Fiecare la scara lui și proiectul Entryways of Bucharest la cele mai frumoase dintre ele
Nu chiar un străin, ci mai degrabă o cunoștință de care te-ai desprins, dar îi duci dorul periodic: după un an (și mai bine) petrecut în mare parte acasă, pe canapea, cam așa sună descrierea pe care i-o facem orașului în care locuim. Zone întregi pe care nu ne mai aducem aminte când le-am traversat ultima dată, străzi pe care plimbările de seară sau de weekend nu ne-au mai dus de multă vreme, clădiri pe care nu le-am mai privit de când fiecare stă mai degrabă la scara lui, ca în copilărie. Hol de acces în imobilul Cantacuzino; arhitect Marcel Locar, 1933 Asupra unora dintre aceste clădiri pune reflectorul Entryways of Bucharest, un proiect de documentare și studiu fotografic a intrărilor de bloc specifice zonei centrale a Bucureștiului din perioada 1910-1980. Mai jos, îți spunem povestea din spatele lui, o poveste care explorează finisaje și texturi, soluții și contexte ale patrimoniului arhitectural urban și pe care, recunoaștem, o folosim uneori în ultima vreme ca alinare pentru dorul de plimbări îndelungi. Finisaj pardoseală de marmură în holul de acces – imobil de apartamente de pe strada Alexandru Donici 2 Cine descoperă intrările? Entryways of Bucharest este, de fapt, un produs al curiozității: „ce se află în spatele fațadelor de imobile colective din București?”. Întrebarea îi aparține arh. Andra Paris, cea care cutreieră centrul orașului și îi scoate la iveală fragmente de fotogenie deseori ascunse de ochiul public (foto ⬇).
Citește și: Acasă, în clădiri de patrimoniu: proiectul Aici a stat Vitraliu pe casa scării în imobilul de pe bulevardul Dacia 51, 1932 Unde foto este coordonata principală, Instagram este platforma-casă: Entryways of Bucharest a primit o pagină proprie de Instagram, unde fotografiile făcute de Andra surprind detalii interioare la care nu ai niciodată acces din fața scării și unde poveștile detaliate din descrieri (în engleză) funcționează ca un ghidaj prin trecutul istoric al clădirilor și prin identitățile lor arhitecturale.
Detaliu ușă apartament – imobil Anton Davidoglu, arhitect Horia Creangă, 1932 Detaliu balustrada scării – imobil strada C. A. Rosetti 31, 1938 Dincolo de fațadă Vei ghici de la prima citire că postările Entryways of Bucharest sunt create ca exemple de bune practici arhitecturale ascunse de ochiul publicului, dar descoperite acum de ochiul antrenat al specialistului: sunt populate de finisaje și configurații spațiale inedite, nereprezentate în nicio documentație, așa cum ne-a spus Andra. Totuși, nu te aștepta la discursuri tehnice, exclusiv pe limba specialistului: descrierile li se adresează tuturor celor care iubesc Bucureștiul și susțin nevoia de protejare a patrimoniului arhitectural al orașului.
Citește și: Iașiul își aduce aminte de el însuși prin ilustrații: Atelier Spre. Acces monumental în imobilul de apartamente de pe strada Mântuleasa 5 Dacă documentarea traseelor-poveste se face pas cu pas, descoperirea noilor intrări vechi se face din mers: de obicei, Andra le reperează simplu și inevitabil, mergând pe jos sau primind recomandări de la prieteni care îi împărtășesc pasiunea 😉. Iar atunci când își propune să urmărească lucrările unui anume arhitect, apar seriale arhitecturale pentru care ea se documentează în reviste și cărți de specialitate.
Vedere de la ultimul etaj către scara elicoidală – imobil Cantacuzino, arhitect Marcel Locar, 1933 Lift în imobilul Anton Davidoglu – arhitect Horia Creangă, 1932 Și o informație din culisele proiectului: Andra ne-a spus că preferatele ei sunt imobilele moderniste cu detalii Art-Deco, pe care le vânează cu orice ocazie. Le poți repera cu ușurință pentru că fiecare postare include adresa completă a clădirii: Piața Spania 4, Alexandru Donici 2, Drobeta 4 etc. Desigur, dincolo de priveliștea interioară, bonusul proiectului vine atunci când locatarii blocului sunt dornici să povestească despre istoria imobilului și a celor care locuiesc acolo și apreciază demersul de documentare Entryways of Bucharest 😊. Ferestre monumentale către curtea din spatele blocului – strada Drobeta 4 Corp de iluminat cu influențe Art-Deco – strada Armenească 43 Citește și: Restaurare și remodelare la București: o vilă interbelică redevine ea însăși Entryways față în față cu pandemia Anul trecut, proiectul s-a adaptat la schimbările și limitările din perioada lockdown-ului acasă adăugându-și mai multă structură: ieșirile pentru vizite au fost mai bine organizate pentru a aduna cât mai multe date în timp util, iar Andra a devenit mai eficientă în arhivarea informațiilor. Fațada imobilului de pe strada Kiseleff 20 – Arhitect Leon Garcia, 1965 A fost și momentul în care a avut răgazul să se gândească la mai multe scenarii în care studiul ei fotografic să-și atingă toate posibilele valențe și să ajungă în mâinile tuturor celor interesați. Așa, s-a conturat o viitoare direcție aparte: Entryways of Bucharest va lua forma unei cărți pe care noi abia așteptăm să o vedem!
Fotografii: Andra Paris |