Cum va arăta Pavilionul României în cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția de anul acesta

Însușirea modernismului, în contextul est european, a fost divergentă și corelată evenimentelor socio-politice tumultoase și contradictorii. Spațiul urban a suferit destructurări succesive provocate de inserțiile industriale masive, cu consecințe directe la nivel urban-demografic.

1 - Photo

Colaj conceptual care exprimă idea principală a expoziției. Industrialul și post-industrialul, trecutul și prezentul sunt suprapuse. Pavilionul României, Site under construction 2014. Imaginile de pe fundal sunt din cartea ‘Arhitectura industrială în R.P.R.’ / Adler, Solomon, Popovici (1964) Authors of the image – Team Site under construction 2014. © Site under construction 2014 (Mihai Sima, Andreea Iancu, Raluca Sabău, Stejara Timiș, Anca Trestian)

2 - PhotoÎn acest context, Pavilionul României din cadrul Bienalei de Arhitectură de la Veneția din acest an va aduce în centrul discuției arhitectura industrială ca generator al modernității. Propune crearea unui traseu inițiatic pornind de la industrializarea interbelică și socialistă ajungând la vidurile urbane post-industriale. Gloria și vidul, trecutul și prezentul sunt puse în oglindă și propuse contemplării, conștientizării și reaproprierii. O dată cu dezafectarea industriei, resturile rămase au devenit ruine moderne urbane, eliberate de conținut, lipsite de utilitate, care au lăsat în urma lor un peisaj periferic tulburător și dezolant. Expoziția se va numi ‘Site Under Construction’, curatorul ei fiind Mihai Sima.

Întregul spațiu al pavilionului reflectă mega-spațiul orașului contemporan, acesta fiind un black box imperceptibil, fără contur. În trama orașului sunt conținute trei insule urbane, animate prin proiecții video secvențial-cinematografice din trecutul industrial. Aceste insule, care amintesc de zonele tarkovskiene, condensează în interiorul lor un univers atipic. În interiorul insulelor, pătrundem într-un alt tip de spațiu, în vidul prezentului post-industrial. Prezentul este personificat printr-un turn al luminii, o imagine analogic-industrială cu trimitere la silueta turnurilor de răcire, elansate spre infinit. Turnurile sunt spații ale visării, ale experienței personale, pure, fără condiționări sau stimuli exteriori. Spațiul expozitional creat este flexibil, având o dublă semnificație interioară compozițională, un mixaj antagonic și senzorial creat prin rapoartele de opoziție dintre întuneric si lumina, zgomot și liniște.

3 - PhotoExpoziţia ‘Site Under Construction’. Curatorul expoziției: Mihai Sima. Echipa: Mihai Sima, Andreea Maria Iancu, Raluca Sabău, Stejara Timiș, Anca Trestian

One Comment

  1. Pingback: Vizităm Pavilionul României din acest an la Bienala de la Veneția

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog