scrierea de mână. Înseamnă, în primul rând, un exercițiu susținut, săptămânal, de conștientizare a mișcării, a respirației, uneori de renunțare la anumite tipare de gândire și acceptarea de noi convenții personale, mai libere, mai naturale”, ne-a povestit Cristina. 

Credit foto: Nicu Cherciu

În mod obișnuit, cursurile au loc anual, din septembrie-octombrie până în luna ianurie: 16 săptămâni de “terapie”, așa cum o numește Cristina.

“Scrisul de mână este o modalitate de expresie personală. Așa cum sunetele au o rezonanță caracteristică pentru fiecare dintre noi, așa cum noi suntem atat de diferiți unii de alții, și nu mă refer aici la realitatea fizică, ci la o realitate subiectivă, intrinsecă, tot așa ceea ce lăsăm să transceadă prin noi este absolut unic. Și, de fapt, această unicitate farmecă”.

La finalul fiecărei sesiuni, cursanții își construiesc o carte-obiect legată manual și totul e încununat cu o expoziție de final. E de înțeles de ce, în timp, cursurile și-au format propria comunitate: Cristina ne-a spus că există cursanți care revin constant, la fiecare sesiune din ultimii 3 ani 🙂 .

Credit foto: Casina Batinas

Încă ceva: de 2 ani Cristina organizează și cursuri de scriere ordonată și fluidă pentru copii la Cluj – stai cu ochii pe pagina de Facebook pentru detalii.

Credit foto: Lumiere

Între atelier și antreprenoriat

Răsfoind multitudinea de fotografii pe care le-am primit de la Cristina înainte de interviu, o suită întreagă de piese și proiecte, de materiale și instrumente, întrebarea funcțională a intervenit firesc: cum curge o zi obișnuită de lucru printre atâtea “jaloane” creative, pe de-o parte, și administrative, de cealaltă parte?

“Tocmai această diversitate mă încântă și totodata mă bulversează 🙂 . Încerc, pe cât posibil, să îmi structurez săptămâna și ziua de lucru în perioade de creație și intervale administrativ-manageriale. Așa că păstrez în prima parte a zilei tot ce ține de partea administrativă (comenzi de materiale, discuții cu clienți sau furnizori) și doar apoi intervine momentul atelier, când timpul dispare”, ne-a explicat ea.

Înainte să continuăm discuția creativă, a trebuit să mai facem o oprire cu o întrebare care ne interesează în mod direct (poate și pe tine?): cum parcurgi drumul anevoios de la artă la antreprenoriat? Cristina ne-a răspuns candid 🙂 :

“E nevoie de o doză de curaj și de o oarecare inconștiență, având în vedere starea de incertitudine din sectorul economic-financiar de la noi din țară. Totuși, chiar dacă ai multe responsabilități ca antreprenor, atât din punct de vedere administrativ, financiar, cât mai ales decizional, dacă înveți să improvizezi și ai curaj, libertatea de exprimare creativă este un beneficiu – pentru mine a fost extrem de importantă!”.

MUSUBUCollection – tehnică mixtă, lână, plasă, țesături refolosite, fire, pigmenți textil, tuș caligrafic | Credit foto: Crina Gîlcă

Arcasha este și o inițiativă antreprenorială care sprijină producția locală (materialele naturale despre care citești în explicațiile foto de mai sus provin de la meșteșugari români). Cristina ne-a mărturisit că amprenta de sinceritate și autenticitate, așa de greu de găsit în produsele realizate în serie, a fost cea care a impulsionat-o pe acest drum: “producția și achiziția locală trebuie încurajate în fiecare regiune din țară”, spune ea, iar noi o aprobăm cu inimile și înscrierile la evenimentul Made in RO deschise 🙂 .

Print and colors | Credit foto: Maria Lu

Revenind la subiectul inițial al discuției – slalomul unei zile de lucru printre atâtea obiective – , fiecare lucrare Arcasha își are propriul proces, niciodată liniar, care traversează tehnici și teme, ba chiar și surse de inspirație diferite. Instrumentele de lucru ale Cristinei sunt la fel de variate, de la penițe late, pensule, bețe de bambus, lemn de balsa, șpacluri, bucăți de plastic, rolere. Schițele, caligrafia le face de obicei în tuș sau acryl, lucrează mult cu vopseluri tipografice și pigmenți textili. Textura și materialitatea unei bucăți textile sau de hârtie pot dicta adeseori continuarea proiectului, iar totul stă sub guvernarea conexiunilor dintre tehnici și materiale.

“Abordarea și creația aplicativă e de cele mai multe ori experimentală. Îmi dedic o bună parte din timpul petrecut în atelier cercetării în aria expresiei și a manipulărilor textile: tăieri, combinări de materiale și tehnici, suprapuneri, colaj, broderie, intervenții de culoare, imprimare. Crearea unor relații interesante între diferite experimente, urmată de manipularea digitală a rezultatelor, mă conduc apoi la dezvoltarea de compoziții pentru imprimeurile textile”, spune Cristina. 

Mătase, imprimare manuală

De partea cealaltă a experimentării, documentarea ocupă un loc esențial în procesul creativ: nu se spune degeaba că dacă vrei să deschizi drumuri și să încalci regulile, trebuie mai întâi să le cunoști 🙂 . Ca urmare, Cristina găsește timp să urmărească noutățile din domeniile creative și activitatea artiștilor și designerilor care îi servesc mereu ca sursă de inspirație: Martin Bergstrom, Yohji Yamamoto, Claudy Jongstra.

“Și să nu uit: nimic nu mă inspiră mai mult ca muzica. Dansul. Mișcarea. Poezia. Mișcarea mâinii din perspectiva scrisului propune o recoordonarea a corpului ca primă formulare, prin elemente motrice, cu focusare pe capacitatea noastră de a ne simți pe noi și mediul exterior. Un awareness legat de corpul nostru și de capacitatea lui de a reacționa, de a simți, de a privi și de a se emoționa”, povestește Cristina și recunoaștem, am devenit brusc ceva mai conștienți de dansul degetelor noastre pe taste.  

Kimono | Credit foto: Crina Gîlcă

Arcasha în lockdown și în afara lui

E clar că 2020 este un rollercoaster, iar domeniile artistice și cele care țin de organizarea de evenimente sunt blocate “pe circuit” de mai mult timp decât altele. Cum s-a conturat lockdown-ul pentru Cristina Mocan și pentru Arcasha?

“Am avut noroc că atelierul meu se află foarte aproape de locuință și după primele săptămâni de derută am ales să îmi petrec parte din timp acolo, am reînceput să verbalizez prin scrierile mele ceea ce simțeam. Am dansat mult și am transpus mișcarea în semne și tuș. Am avut și întâlniri online de practică caligrafică, cu seriile de cursanți ai atelierelor mai vechi, și am regândit totul: am adăugat exerciții ghidate de respirație și mișcare conștientă. Am învățat să îmi regândesc activitatea luând în considerare și online-ul și să fiu aproape de oamenii dragi”, ne-a spus Cristina cu optimism. 

The NeverEnding Story Series

Totuși, suntem abia la jumătatea anului și cei mai mulți dintre noi nu îndrăznesc încă să își facă planuri. Să nu fim sumbri, însă: Cristina ne-a spus că își dorește să păstreze starea de efervescență creativă pe care a reușit să și-o genereze, sigur va ieși ceva bun din ea ❤️.

“Și da, mi-am propus o expozitie în toamnă cu o instalație textilă, am în proiect un film de scurt-metraj și o colecție de printuri pentru tapet și tapiserie“.

Apropo, dacă îți dorești o piesă custom made by Arcasha, trebuie să știi că totul începe cu o discuție despre așteptările tale 🙂 . Apoi, așa cum ne-a spus Cristina, urmează să formulați elemente precum construcția, funcționalitatea și expresia lucrării prin intermediul operării cu materiale textile. Primul ei proiect de colaborare custom made este în pregătire chiar anul acesta: va fi vorba despre o linie de imprimeuri pentru costume de baie și noi abia așteptăm să vedem noile piese. 😎

MUSUBUCollection – tehnică mixtă, lână, plasă, țesături refolosite, fire, pigmenți textil, tuș caligrafic | Credit foto: Crina Gîlcă

După așa o discuție îndelungată despre conexiuni și emoție, încheiem într-o cheie ludică. Te lăsăm mai jos cu câteva întrebări scurte și răspunsuri asemenea pe care ni le-a dat Cristina, ca să o cunoaștem și dintr-o altă perspectivă 🙂

● Ce obiect ți-ar plăcea să ai și nu a fost creat încă?

Un detector de iluzii.

● Care este cel mai mare risc pe care ți l-ai asumat într-un proiect?

Să ajung la autosuficiență 🙂 . Dar am învățat că întotdeauna există un punct de cotitură, în care o pot lua în altă direcție.

● Ce piesă de design nu ar trebui să lipsească din orice apartament în care ai locuit / vei locui?

The chair!

● Care este ultima descoperire pe care ai făcut-o, fie ea concretă sau abstractă?

Corpul nostru posedă o înțelepciune atât de mare, încât putem face practic orice acțiune, dacă reușim să ne deblocăm la nivel mental – no limits, avem acces la infinite posibilități de mișcare pe care mintea nu le poate nici întrezări.

● Dacă nu ai fi artistă și antreprenoare, ce ai fi?

Preparator de ciocolată 😊.

Fotografii: prin Arcasha

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed