Despre RO-KIT, concentratul de România, într-un interviu cu designerul Alexe Popescu
Vara aceasta, la sfârșitul lui iunie, avea loc lansarea oficială a RO-KIT-ului, concentratul de România ce-ți propune 50 de elemente identitare cu care să-ți asamblezi România subiectivă. Cum în timpul pregătirii acestui proiect povesteam adesea cu designerul Alexe Popescu despre etapele RO-KIT-ului, mai ales în pauzele cursului de Graphic design, pe care Alexe îl susține la Creative Learning, am așteptat să revenim cu toții din vacanță și am pus poveștile din culise la un loc. Alexe Popescu și Doru Someșan la lansarea RO-KIT Mai jos, un interviu cu designerul Alexe Popescu despre ce a înseamnat conturarea acestui proiect ce sumarizează concis identitatea unei țări: de la alegerile grafice până la cele ale simbolurilor naționale. Iar dacă aveți și alte sugestii identitare, pagina RO-KIT-ului le așteaptă cu interes. 🙂 RO-KIT-ul expus la Romanian Design Week În 2009 ai descoperit, la Buenos Aires, proiectul care ţi-a dat ideea pentru RO-KIT. Cât timp au durat pregătirile până ca RO-KIT-ul să meargă la tipar? Ideea de a vorbi despre o ţară într-un limbaj contemporan şi extrem de concis mi-a provocat un mare entuziasm, care promitea o evoluţie rapidă a proiectului. El a avut însă un ritm de lucru variabil şi a ajuns la bun sfârşit după cinci ani. Proiectul descoperit în Argentina te-a inspirat şi ca design grafic al RO-KIT-ului, sau pe partea aceasta a intervenit o abordare cu totul nouă? Proiectele sunt similare ca structură generală, cu text bilingv şi ilustraţii. În ce priveşte opţiunile grafice, ele diferă pe partea de typography, tonul şi construcţia imaginilor, culoare, hârtie şi finisări. Care a fost cea mai mare provocare: alegerea celor 50 de simboluri pentru “concentratul” de România sau ilustrarea şi descrierea cât mai concisă a lor, cu minimum de mijloace? Aş spune că au fost în egală măsură provocatoare: în primul caz inventarierea “românescului” şi apoi dificila eliminare a unor “superstaruri”, iar în al doilea caz reducerea la câteva linii şi rânduri de text a unor subiecte foarte vaste. Cum s-a legat colaborarea cu Doru Someşan pentru acest proiect? Cum v-aţi împărţit rolurile şi cum v-aţi influenţat reciproc în realizarea RO-KIT-ului? Lucram în acelaşi birou cu Doru şi descoperind afinităţi culturale şi estetice comune, i-am propus să facem acest proiect împreună. Am lucrat foarte bine, fiecare având mici contribuţii în aria celuilalt. Suntem siguri că în brainstorming-ul vostru au rămas multe simboluri grăitoare pe dinafară. Spune-ne măcar unul la care aţi renunţat cu greu. 🙂 Printre marii excluşi se numără, de exemplu, Mioriţa. Ştim că restricţiile pot fi cheia creativităţii. De ce ai ales ca ilustrarea simbolurilor să implice o singură grosime de linie? E vorba şi de un trend estetic pe care-l apreciezi în design sau, mai degrabă, e o preferinţă a ta care acum s-a materializat? Am căutat expresivitatea unui desen în marker cu cap rotund, dar cu rigoare geometrică. Desenul are un aer “tech” care duce şi la rotring-ul “naţiei de ingineri”. Imaginile sunt undeva între designul de icon şi ilustraţie, căutând să fie minimaliste dar şi cât mai descriptive. Stilul wireframe, care foloseşte o singură grosime de linie, este într-adevăr şi un trend în graphic design. Suntem curioşi dacă ai primit până acum şi feedback-ul unui străin cititor de RO-KIT? Cu ce ţi s-a părut că diferă de feedback-ul local? 🙂 Feedback-ul străinilor depinde în mare măsură de apropierea faţă de subiect. Cei care nu ştiu mare lucru despre România apreciază mai mult partea vizuală, iar expaţii, de exemplu, sunt tentaţi să suprapună propria Românie cu cea din carte. Mare succes a avut şi posterul 90×90 cm cu toate icon-urile la un loc. Unde a fost tipărită cartea şi ce material ai folosit pentru copertă? Vine cu o senzaţie tactilă foarte fină. 🙂 Te-ai gândit să fie şi într-un format mai mic, înspre formatul de buzunar? Tiparul, la două culori, a fost făcut la Artprint, în Bucureşti. Cartonul Fedrigoni Freelife Raster de la copertă este foarte puţin amprentat, cu o textură similară celei de la hârtia foto mată din anii ’80 şi sunetul specific produs de aceasta în contact cu unghia. Colţurile sunt rotunjite cu un aparat manual. Ne-a plăcut interactivitatea proiectului: elementele din care fiecare îşi poate construi concentratul lui de Românie. Iar la finalul cărţii am descoperit invitaţia de a completa cu sugestii personale şi de a le posta pe pagina de facebook RO-KIT. Ce va urma? O nouă ediţie a RO-KIT-ului, în care să selectaţi şi cele mai “dorite” simboluri, dezvoltarea unor colecţii-capsulă de accesorii & stationery etc.? Ne interesează mult feedback-ul cititorilor şi în special al generaţiei Y, care se ocupă cu viitorul. România fiecăruia contează pentru ansamblu şi pentru un update al “concentratului”. Crearea unui kit de obiecte “RO-KIT” s-a aflat încă de la început în planurile noastre. Colțurile au fost rotunjite manual Unde găsim acum RO-KIT-ul? Poate fi comandat şi în străinătate? Îl găsiţi la Cărtureşti, Anthony Frost, Humanitas, CLB, Diverta, publica.ro, elefant.ro şi alte librării. Poate fi comandat şi din străinătate printr-un e-mail la carte@publica.ro. RO-KIT-ul poate fi comandat online la Editura Publica. E un cadou designish și pentru tine, și pentru prietenii străini care intră în contact cu România. Iar discuția despre graphic design, trenduri, DOs and DON’Ts poate fi continuată, prin aplicații practice, la cursul de Graphic Design, susținut de Alexe la Creative Learning – începe pe 17 octombrie. Toate detaliile despre curs, programă, înscrieri aici. Fotografii: prin RO-KIT
|