Paharele de vin imposibile, numai bune pentru vremuri tulburi

O să spui că exact de noi provocări nu avem nevoie acum, când bazele noastre devin difuze și ne-am obișnuit să „furăm” confortul de oriunde se ivește, chiar și în doze mici. Măcar în paharele de vin să putem avea încredere, nu? 🍷 În mod normal, nu te-am contrazice, dar demersurile creative cu un strop de ironie, așa cum sunt Impossible Wine Glasses create de UAU (artista ceramistă Vanessa Singenzia), ne câștigă întotdeauna, așa că nu aveam cum să nu-ți povestim despre ele.

Pe Impossible Wine Glasses le-am descoperit toamna trecută, la Romanian Design Week 2020. Sub umbrela temei CHANGE, expoziția centrală propunea un exercițiu de regândire și redesenare a rolului designului într-o lume în schimbare, iar paharele sunt, în mod evident, perfect încadrate: piese conceptuale și ludice, dar cu o cheie educativă, cu estetică suprarealistă, sugerând elasticitatea sensurilor prin formele lor care calcă peste așteptările obișnuite.

„Ideea de la care am pornit este cea a tuturor obiectelor UAU: scopul lor este de a induce utilizatorului o stare puternică, fie ea de confort sau disconfort. Impossible Wine Glasses funcționează dincolo de ideile tradiționale de utilizare. Ele nu înlesnesc experiența utilizării, ci încurajează utilizatorul să-și reconsidere relația cu ustensilele și modul în care sunt folosite”, ne-a explicat creatoarea lor, Vanessa Singenzia (foto ).

Cele 4 Impossible Wine Glasses sunt suflate și modelate din sticlă colorată în masă, un proces minuțios de prelucrare, care cere viteză de reacție și mișcări atent controlate. Vanessa ne-a povestit că a avut nevoie de aproximativ o lună de zile ca să se familiarizeze cu procedeul și cu nevoile sticlei (sub îndrumarea artistei Alexandra Mureșan).

La final, au rezultat 6 cutii pline de piese din sticlă, pe care le-a analizat și le-a selectat ca să creeze colecția extinsă Impossible Tablewear, formată din pahare și din două seturi de tacâmuri (o lingură, o furculiță și un cuțit de unt), toate din sticlă, cu forme și dimensiuni bizare și amăgitoare.

Citește și: O poveste în 3 epistole digitale despre un moft

„Obiectivul nostru este de a schimba, dacă nu complet, atunci pe cât se poate, ceea ce înțeleg oamenii prin ceramică și de a demonstra că ea funcționează dincolo de ideile tradiționale. Un obiect poate influența condiția fizică și emoțională a persoanelor din jurul său; acesta creează un lexicon al preocupărilor senzoriale precum și o diversitate a emoțiilor pe care le transmite. Paharele și tacâmurile Impossible Tablewear a apărut din dorința de a îi crea utilizatorului o experiență mai conștientă asupra unei acțiuni care vine aproape automat”, spune Vanessa.

Apropo de obișnuințe pe care a trebuit să le reconsiderăm, lockdown-ul a venit pentru UAU ca „o gură de aer proaspăt”, cu mai mult timp de reflecție asupra obiectelor create până atunci și o posibilitate de aprofundare a mediului de exprimare și a nuanțelor sale. Noi abia așteptăm să vedem rezultatul acestei reflecții și dozele de design cu ironie inclusă pe care le-a creat 🍷!

Fotografii: prin UAU / Doru Sana

One Comment

  1. tiberiu

    Bun articolul și chiar necesară discuția asta în peisajul nostru; iar oamenii din zona craft, care pun mâna și experimentează cu materialele, merită toată aprecierea din lume/a designului!
    Am vizitat RDW, am citit interviuri cu UAU, cu Radu Abraham și alți artiști din zona asta și nu am văzut pomenindu-se de Ettore Sottsass, de Gaetano Pesce, de eroii Anti-Designului; poate că o scurtă introducere ar ajuta publicul larg să decontextualizeze mai ușor acest discurs adus în lumină de câțiva ani și la noi, să înțeleagă de unde vine povestea 🙂

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed