La ce te gândești când auzi de fashion cu efecte digitale?

Nu, nu e vorba de vreo cămașă cu butoane, nici de vreo draperie cu ecran. Totul e mai verosimil și mai prêt-à-porter decât atât 🙂 : sunt piese textile care au trecut prin procesul de printing digital, ceea ce le-a făcut să poarte modele fotorealiste imprimate direct pe țesăturile naturale. Am aflat mai multe despre soluțiile digitale, dar și despre impactul tehnologiei asupra industriei textile, direct de la unul dintre specialiștii în domeniu: Giovanni Pizzamiglio, marketing director în EMEAR (Europa, Orientul Mijlociu, Africa și Rusia) și în Americi, din partea companiei producătoare de imprimante și echipamente electronice Epson, care a fost invitat anul acesta la Textil Technology Show (Romexpo, 13-15 septembrie).

fashion

Cum a influențat printing-ul digital zona fashion în ultimii ani și care sunt diferențele dintre această tehnică și imprimarea tradițională a textilelor?

Influența principală constă în faptul că printing-ul digital oferă mai multe posibilități față de abordarea tradițională. Nu este vorba aici numai despre calitate, ci și despre faptul că digitalul permite efecte pe care metodele tradiționale nu le pot reproduce – de pildă, imprimarea imaginilor fotorealiste. Tehnologiile digitale sunt mai flexibile, mai versatile și nu impun volume mari de producție.
Prin imprimarea digitală, fiecare print este diferit, unic, iar acest lucru îi împinge de la spate pe designeri și stiliști să devină mai creativi și să profite de faptul că nu există limite creative. Asta se aplică de la imprimarea cu cerneală de sublimare pe hârtie și până la mașinăriile de producție industrială, pentru că echipamentele digitale permit, desigur, și producția de masă. Astfel, se stimulează o mai mare creativitate, apar mai multe idei, mai mult sampling și printing-ul de volume mici devine fezabil.

fashion

Prin tehnologia tradițională, nu este eficient să produci loturi restrânse, pentru că asta crește costurile, iar reglarea echipamentelor necesită mult timp și nu se justifică pentru suprafețe mici. Digitalul este adecvat indiferent de volume, nu are niciun fel de limitări pentru că este coordonat de software și poate să imprime un metru dintr-un model, un metru din altul, etc., fără complicații.

Cum vedeți situația României în zona industriei textile? Ar putea deveni țara noastră un producător important cu ajutorul imprimării digitale?

Cred că situația industriei textile din România nu este diferită de a altor țări. Toată
lumea înțelege că tehnologia digitală este o oportunitate, pentru că ea schimbă regulile jocului. Se petrece acum un soi de reorganizare în industria textilă, care ar putea permite și economiei României să câștige un procent mai mare din această piață, dacă va profita de schimbare. Desigur, importante în acest sens sunt cunoașterea și înțelegerea, deci educația.

fashionDe exemplu, investitorii sunt reticenți vizavi de investiții în domenii pe care nu le stăpânesc și pe care nu le înțeleg pe deplin. Probabil că există și o înțelegere limitată cu privire la posibilitățile aduse de printing-ul digital și la profitul pe care îl poate oferi acesta. Antreprenorii încă amână investițiile în această ramură, dar amânarea nu este cea mai potrivită strategie în acest moment pentru că toată lumea are acces la această tehnologie și există jucători mari, precum Asia și Turcia, care își folosesc resursele pentru a căpăta avantaje tehnologice și economice.
Este un risc pentru economia României să aștepte și să îi privească pe alții. Tehnologia digitală pentru imprimarea pe textile este matură acum, deci există multe soluții și avem multe informații despre ce se poate realiza și care sunt limitele. Așadar, antreprenorii ar trebui să fie mai optimiști și mai pozitivi vizavi de viitor și să privească tehnologia disponibilă ca pe o nouă posibilitate de a remodela peisajul economic în care se află.

fashion

Care este povestea din spatele parteneriatului cu designerul Richard Quinn?

Asemenea multor designeri, Richard Quinn este foarte activ în evaluarea pionieratelor din industria textilă și de fashion. El a înțeles și a apreciat faptul că este ușor, rapid și eficient să execuți o idee simplă într-un nou design, chiar într-un nou trend, cu ajutorul printing-ului digital de tip DTF (direct pe țesătură) și folosește acum această tehnologie pentru a fi mai prezent pe piață. În general, jucătorii din industria fashion sunt foarte atrași de tehnologii accesibile și ușor de folosit pentru a-și realiza modelele.

fashion

Dați-ne mai multe detalii despre imprimarea digitală DTF pe fibre naturale. Cum funcționează mai exact? 
Este un tip de printing industrial, cu aplicare directă a cernelii pe fibratextilă naturală. Desigur, aceste echipamente digitale pot printa pe orice fel de materiale, cu ajutorul
diverselor cerneluri disponibile. În cazul materialelor naturale, este necesară pregătirea prealabilă a țesăturii, trebuie să i se aplice un pre-tratament care îi permite cernelii să pătrundă în fibră și să rămână fixată pe ea. Apoi, odată ce printing-ul este produs, țesătura trebuie tratată cu aburi și spălată, iar ciclul de producție este mai complex. Dar, din punctul de vedere al calității, al vitezei și al beneficiilor aduse față de abordarea analogică, totul funcționează perfect, motiv pentru care tot mai mulți designeri preferă această variantă.
Este important de menționat că, atunci când vorbim de DTF, ne referim la producție industrială, la milioane de metri pătrați printați, la investiții de cel puțin 500.000 euro numai pentru imprimantă, fără restul infrastructurii și dotărilor. Totuși, o astfel de imprimantă nu are nevoie de mulți oameni, e foarte ușor de operat și de pus la treabă.

fashion

Ce „felie” din producția mondială de textile acoperă printing-ul digital pe fibre? Aveți statistici în acest sens?
În 2015, s-au printat în total în lume 30 miliarde metri pătrați de material textil, din care un miliard de metri pătrați (adică 3%) au fost țesături imprimate prin tehnologii digitale. Pare puțin, dar este o tehnologie relativ nouă, așa că procentul nu este descurajant. Iar potrivit estimărilor, până în 2025, procentul textilelor printate digital va crește până la 15%, ceea ce se traduce într-un mare volum de business. Iar acesta este doar începutul.

Prin urmare, există interes în Europa și în Europa de Est pentru noua tehnologie?
Interesul este comun peste tot, pentru că avantajele și oportunitatea sunt acum
înțelese de toată lumea. Cred că dintr-o expoziție ca aceasta (n.r. Textil Technology Show) reiese mesajul că tehnologia avansează și că trebuie să ne mișcăm odată cu ea, altfel rămânem în urmă. Deci cred că România înțelege importanța tehnologiei.

Fotografii: prin Epson

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed