De vorbă cu ilustratoarea Cristina Barsony: “Când desenez ceva, trebuie să simt că am ceva de zis.”
Multe lucruri s-au schimbat din 2019, dar plăcerea noastră de a urmări peisajul autohton de artă digitală a rămas la fel de mare. Tot în 2019, îți povesteam despre ilustratoarea clujeană Cristina Barsony, cea care a desenat key visual-ul ediției de primăvară Made in RO, Blossoming Heart. Este un vizual cu toate ingredientele poveștilor noastre preferate: și fragilitate, și emoție, și detalii fine, și elemente surprinzătoare. Acesta este vizualul ediției Made in RO din 2019. Stay tuned – o nouă ediție a târgului Designist va avea loc anul acesta, în luna mai. De altfel, aceasta este esența tuturor lucrărilor semnate de Cristina Barsony, fie ele ilustrații sau piese ceramice: sunt combinații de realități cotidiene și multă pasiune, reflectate printr-un strop de magie, simbioze și natura care se strecoară în fiecare lucrare. O pace care își găsește locul. Adică exact ce ne lipsește acum. Acesta a fost motivul care ne-a convins să începem o discuție alături de Cristina despre reducerea lucrurilor la esență, ilustrații cu sens și realități care nu dispar, oricât le-am da noi la o parte. O să vezi că ne-am restrâns intervențiile la maximum și am lăsat răspunsurile Cristinei, la fel de grațioase ca ilustrațiile ei, să populeze povestea de mai jos. Wallflower Mica lume minunată a realității Pentru Cris, ilustrația a apărut ca un click. Descoperise o carte de mitologie bască pentru copii, în care totul arăta diferit de tiparele cu care era obișnuită – mult mai realist, mult mai incomod – iar asta a făcut-o să își regândească traseul.
Piesă ceramică din Botanical Collection Cristina se descrie ca ilustrator freelance care pendulează între ilustrație și ceramică, așa că trebuie să-ți spunem că pasiunea ei pentru ceramică este și una pentru tactilitate, pentru obiecte care își continuă viața dincolo de momentul în care a ieșit din mâinile autorului ei. Iar punctul zero al acestei legături a fost un atelier de fabricare manuală de azulejos, plăcile ceramice tradiționale, unde Cris a experimentat când a locuit în sudul Spaniei, lângă Granada.
Hide Bird me În spatele ilustratoarei-ceramiste… …stă o femeie introvertită, dar curioasă, așa cum ne-a spus Cris (nu-i așa că ilustrațiile de mai sus se potrivesc la fix cu această descriere ?😊). Sigur, e lesne de văzut că asta se materializează în munca ei propriu-zisă:
Unseen Conversations Călătoriile, ca act al integrării și cunoașterii, sunt un alt element cu care ilustratoarea se identifică. O sursă sigură de inspirație și întoarcere la sine:
Am întrebat-o pe Cristina care a fost unul dintre cele mai recente lucruri pe care le-a învățat și, recunoaștem, ne-a răspuns cu atâta pasiune că nu a mai durat mult până când am început să răscolim site-urile companiilor aeriene în căutarea următoarelor călătorii la Paris și Londra ❤️.
Dreams Revenind la personajul principal al poveștii noastre, trebuie să spunem că lumea, însă, este un concept elastic, mai ales când vorbim despre activități creative care deschid, descriu și multiplică. Acolo unde creativitate e, și lumea, și personalitatea se extind. Ne-am bucurat că și Cris ne-a confirmat asta:
Mslexia – the magazine for women who write Mult, cu mijloace puține De altfel, despre fațete multiple, fie ele simultane sau nu, este vorba și în lucrările Cristinei: știe că personajele ei au o strânsă legătură cu felul ei de a fi și a se raporta la lume – “e greu să separ ceea ce sunt de ceea ce desenez, până la urmă.”
Ailleurs Lucrează uneori la proiecte comandate, și, firește, fiecare brief primit din partea clienților ei primește la schimb o interpretare proprie, care naște emoții, agitație și o grijă permanentă, cu care sigur poate empatiza orice creativ: oare clientul a înțeles ce am vrut să spun?
“Destinul Prințesei de Nor”, de Cătălina Miciu În tot acest context creativ, destul de retras și introvertit, Cristina a resimțit începutul pandemiei, acum doi ani, ca pe o situație în care se simțea în elementul ei: dintr-o dată, toată lumea experimenta cum e să lucrezi de acasă când ea făcea asta de ceva timp. Treptat, însă, coordonatele au devenit mai înfricoșătoare și confortul inițial s-a deformat:
Treptat, lucrurile au revenit la un normal reinventat, o obișnuință a schimbării. Astăzi, proiectele s-au întors, iar Cris ne-a spus că reușește să echilibreze balanța creativitate – antreprenoriat colaborând cu o agenție care reprezintă ilustratori și ia de pe umerii lor partea legată de contracte, negocieri și alte “balamale” funcționale. A fost, va urma și tot ce se întâmplă între Momentan, Cris lucrează la două proiecte personale: unul, felin, mustăcios, albinos și iubăreț (un motan avut în grijă vreme de o lună), despre care și-a dat seama că rezonează cu melancolia ei, cu dualul indiferență – nevoie de atenție. Celălalt, feminin, un fel de icoană reinterpretată, despre care așteptăm vești când va fi gata. În rest, a finalizat recent vitrina unei cafenele-prăjitorii locale… …și o lucrare despre Delta Văcărești – relația dintre urban și natură, pentru proiectul de antropologie socială “Sfertul Academic”, pe care îl recomandă ca podcast sau ca lectură, alături de alți ilustratori talentați.
La final, te lăsăm cu un răspuns care funcționează în egală măsură și ca un mic exercițiu de onestitate, și ca un plan inspirat și inspirațional:
“Mă gândeam că nu sunt obișnuită să vorbesc despre mine și încă nu înțeleg de ce ar fi interesant pentru cineva să citească aici 😊. Și mă mai gândeam ce bine ar fi să mă pot ridica mereu la cuvintele pe care le scriu/zic“.
Ilustrații și fotografii: prin Cristina Barsony |