10 ani de Romanian Design Week: de unde a pornit, cum s-a transformat și ce-și propune în 2022
Între 13-22 mai are loc cea de-a zece ediție Romanian Design Week, cel mai extins festival multidisciplinar din România, organizat de The Institute. În toți acești ani, RDW a schimbat modul în care arată industriile creative locale, a redeschis spații-cheie pentru București și a conectat oameni, organizații și idei, menite să revitalizeze orașul și să contribuie la dezvoltarea mediului creativ. Sub tema #FORWARD, ediția de anul acesta își propune să transforme Bucureștiul în capitala designului românesc pe parcursul a nu mai puțin de 10 zile de festival. Cu ocazia aniversării, am vrut să aflăm cum au arătat acești ani pentru o serie de oameni reprezentativi din comunitatea RDW, dar și ce surprize pregătesc pentru ediția din 2022. În cele ce urmează, ne povestesc mai multe Andrei Borțun, CEO The Institute, și o serie de Ambasadori RDW 2022: Attila Kim, arhitect, Maria Duda, co-fondator BAZA. Deschidem Orașul, Tamina Lolev, co-fondator Nod Makerspace și Teodor Frolu, arhitect și co-fondator DC Communication. Și pentru că tot vorbim de ani care s-au scurs, tot 10 ani au trecut și de când am demarat proiectul editorial Designist, vocea din online (și nu numai) care dă, la rândul ei, o voce designerilor, arhitecților, antreprenorilor creativi și altor oameni-cheie din industrie. Am fost alături de RDW încă de la prima ediție, cea de la Palatul Stirbey. Și parcă a fost ieri. Hai să vedem care au fost începuturile… Începuturi și amintiri Prima ediție Romanian Design Week a avut loc în 2013, la Palatul Stirbey din București, un punct important al comunității creative de la acea vreme. Andrei Borțun, CEO The Institute, spune că, inițial, scopul proiectului a fost acela de a aduce împreună mai multe bresle creative. „Ne-am dorit foarte mult să scoatem la suprafață talentul românesc și să-i facem pe oamenii din interiorul acestor bresle să se cunoască și să colaboreze între ei”, adaugă Andrei Borțun. Într-adevăr, în acea perioadă, peisajul industriilor creative nu era deloc extins, după cum povestește Maria Duda, arhitectă, co-fondator (alături de Raluca Niculae, Irina Niculescu Belenyi, Alex Belenyi, Matei Bogoescu, Ștefan Hillerin) BAZA. Deschidem Orașul. „În 2013, revenisem de trei ani în țară, iar zona centripedă a Bucureștiului cu care trebuia să mă re-cunosc funcționa în subsoluri (Controlul Vechi, Eden, Expiratul sau Ota). Cam tot ce mișca era underground la propriu, absent din structura vizibilă a orașului, trebuia căutat, trebuia să fii inițiat sau condus către astfel de spații”, spune Maria Duda. Efectele primei ediții RDW au fost vizibile imediat. La puțin timp după, în curtea Palatului Stirbey s-a deschis grădina Eden. „Din 1990 și până în 2013 această clădire a fost închisă. Odată cu RDW, au început să funcționeze în interiorul Palatului tot felul de evenimente și expoziții culturale”, își amintește Andrei Borțun. Impactul RDW asupra orașului și al industriilor creative locale Anul acesta are loc ediția aniversară RDW, un moment de bucurie, dar și de bilanț pentru tot ce au însemnat acești 10 ani și pentru modul în care s-a transformat orașul în această perioadă. Tamina Lolev, co-fondator Nod Makerspace, consideră că acest eveniment și-a adus aportul pe mai multe paliere. „RDW a contribuit substanțial la conștientizarea valorii spațiilor-cheie, dar nefolosite din București și la creșterea apetitului publicului pentru astfel de intervenții, în paralel cu creșterea interesului pentru expoziții, evenimente de design și aprecierea creatorilor locali”, completează Tamina Lolev. Attila Kim, arhitect, este cel care se ocupă de designul expozției centrale a RDW încă de la prima ediție a festivalului. „În 2013, când am primit această invitație din partea echipei The Institute, în România se știa foarte puțin despre conceptul de arhitectură de expoziție. Până atunci, artiștii sau curatorii erau cei care aranjau lucrările într-o expoziție. Nu doar legat de aspectul acesta, dar și de multe altele, RDW a setat un standard de calitate în ceea ce privește desfășurarea evenimentelor culturale din România și a deschis punți de comunicare între industriile creative și oamenii care activează în jurul lor”, explică Attila Kim. Dacă ne uităm în jurul nostru, industriile creative au devenit mult mai vizibile în ultimii ani, lucru care se datorează, în mare măsură, RDW, după cum afirmă și Teodor Frolu, arhitect, co-fondator DC Communication. „RDW a definit și a introdus în economia românească o nouă componentă – aceea a industriilor creative, care capătă tot mai mult contur și importanță”, adaugă Teodor Frolu. Mai mult decât o comunitate 2022 este un an care marchează o dublă aniversare: 10 ani de RDW și 25 de ani de când s-a înființat The Institute. „Am strâns în jurul nostru o comunitate generoasă de oameni alături de care am lucrat, am colaborat, am gândit concepte și am încercat să transformăm RDW într-o insulă de europenitate și de contemporaneitate. De unii ne leagă o prietenie lungă, iar de alții o viziune comună despre faptul că viitorul Bucureștiului și al altor orașe din România ar trebui să fie puternic influențat de comunitățile creative locale.” Comunități din diverse domenii își găsesc inspirația și se conectează prin intermediul unor evenimente precum RDW, consideră Attila Kim. „Cred că RDW se poate transforma într-un eveniment-umbrelă, care să înglobeze mai multe expoziții specializate – de arhitectură de interior, de grafică, de modă – , și să se extindă spre alte centre importante ale designului, precum Cluj sau Timișoara.” #FORWARD. Aniversarea RDW La 10 de RDW, echipa The Institute își propune să transforme Bucureștiul în capitala designului românesc printr-o mulțime de inițiative care vor împânzi orașul. Tema RDW 2022 este #FORWARD și propune scenarii pentru un viitor sustenabil al comunităților creative, bazate pe colaborare, incluziune și deschidere. „Ne dorim foarte mult să aniversăm RDW împreună cu toți oamenii care ne-au fost alături în toți acești ani și pregătim mai multe evenimente de neratat în spații importante precum Combinatul Fondului Plastic sau Așezămintele culturale Ion I.C. Brătianu”, completează Andrei Borțun. Așadar, cu ocazia ediției din acest an a RDW, Așezămintele culturale Ion I.C. Brătianu vor fi redeschise pentru publicul larg. Mai mult decât atât, RDW propune pentru acest ansamblu cultural un concept inedit – Design House –, în cadrul căruia, în fiecare zi, spațiul va găzdui o altă expoziție personală semnată de un designer român, din zona designului de produs, a designului grafic sau a designului vestimentar. Dacă pentru 10 zile Bucureștiul devine epicentrul designului din România, curtea de la Combinatul Fondului Plastic se va transforma într-un oraș în miniatură cu ajutorul celor de la BAZA. Deschidem Orașul. „În multe aspecte, Combinatul este un fragment miniatural al Bucureștiului: are vitrine, un parc, străzi, trotuare, ateliere de lucru – o minimă infrastructură – pe alocuri improvizată. Prin urmare, ceea ce dorim să facem este să oferim o minimă aranjare, pentru a permite artei să iasă la iveală și să se desfășoare, cu speranța că acest proces va continua și după RDW 2022”, explică Maria Duda. Tot la Combinatul Fondului Plastic, în spațiul Galeriei Nicodim, va avea loc expoziția „Noul Bauhaus European”, realizată alături de Nod Makerspace. „Numită sugestiv «Building the Future. Together», expoziția tip laborator va funcționa ca un parc interactiv, în care vizitatorii testează sau contribuie în mod direct la dezvoltarea și investigarea temelor propuse: vom vorbi prin joc despre valorile Școlii și mișcării istorice Bauhaus, despre Noul Bauhaus European, dar și despre o serie de proiecte și organizații care împărtășesc și dezvoltă valorile NEB”, completează Tamina Lolev. Noul Bauhaus European este o inițiativă strategică a Comisiei Europene, un proiect care combină viziunea Pactului Verde european cu o schimbare concretă în comunitate. Un proiect transdisciplinar, Noul Bauhaus European își dorește să stimuleze colaborarea și să genereze noi scenarii și moduri de a trăi și lucra împreună Din programul RDW 2022 face parte și anul acesta un proiect semnat de Teodor Frolu, menit să valorifice patrimoniul cultural tradițional și să-l integreze în arta contemporană. Prin expoziția din acest an de la MȚR, care se numește „Conectat la natură (tradiție circulară)”, Teodor Frolu facilitează întâlnirea dintre creatorii populari cu artiști, designeri și experți ai industriilor creative, în spiritul filosofiei rețelei România Tradițiilor Creative. „Pentru expoziția de anul acesta, avem patru echipe formate din artiștii Teodor Graur, Olah Gyarfas, Virgil Scripcariu și Dan Vezentan, ce vor realiza împreună cu meșterii, în prezența publicului, câte o lucrare de artă contemporană performativă, confirmand crezul nostru că tradițiile creative vor circula întotdeauna din trecut, prin prezent, spre viitor”, explică Teodor Frolu. Pe pagina de Facebook a evenimentului găsiți programul complet RDW 2022 și actualizări ale acestuia. Biletele pot fi achiziționate online de pe Eventbook sau offline, din rețeaua Eventbook. Imagini: prin RDW |