Vizităm “Bags: Inside Out”, din cadrul Art Safari. Stăm de vorbă cu Diana Nicolae, designerul expoziției
Show-ul „Bags: Inside Out”, prezentat de Art Safari în acest sezon și realizat în colaborare cu renumitul muzeu londonez V&A, impresionează atât prin exponate, cele 300 de genți iconice care au scris istorie, cât și prin scenografie. Un vals printre materiale, texturi, forme și volumetrii. Vizitatorul este ghidat de culori către o lume plină de mesaje, celebrități, stil și frumos. Prin conceptul expozițional, Diana Nicolae, designer de interior & artist vizual, propune o plimbare cronologică menită să urmărească evoluția genților, din secolul al 16-lea, când ne impresiona eleganța unei genți-bijuterie, și până în prezent, când gențile reprezintă un statement, un simbol al statutului. Diana, cum ai gândit designul acestei expoziții? Ce experiență le-ai pregătit vizitatorilor? Atunci când am fost invitată să concep designul expoziției pe care Art Safari a adus-o în premieră în România, în colaborare cu Victoria&Albert Museum din Londra, am pornit la drum cu ideea că gențile fac parte din viața noastră încă din cele mai vechi timpuri. Deși la o primă vedere pare un subiect frivol, gențile au în spate o istorie impresionantă și tocmai pe acest lucru mi-am dorit să pun accentul. Am pus în scenă o tranziție în timp și spațiu a vizitatorului, care este călăuzit de viziunea și declarațiile artiștilor manufacturieri, de-a lungul a diverse perioade istorice. Experiența vizitatorului este împărțită în 3 etape, iar fiecare dintre aceste zone beneficiază de un look & feel diferit: partea de introducere în istoria genții, partea de design îndrăzneț și celebritate și, în încheiere, ajungem la procesul de manufactură. Aici ai posibilitatea să vezi, să atingi și să înțelegi pe deplin procesul de fabricație a unei genți. Întreaga expoziție este o călătorie fascinantă prin evoluția genților. Plecăm în această călătorie de la primele genți din istoria omenirii, care nu arată deloc ca niște genți, prin cele două costume expuse în prima parte a expoziției. Ne continuăm călătoria către gențile de secol XVI și ajungem la genți cu caracter utilitar. Armata a avut un rol important în tranziția dintre perioada istorică și cea contemporană, fiind o adevărată deschizătoare de drumuri pentru geanta ca accesoriu de maximă utilitate. Drumul ne poartă până în prezent, când gențile sunt un statement, ba chiar un manifest pentru sustenabilitate, așa cum este celebrul rucsac din plastic oceanic creat de Stella McCartney. Putem admira genți de toate tipurile, formele și mărimile în Art Safari: de la genți cât degetul mic de la mână până la cufere uriașe de călătorie, de la genți în formă de fructe, cărți, cutii de lapte sau de detergent de vase până la modele clasice, precum faimoasa Kelly Hermès. De la genți-bijuterie, cu broderii lucrate manual în cele mai mici detalii, până la genți flamboiante purtate de vedete, care au făcut deliciul paparazzilor sau care au stârnit entuziasm la nivel mondial după ce au fost purtate în filme, cum este cazul faimoasei Baguette Fendi mov, cu paiete, purtată de Carrie în serialul Sex and the City. Ce provocări ai întâmpinat pe parcursul acestui proiect? Provocările sunt la tot pasul atunci când concepi scenografia pentru o expoziție de artă, mai ales când elementul principal este geanta. Expoziția trebuie creată în așa fel încât vizitatorul să fie surprins, încântat și să fie captivat pe toată perioada vizitei lui. Trebuie să pui în lumină subiectul expoziției, geanta, care a fost prezentă în viața noastră încă din cele mai vechi timpuri, dar și să creezi un traseu aparte, care să-l facă să vrea să exploreze și mai mult. Una dintre provocări este aceea de a conduce privitorul în direcția pe care mi-am propus-o. Astfel, am făcut asocieri, combinații de culori și texturi și am avut în vedere volumetria spațiului și punctele-cheie ale acestuia, în așa fel încât vizitatorul să urmărească în mod natural ceea ce am vrut să pun în scenă. Pe lângă acest aspect, a trebuit să am grijă să creez un spațiu prietenos și cald, care să pună în valoare obiectul prezentat. Este ca și cum chemi pe cineva la tine acasă și vrei să-l faci să se simtă cât mai bine primit posibil. Fiindcă, da, cât timp am conceput designul expozițional, pot să spun că Art Safari mi-a devenit a doua casă. De multe ori aceste lucruri nu se văd, dar designerul poate petrece zile și nopți în spațiu, până când totul este aranjat ca la carte. Este o expoziție dedicată exclusiv femeilor sau se adresează publicului larg? Încă de la început, mi-am dorit să demontez ideea că o expoziție cu genți poată fi vizitată și apreciată doar de femei. Chiar dacă este vorba de aceste obiecte, asociate mai mult cu femeile, show-ul nu se adresează exclusiv segmentului feminin. Sunt expuse câteva genți care erau purtate în trecut chiar și de bărbați, ca elemente de funcționalitate. Dar și cufere și genți de voiaj, realizate de cei mai cunoscuți designeri. Am creat și un spațiu în care poți vedea toți pașii prin care se realizează o geantă, de la schițe, materiale, instrumente și până la produsul finit. Tocmai acesta este farmecul expoziției, și anume că este construită ca o lecție de istorie pentru pasionații de modă și stil, și nu numai. Este o expoziție care ar merita să fie văzută chiar și de copii, fiind interesantă prin varietatea de forme și dimensiuni. Expoziția Bags: Inside Out a făcut înconjurul lumii și este o ocazie extraordinară să o avem și în inima Bucureștiului, la Art Safari. Cuprinde aproape 300 de obiecte care explorează stilul, funcționalitatea și designul accesoriului suprem. Care sunt cele mai faimoase genți din expoziție? Care este preferata ta? Toate gențile din expoziție sunt fascinante, dar cele mai cunoscute sunt, bineînțeles, cele purtate de celebrități. Le-am văzut la televizor, în reviste, în fotografii, încât este impresionant că acum avem ocazia să le vedem cu ochii noștri, chiar aici, în inima Capitalei. Printre cele mai faimoase genți din expoziție se numără emblematica „Baguette” Fendi, pe care Carrie Bradshaw, personajul interpretat de Sarah Jessica Parker, a purtat-o în serialul Sex and the City. Este celebră scena în care un hoț încearcă să-i fure geanta lui Carrie. La ordinul „Give me the bag!”, Carrie vine cu o replica savuroasă: „It’s a Baguette!”. „Bagheta” a fost proclamată ca prima „It bag” la nivel mondial. Peste 600.000 de exemplare au fost vândute în întreaga lume între anii 1997 și 2007, după ce a fost popularizată în serialul american. O altă poșetă populară este „Kelly” by Hermès, care poartă numele faimoasei actrițe de la Hollywood, Grace Kelly. Deși a fost creată în anii ‘30, poșeta a câștigat în popularitate abia două decenii mai târziu, în anii ‘50, când designerul de costume Edith Head a inclus-o printre accesoriile pe care actrița trebuia să le poarte în scenele din filmul „To catch a thief” (1955). Kelly a iubit atât de mult geanta, încât a purtat-o și în afara platoului de filmare. A fost perfectă inclusiv pentru a-i masca sarcina. Fotografiile au făcut înconjurul lumii și au popularizat masiv poșeta, pe atunci relativ necunoscută. Tot din seria genților mult râvnite fac parte și preferata lui Paris Hilton și a lui Kim Kardashian, „Monogram Miroir” marca Louis Vuitton, „Lady Dior” inspirată de Prințesa Diana, dar și „Ghost Bag” by Gucci, popularizată de Rihanna. Recunosc că cele care m-au cucerit pe mine sunt gențile neconvenționale. De exemplu, Lait de Coco de la Chanel. Geanta a făcut parte din colecția Ready-to-Wear toamnă/iarnă 2014 semnată de Karl Lagerfeld. Designerul a pus în scenă unul dintre cele mai extravagante show-uri văzute vreodată. Grand Palais din Paris a devenit un adevărat Chanel Shopping Center. Modelele s-au plimbat printre rafturile magazinului, purtând cutii de cereale Coco Chanel, Coco Pops, sticle de apă minerală Eau de Chanel și, desigur, genți în formă de sticlă de lapte. O altă geantă noncoformistă este cea în formă de cățel, geanta Hector. Designerul de modă american Thom Browne își iubește atât de mult câinele, un teckel pe nume Hector, încât i-a dedicat o geantă de mână. De altfel, cățelul este o adevărată muză pe artist. Versiunea expusă la Art Safari face parte din colecția de toamnă-iarnă 2019. Din aceeași categorie face parte și geanta-trompetă, care a fost creată de designerul Irina Laski în 1992. Detaliile decorative, inima aurie și trompeta sunt inspirate chiar din „Alice în Țara Minunilor”, făcând trimitere la Iepurele Alb din poveste. Multe dintre genți au o adevărată poveste în spate, așa că sper ca vizitatorii să-și acorde timpul necesar să citească despre fiecare în parte. Expoziția poate fi vizitată până pe 14 ianuarie, pe Lipscani 18-20, de joi până duminică, de la 12:00 la 21:00. Pentru cei care vor să aibă parte de o experiență cu adevărat specială, există și varianta Night Tours, tururi ghidate prin toate expozițiile și drinks, în fiecare vineri și sâmbătă, de la 22:00 la 01:00. Despre Diana Nicolaie Diana Nicolaie este absolventă de Design de produs – Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București. Artist al obiectelor, s-a dedicat profesiei de designer de interior & produs încă de la absolvire, întrupând emoția în forme și culori cu fiecare produs unic creat. În 2023, decide să exploreze și să reveleze latura artistică de care se simte atrasă încă din copilărie, transformându-se în designerul propriei imaginații. Expoziția de debut a Dianei Nicolaie, „Light. An airy view point of density”, curator Ioana Ciocan (Comisarul României la Bienala de la Veneția), a avut loc în perioada 5-31 mai la ARCUB, București. Fotografii: prin Art Safari |