Cum faci design history dintr-un dezastru? Polonezii știu: fotoliul 366!
Și am formulat titlul așa doar ca să nu facem conexiunea aceea atât de accesibilă cu pasărea Phoenix. Dar adevărul e că fotoliul 366, simbol al designului polonez mid-century nu doar în Polonia, ci în întregul spațiu ex-sovietic, chiar a marcat o renaștere din cenușă: s-a întâmplat în 1962, când una dintre cele mai importante fabrici producătoare de mobilier din Polonia și principala sursă de venit a orașului Świebodzice a fost aproape distrusă într-un incendiu. După refacerea minimală a echipamentelor și ca să salveze orașul de la colaps, autoritățile au cerut idei de design pentru piese simple, necostisitoare, care puteau fi realizate rapid. Iar aici a intrat în scenă tânărul designer de mobilier și piane (!) Józef Chierowski.
În anii 1980, însă, spre sfârșitul epocii comuniste, popularitatea fotoliului 366 a început să alunece încet-încet. Producția a fost oprită curând după aceea. Totuși, 366 a renăscut din cenușă 30 de ani mai târziu. La mijloc nu a mai fost niciun incendiu, din fericire, ci decizia companiei poloneze 366 Concept de a relua producția piesei mid-century și de a îi extinde moștenirea în colecții separate, care să îi păstreze liniile zvelte, dar să-i adauge diversitate – așa cum sunt colecțiile de balansoare și canapele de mai jos. Astăzi, 366 e distribuit în toată lumea occidentală, din Germania și Franța până în Australia, dar producătorii lui pun în continuare mare preț pe apartenența la spațiul și tradiția poloneză: de la lemnul local, care e lăsat să se usuce vreme de 7 ani înainte de utilizare, până la producția Fair Trade – în siguranță maximă și cu o plată echitabilă a muncitorilor – și la finisarea manuală. Noi l-am văzut acum câteva luni, la Łódź Design Festival, unde fotoliul a făcut parte din secțiunea must have! a evenimentului, dedicată celor mai renumite piese de design polonez. Dovada că designul bun nu se demodează 🙂 . Fotografii: prin 366 Concept |