Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design / la Made in RO, 25-26 mai
VATRA este cea mai recentă colecție semnată de arhitecții Dana și Vlad Boștină de la Arhidot Design. Brandul NO TIME (sigur le cunoașteți ceasurile), lansat de ei acum câțiva ani, s-a îmbogățit de curând cu piese de mobilier produse la Arad și proaspăt sosite la București, cu o nouă pereche de ceasuri, Mândra și Mândrul, dar și cu tradiții, simboluri și motive tradiționale duse mai departe, traduse contemporan și transpuse impecabil în lemn și corian, într-o colecție unitară la care ei lucrează de aproximativ un an. Colecția va fi lansată oficial la Made in RO, târg de design românesc, ce are loc pe 25 şi 26 mai la Galeria Alchemia – Calea Moşilor (Vechi) nr. 95 – la doi paşi de Biserica Armenească, în cadrul Romanian Design Week. Ce ziceți de o șezătoare pe taburete, la standul lor? Vă confirmăm că sunt foarte comode și absolut adorabile. 🙂 Ne-am întâlnit cu Dana și Vlad Boștină săptămâna trecută, când am și avut ocazia să vedem și să încercăm piesele din noua lor colecție. I-am luat rapid la întrebări. Când ați început să lucrați la colecția Vatra? Care a fost momentul în care ați spus “gata, pornim pe firul motivelor tradiționale”? Pentru noi, dorinţa de a face obiecte de design inspirate din arta meşteşugărească tradiţională este una mai veche. Dar totul s-a cristalizat prin august anul trecut, în timp ce ne documentam pentru un alt proiect de-al nostru. O nouă vizită la Muzeul Satului din București ne-a reînviat fascinaţia faţă de frumuseţea pe care o găseşti în gospodăriile ţărăneşti. Grija şi meticulozitatea cu care meşteşugarii români au tratat lemnul, transpusă în toate lucrurile care îi înconjurau, de la elemente arhitecturale până la cele mai obişnuite obiecte din gospodărie, au creat un patrimoniu fantastic. Forme armonioase, texturi calde şi naturale, ornamente elaborate, toate acestea ne-au inspirat pentru realizarea unor obiecte care să readucă în actualitatea această tradiţie. Furca – serie formată dintr-o masă cu taburete gemene. Știm că a fost o muncă intensă de documentare, care a durat luni bune… Cărţi, articole, site-uri şi cât mai multe obiecte de patrimoniu văzute efectiv. Totul a pornit cu o căutare intensă de surse de informare pe internet. Am găsit câteva cărţi (din păcate nu sunt prea multe în acest domeniu), am identificat foarte multe obiecte de patrimoniu din muzee, ba chiar am fost încântaţi să putem face o “vizita virtuală “ în Muzeul Astra din Sibiu, un site pe care am găsit foarte multe informaţii utile. Cele mai importante însă au fost vizitele pe teren. Pe lângă Muzeul Satului din Bucuresti, unde în cele câteva case care se pot vizita pot fi văzute piese remarcabile, am fost la Muzeul Ţăranului Roman, unde ar fi trebuit să găsim foarte multe dintre obiectele pe care le identificasem, dar am fost destul de dezamăgiţi de lipsa informaţiilor concrete despre acestea. Am găsit însă câteva surse scrise pe care le-am putut studia. De un mare ajutor ne-a fost şi blogul Semne Cusute, o sursă inepuizabilă de informaţie şi inspiraţie. În toată căutarea noastră, am încercat să identificăm cele mai vechi şi mai răspândite motive decorative şi tehnici meşteşugăreşti folosite în arta populară. O esenţă pe care să o putem integra în obiecte noi, contemporane. De ce furca și căucul ca instrumente de inspirație tradițională pentru o parte din colecția voastră? În ce a constat reinterpretarea acestora și transpunerea lor în obiecte de mobilier? Transpunerea formei furcii într-un obiect tridimensional aduce aminte de rotaţia acesteia în timpul toarcerii. Iar căucul, vas folosit pentru băut, ne-a dus inevitabil cu gândul la o masă în jurul căreia se vor adună familia şi prietenii. De accea am multiplicat mânerul sau pentru suport, iar recipientul în sine a devenit un taburet care poate fi introdus şi în golul din mijlocul mesei. Obiectele sunt realizate din lemn de brad ceruit. Blaturile meselor sunt din sticlă, iar părţile tapițate ale taburetelor sunt din piele albă, dar pot fi disponibile în varianta pânză ţesută sau imprimată cu motive tradiţionale. Ce a fost cel mai dificil în demersul vostru pe partea de creaţie și documentare, dar și pe partea de producție? Ați avut emoții? Partea de creaţie nu a fost deloc dificilă. Mai avem multe obiecte concepute pe care nu am apucat încă să le producem. Fiecare piesă a pus o serie de probleme tehnice, deci fiecare a venit cu porţia ei de emoţii. Pentru Căuc, spre exemplu, colaborăm cu un producător de butoaie pentru a realiza taburetele. Căuc – masa cu taburete realizați de un producător de butoaie Legat de ceasuri, Mândra e albă, imaculată, din corian, iar Mândrul este din lemn. Ce dificultăți tehnice a presuspus Mândra? Avem de-a face cu un ceas, un corp de iluminat, o etajeră și un obiect decorativ – toate într-un singur obiect. Partea dificilă a fost să o facem pe Mândra să facă toate acestea în cel mai firesc şi simplu mod posibil. Asta se traduce în multă bătaie de cap pe partea electrică, pentru ca totul să fie simplu atunci când ai cumpărat produsul şi ai ajuns cu el acasă. Ceasul Mândra este mâneca de ie bogat împodobită a frumoasei românce, care esențializată în corian a devenit un obiect cu multiple funcţiuni. Piesa este din corian şi plexiglas, iar iluminarea este pe bază de LED-uri. Și pentru că tot vorbim de multifuncționalitate, o caracteristică a obiectelor din colecția voastră (Coloana se stivuiește pe verticală, devenind obiect decorativ, Căuc se întroduce în mijlocul mesei, cred că doar Mândrul este mai rezervat din punctul ăsta de vedere), este criteriul “multifuncțional” esențial în design? Vă gândiți să fie o caracteristică a obiectelor pe care le creați? Nu credem că este esenţial în general, dar considerăm că este binevenit atunci când se poate. Ba chiar, pentru dinamica vremurilor în care trăim, credem că devine o necesitate. În tot ceea ce concepem noi, unul dintre criteriile de baza este eficiența. Iar posibilitatea de a rezolva mai multe cerinţe funcţionale printr-un singur obiect înseamnă eficiență. Avem foarte multe piese gândite în acest fel, pe lângă cele enumerate, pe care urmează să le producem, sperăm noi, în curând. Ceasul Mândrul este voinicul semeţ şi falnic, care face referire la stâlpii măiestrit decoraţi ce susţin în pridvor acoperişul casei ţărăneşti. Esenţializat la un volum prismatic din lemn masiv de brad, cu motive tradiţionale care au fost arse cu laserul, Mândrul devine un obiect de imapct care, prin limbajul tehnologic şi vizual contemporan, spune o poveste din trecut. Ce așteptări aveți de la cei care vor vizita Made in RO, târg de design românesc și vor vedea colecția voastră? Îi învitați la o șezătoare pe taburete? 🙂 Îi invităm cu mult drag, mai ales că taburetele sunt foarte comode! Ați văzut și voi… Şi sperăm să fie cât mai mulţi vizitator. Ceea ce aşteptam de la cei ce vor vizita târgul este ceea ce probabil aşteaptă toţi ceilalţi expozanţi: un feedback, eventual pozitiv, şi, de ce nu, poate şi câteva comenzi. Taburetul Coloana preia motive des întâlnite în decorarea stâlpilor caselor ţărăneşti. Mărind scara acestor elemente, piesele au căpătat forţă şi individualitate. Suprapunând pe verticală mai multe taburete, pe lângă economia de spaţiu, se obţin piese sculpturale care vor da personalitate spaţiului în care vor fi integarte. Piesa este realizată din lemn masiv de tei, băiţuit şi ceruit. Mulţumim din suflet firmei EKERO pentru sprijinul acordat în producerea ceasului Mândra. Şi tot pentru realizarea acestuia trebuie să îi mulţumim Ioanei Corduneanu şi blogului său, Semne Cusute, o inepuizabilă sursă de inspiraţie. Noile piese semnate de Dana și Vlad Boștină te aşteaptă să le admiri şi să le iei acasă la Made in RO, târg de design românesc, pe 25 şi 26 mai, la Galeria Alchemia – Calea Moşilor (Vechi) nr. 95, în zona Armenească, la doi paşi de Biserica Armenească – eveniment în cadrul Romanian Design Week. Facebook event aici. Fotografii: prin Arhidot Design |
foarte frumoase si extrem de atent lucrate, iar ceasurile sunt superbe!
Multumim din suflet Eliza!
[…] Made in RO, Târg de design românesc: pe 25 și 26 mai, la Galeria Alchemia […]
[…] Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design / la … […]
[…] Made in RO, Târg de design românesc: Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design […]
[…] Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design / la … […]
[…] Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design / la … […]
[…] Vatra, noua colecție inspirată din arta meșteșugărească românească / by Arhidot Design / la … […]
Geniale piesele, ma gandesc sa fac si eu ceva asemanator. Tot asa, spor la munca
Buna ziua,
O intrebare am si eu legata de Ceasul Mandrul,
Cu ce a-ti sculptat/gravat modelele romanesti pe lemn ?
[…] cadrul expoziției sunt : Adina Marin, Alexandra Constantinescu, Ana Botezatu & Tina Nodes, Arhidot Design, Atelier Brut, Bogdan Ciocodeica & Diana Roșu, Carla Szabo, Doru Dumitrescu, Dragoș Motica, […]
[…] un Avion, semnat No Time (Arhidot Design), să te ducă cu gândul la călătoriile mult […]