Despre cafea, transparență și povești într-o nouă cafenea de designer din București
Cafeaua. Imbold al (po)veștilor, al confesiunilor, al întâlnirilor, al legăturilor. Prilej de brainstorming, de catching up, de revelări și reverii. Zilele trecute ne-am lăsat purtați de aromele cuceritoare ale cafelei, dar și de un elan descoperitor, și am pornit spre noua cafenea Manufaktura by Doncafé din Promenada Mall, deschisă acum exact 10 zile, pe 5 martie. Am discutat (la o cafea, firește) cu artistul vizual și designerul Florin Tomescu, care semnează amenajarea spațiului, după cel din Mega Mall, unde s-au purtat deja muuulte conversații în fața licorii atât de râvnite, cu efect energizant. 🙂 Am descoperit un om cald, care ne-a povestit cu relaxare și atenție la detalii despre povestea unitară a designului cafenelelor Manufaktura by Doncafé, despre caracterul Made in RO al locului, gândit și creat de minți românești, și despre importanța fiecărui personaj al amenajării – de la uriașul utilaj de măcinare a boabelor la baristas care te ghidează în lumea cafelei și devin parteneri de conversație -, atât de mare este pasiunea pentru cafea a celor de la Manufaktura by Doncafé. Însă, noua Manufaktura Promenada Mall te farmecă prin transparență – ha, nu te-ai aștepta la cuvântul ăsta când vorbim despre o cafea puternică! O observi dacă te uiți cu atenție la amenajare, la spațiile largi, aerisite, la marginile joase ale barului, care te lasă să iei parte la întregul ritual de barista, atunci când îți aștepți cafeaua. Manufaktura din Promenada Mall este cea de-a doua cafenea by Doncafé din București după spațiul uriaș, pe două etaje, din MegaMall. Ce brief ai primit pentru acest al doilea pas în aventura cafelei și a designului? Brieful s-a construit pe parcurs. Mai precis, acum doi ani, când am început Manufaktura, am pus la punct un brief împreună cu echipa Doncafé, iar ideea principală a fost să creăm un loc sincer și transparent, în care să bei o cafea bună și să te simți ca acasă. Să nu ți se ascundă nimic, să vezi manualitatea, să descoperi atelierul de producție a cafelei, să vezi cum profesioniștii interacționează cu tine, să vezi ce e în spatele ambalajului. Pe scurt, ne-am dorit să aducem consumatorului povestea cafelei și să scoatem în față utilajul de măcinare a boabelor, Doncafé Fresh. Apoi, lucrurile au fost mai simple, pentru că am adaptat varianta inițială la un spațiu ceva mai mic – cafeneaua din Mega Mall este varianta extra large, iar Manufaktura din Promenada este versiunea large (n.r.: cu tot cu bucătăria, cafeneaua are 157 mp). În următoarele luni, vor urma și alte spații, mai restrânse, un soi de Manufaktura boutique. O capitală europeană dinamică și creativă, așa cum este Bucureștiul, se îmbogățește continuu cu locuri cu design memorabil. Care ai spune că este trademark-ul cafenelelor Manufaktura? Îmi plac foarte mult conceptele legate, continue, nu vreau niciodată să arunc niște forme pe pereți pur și simplu, doar pentru că așa arată bine. Astfel că aici, dincolo de transparența despre care ți-am spus mai devreme, am ținut ca totul să fie românesc: de la concept la producție totul să fie gândit de noi. De pildă, utilajul Doncafé Fresh, care macină boabele de cafea, a fost creat de noi de la zero și dictează și direcțiile celorlalte piese – lămpile de deasupra barului, create și ele special pentru acest spațiu, sunt într-un continuu dialog cu forma sa, imitând rotunjimile silozurilor. Vă facem cunoștință cu Doncafé Fresh! De asemenea, tot la capitolul continuitate intră și picturile de pe pereți: sunt desenele tehnice ale utilajului de măcinat boabele de cafea, făcute chiar de mine, astfel încât oamenii să aibă dovada clară că aparatul ăsta complicat este un prototip semnat de noi, nu este adus din alte țări. Florin Tomescu pictând schițele aparatului Doncafé Fresh Observăm aceleași elemente de pe plafon, care imită forma și aspectul boabelor de cafea. Prin ce se diferențiază cafeneaua Manufaktura Promenada de primul spațiu Doncafé, cel din Mega Mall, deschis în ?Timpul trece și constatăm efectele trend-urilor și diferențele subtile dintre locații: în Mega Mall barul este mult mai înalt, de cocktail. Acum, pe măsură ce ritualul cafelei este din ce în ce mai apreciat la noi, am simțit nevoia să cobor barul la un metru înălțime, astfel încât cei care prepară cafeaua oferă oaspeților și un spectacol al procesului de preparare. Scopul nu este acela de a sta jos, ci de a sta la povești. Barul este un fel de catwalk aici, barista este cel mai important, pe ei îi scoatem în evidență, inima locației este barul. Spuneai mai devreme că ți-ai dorit să creezi o cafenea cu multă căldură, unde oamenii să se simtă ca acasă. Cum te-ai ajutat de materiale pentru asta? Am folosit mai ales lemnul natural de stejar și de brad, pentru că prefer întotdeauna să colorez prin lumină, nu prin nuanțe diferite, mă interesează mai ales materialele monocrome. În plus, am folosit inoxul, derivat tot din utilajul Doncafé Fresh. Chiar dacă este un material rece, inoxul te reflectă, se colorează prin tine și devine foarte viu. Spațiile nu se colorează prin culori, spațiile se colorează prin oameni. M-am bazat foarte mult pe spațiul deschis, ca să creez o atmosferă relaxată, am mizat pe nuanțele calde, din gama cromatică a cafelei, și pe multă lumină pentru un plus de transparență, de sinceritate. 🙂 În final, avem povestea completă a bobului de cafea de la turnarea în silozurile utilajului până la conversația savuroasă cu barista. Noua cafenea Manufaktura by Doncafé te așteaptă în Promenada Mall, pe strada Barbu Văcărescu nr. 301-311. Cafeaua este divină 🙂 Fotografii: prin Manufaktura by Doncafé |