Despre improvizație ca bază a artei și mesajele pe care le propagă – de vorbă cu artistul Clemens Behr
Nu suntem chiar la nivel “iarna car și vara sanie”, dar ne place să ne facem planuri pentru vremea bună chiar și când încă e ger. De exemplu, planuri pentru luna mai încă din martie. Mai precis, pentru perioada 11-20 mai, când Art Safari București, cel mai amplu eveniment din România dedicat artei, va ajunge la a cincea ediție. Anul acesta, totul se va întâmpla în Piața George Enescu – totul, adică un adevărat muzeu temporar compus din expoziții independente. Clemens Behr, “Verrücktes Regal”, 2013 Art Safari 2018 va însemna și prima vizită în România a unuia dintre cei mai apreciați artiști contemporani ai momentului, Clemens Behr, “specializat” în arta în spațiul public (vizită susținută de Ambasada Germaniei în România). Scopul lui principal: să creeze la București o instalație de artă cu puternice influențe dadaiste, folosindu-se de materiale reciclate sau materiale uzuale de construcții. Noi am folosit asta ca pretext ca să îl invităm pe Behr la o discuție despre relația lui cu arta, despre outdoor și despre mesajele pe care le propagă. De ce artă, care a fost prima ta întâlnire cu acest domeniu? Primele tangențe cu arta le-am avut în școală și prin intermediul Graffiti. Studiile în Graphic Design și-au pus și continuă să își pună, fără îndoială, amprenta asupra creațiilor mele. Aș putea spune că am o abordare grafică. Faptul că am studiat Graphic Design înainte de a studia Arte Frumoase cred ca m-a făcut să îmi dezvolt un limbaj vizual foarte grafic. Cât despre Grafitti, mi se pare o formă de artă fabuloasă. Iar faptul că este interzisă o face și mai frumoasă. Orașul în care locuiesc, Berlin, abundă în Graffiti, ceea ce îl face atât de viu… Clemens Behr, imagine de ansamblu a instalației din cadrul expoziției individuale “Clockwise” la Loom Gallery, Milano, 2015 Povestește-ne mai multe despre arta ta, cum ai descrie-o? Cred că abordarea generală este o linie foarte fină între construcție și deconstrucție. Încerc să surprind punctul de echilibru dintre cele două. Percepția mea asupra propriei munci merge de la artă ca balast (trash) până la artă ca element de decor. În general, cred că lucrările mele reprezintă un colaj al spațiului sau un colaj în interiorul spațiului sau fragmente din ambele. Și mai concret spus, încerc să transform locuri și camere în forme de origami, adaptând spațiile și culorile deja existente, folosindu-mă în mod special de lemn și carton. Munca mea se bazează foarte mult pe improvizație. Totul începe de la spațiu. Spațiul definește culorile și formele, dimensiunea lucrărilor. Clemens Behr, “The Great Fountain of Imperfection”, Caen, Franța, 2015 Ce te inspiră? Arhitectura utilitară, peisajele urbane și suburbane de zi cu zi. Dat fiind că obișnuiam să mă dau cu skate-ul și să fac graffiti, mi-am dezvoltat un simț al observației pentru modurile diverse în care este folosită arhitectura azi. De asemenea, diferite tipuri de materiale și muzica. Sunt desenele pentru outdoor diferite de cele pentru galerii? Nu. Execuția este însă diferită, în sensul că lucrările outdoor sunt mai brute. Clemens Behr, “u1 object”, Berlin, 2012 Cum explici efervescența street art a momentului? Cred că în marile orașe, subiectul street art-ului este uzat până la ultima picătură pentru că apare în contextul unor evenimente organizate, festivaluri etc. Artiștii sunt comisionați să realizeze lucrări în spațiul public în cadrul evenimentelor de profil. 95% dintre artiștii pe care îi cunosc nu creează lucrări în spațiul public necontractați. De aceea, cred că adevăratul spirit al artei în spațiul public a dispărut și servește ca elemenet de decor doar în cartiere împietrite în timp. Cred că în alte contexte (să zicem în spații mai mici sau în locuri mai puțin pretențioase), arta în spațiul public ar putea avea un impact mult mai mare. Clemens Behr, “Tag der offenen Tür”, 120×170 cm, 2016 Care crezi că este rolul artei în prezent? Ce crezi că s-a schimbat în ultimii 10-15 ani? Ei bine, cred că fiecare trebuie să decidă pentru el ce înseamnă arta cu adevărat. Arta îți poate ridica întrebări, te face mai bogat, îți oferă satisfacție, o anumită plăcere, te inspiră, ilustrează anumite curente politice sau filosofice. Ori, din contră, te nemulțumește, te intrigă etc. Desigur, există opere universale extraordinare, însă cele mai multe dintre lucrările de artă intră în categoriile descrise mai sus. Și eu îmi pun des această întrebare, care e rolul artei, și o găsesc în continuare foarte dificilă. Nu sunt foarte sigur nici cum s-a schimbat arta și, oricum, cred că sunt prea tânăr ca să judec acest aspect. Clemens Behr, imagine de ansamblu a expoziției, Galeria Underdogs, Lisabona, Portugalia, 2014 Povestește-ne mai multe despre instalația pe care o vei crea la Art Safari București. Care este conceptul, ce materiale te gândești să folosești, care este mesajul pe care vrei să ni-l transmiți? În acest moment, lucrarea este la nivel de layout și structură generală. Cred că restul lucrurilor se vor lega, ca în majoritatea cazurilor, în momentul în care mă voi așeza la „masa de lucru” și voi simți spațiul respectiv. Munca la această instalație se va întinde pe o săptămână. Vă aștept la Art Safari București! Fotografii: prin Art Safari |