În 1970, tânărul arhitect Franco Audrito, angajat la biroul italian Studio65, tocmai termina amenajarea unui fitness center milanez, pe care îl supranumise Templul Frumuseții. Totul părea să fie la locul lui – sauna, piscina, barul și vestiarele – și totuși ceva lipsea. Nu a durat mult până Audrito și-a dat seama: mai era nevoie chiar de un personaj principal, care să dea mai multă senzualitate întregului proiect. De aici nu a mai fost decât un pas: nimic nu se potrivea mai bine decât portretul suprarealist al actriței americane Mae West, pe care Salvador Dali îl semnase în 1935. De fapt, doar o parte din el. Gura. Il Bocca.
Și asta pentru că în portret, Dali transformase buzele actriței, de obicei arcuite într-o expresie îmbufnată, într-o canapea memorabilă. Ca să o recreeze, Audrito a cerut ajutorul biroului de manufactură Gufram, iar echipa de acolo a modelat-o folosindu-se de poliuretan acoperit cu material supraelastic roșu ca focul. Așa a apărut canapeaua Marilyn – ulterior numită Bocca -, un omagiu adus atât starletei americane Marilyn Monroe, cât și proprietarei sălii de fitness, Marilyn Garosci.
În 1935, când a creat portretul-colaj, Dali a fost influențat și de mișcarea dadaistă, precursor al pop art-ului. Decupajele din care e compusă fizionomia lui Mae West sunt dovada.
Revistele fashion ale vremii au vrut să-i afle povestea imediat ce canapeaua a ieșit pe poarta atelierelor Gufram. Așa că Bocca a devenit un star pop instantaneu, promovată de liniile senzuale, de cromatică și de designul care ducea cu gândul la mișcarea pop art. O ironie la adresa culturii elitiste, pop art își propunea să accesibilizeze arta și să folosească imagini obișnuite, populare, în lucrări, punând accentul pe banal, ba chiar pe kitsch.
În timp, Bocca și-a câștigat locul atât în lobby-urile de boutique hoteluri funky, cât și în colecțiile permanente ale MoMA din New York, Louvre din Paris, Muzeul de Artă Modernă din Denver și Colecția Permanentă de Design a Orașului Milano.
“Canapeaua-buze spunea o mulțime de lucruri. Vorbea despre obsesia noastră permanentă pentru felul în care arătăm”, a explicat Audrito. Iar felul în care arată Bocca a căpătat mai multe versiuni de-a lungul timpului: în 2008, în portofoliul Gufram au intrat Dark Lady și Pink Lady – îți povestim mai multe despre fiecare mai jos.
Dark Lady, așa cum îi spune și numele, e versiunea întunecată și rebelă, complet neagră și accesorizată cu un piercing supradimensionat. Un pic goth, dar la fel de voluptuoasă și de impact.
La polul opus stă Pink Lady, o prezență glamourous și fashionable, pregătită cu o nouă nuanță electrizantă de ruj: fuchsia. Am vedea-o într-o amenajare cu aer disco, înconjurată de transparențe și strălucire 🙂 .
Varianta Boccadoro (Bocca Gold), lansată într-o serie limitată de doar 50 de piese, a marcat primii 50 de ani de activitate Gufram împliniți în 2016.
Cea mai nouă ediție specială Bocca, lansată în 2017, este extravaganta Zipped Lips!, care poartă semnătura creative director-ului Moschino, Jeremy Scott (foto). Potrivit Gufram, amprenta casei de modă stă în fermoarul auriu care strânge buzele canapelei, un twist pop ușor fetișist, specific Moschino.
Alte piese Gufram care ne plac
Fotoliul modular Wimbledon emană spirit englezesc reinterpretat și prin construcție, și prin culori și imprimeu. A fost creat în 1974 de designerii Ceretti, Derossi și Rosso și are un mâner care te ajută să-l muți cu ușurință.
Otomanul Soap a fost creat în 2014 pentru brandul Toiletpaper de designerii Maurizion Cattelan și Pierpaolo Ferrari. Este o ironie la adresa preocupării continue pentru ordine și curățenie.
Lansat în 1971, șezlongul Pratone este creația designerilor Ceretti, Derossi și Rosso. Și-a propus să fie un reprezentant al revoluției culturale anti-design, un proiect radical care să contrazică amenajările îngrijite și obișnuite ale clasei de mijloc din anii 1970. În 2016, Gufram a lansat o serie limitată de 50 de bucăți a modelului îmbunătățit Nordic Pratone.
Fotoliul-pouf Dectema este un acronim pentru Design, Tehnică și Matematică – cele trei valori care au fost unite pentru prima dată în 1967 de profesorul Tullio Regge, unul dintre cei mai influenți gânditori ai secolului trecut și cel care a creat acest volum ergonomic care urma să devină pouful arhicunoscut ani mai târziu. Gufram a reintrodus Dectema în producție în 2014.
Pouf-ul The End a apărut în 2014 în ediție limitată, marcând un fals deces al Gufram. În 2016, compania a lansat o ediție limitată aniversară care imită marmura de Carrara.
Gufram la Salone del Mobile 2018
… a redescoperit designul extravagant care îl caracteriza în trecut și a lansat o colecție de piese de mobilier inspirate din cultura disco: nuanțe metalizate, auriu, argintiu și multă strălucire. Pentru asta, Gufram a cerut ajutorul a trei birouri de design internaționale: italianul Atelier Biagetti, francezul GGSV (Gaëlle Gabillet și Stéphane Villard) și olandezul Rotganzen.
Atelier Biagetti spune despre canapelele pe care le-a creat că “sunt concepute ca persoane cu o atitudine precisă, cu sensul umorului, foarte frumoase, dar și vicioase”.
GGSV a creat o serie de covoare denumită Dance Floor, într-o varietate de nuanțe și forme care își propun să ne facă să dansăm acasă exact ca într-o discotecă.
Iar Rotganzen și-a construit seria de dulăpioare și măsuțe de cafea pe fascinația pentru globurile disco, simboluri glamour ale nopților petrecute în oraș.
Fotografii: prin Gufram și Pinterest
1970 … si oamenii aveau idei extraordinare …