Cum faci design history dintr-un dezastru? Polonezii știu: fotoliul 366!
Și am formulat titlul așa doar ca să nu facem conexiunea aceea atât de accesibilă cu pasărea Phoenix. Dar adevărul e că fotoliul 366, simbol al designului polonez mid-century nu doar în Polonia, ci în întregul spațiu ex-sovietic, chiar a marcat o renaștere din cenușă: s-a întâmplat în 1962, când una dintre cele mai importante fabrici producătoare de mobilier din Polonia și principala sursă de venit a orașului Świebodzice a fost aproape distrusă într-un incendiu. După refacerea minimală a echipamentelor și ca să salveze orașul de la colaps, autoritățile au cerut idei de design pentru piese simple, necostisitoare, care puteau fi realizate rapid. Iar aici a intrat în scenă tânărul designer de mobilier și piane (!) Józef Chierowski. La vremea aceea, Chierowski își împărțea timpul între activitatea de designer și cea de lector la Universitatea de Artă din Wrocław, iar 366 era doar un prototip la care lucrase în propriul atelier, dar care a devenit un mare succes imediat. Atât de mare încât în următorii 20 de ani, fotoliul ușor, compact, confortabil și din lemn de stejar a fost vândut în mai bine de jumătate de milion de bucăți, iar producția lui s-a întins în toate fabricile mici ale țării. În anii 1980, însă, spre sfârșitul epocii comuniste, popularitatea fotoliului 366 a început să alunece încet-încet. Producția a fost oprită curând după aceea. Totuși, 366 a renăscut din cenușă 30 de ani mai târziu. La mijloc nu a mai fost niciun incendiu, din fericire, ci decizia companiei poloneze 366 Concept de a relua producția piesei mid-century și de a îi extinde moștenirea în colecții separate, care să îi păstreze liniile zvelte, dar să-i adauge diversitate – așa cum sunt colecțiile de balansoare și canapele de mai jos. Astăzi, 366 e distribuit în toată lumea occidentală, din Germania și Franța până în Australia, dar producătorii lui pun în continuare mare preț pe apartenența la spațiul și tradiția poloneză: de la lemnul local, care e lăsat să se usuce vreme de 7 ani înainte de utilizare, până la producția Fair Trade – în siguranță maximă și cu o plată echitabilă a muncitorilor – și la finisarea manuală. Noi l-am văzut acum câteva luni, la Łódź Design Festival, unde fotoliul a făcut parte din secțiunea must have! a evenimentului, dedicată celor mai renumite piese de design polonez. Dovada că designul bun nu se demodează 🙂 . Fotografii: prin 366 Concept |