Ilustratoarea Raluca Băraru desenează o poveste despre fapte bune

Știai că poți să-ți dăruiești ziua de naștere sau de nume pentru o cauză în care crezi? Este foarte simplu. În loc de cadourile obișnuite de ziua ta, roagă-ți prietenii să facă o donație către o cauză aproape de inima ta. Vei avea parte astfel de cea mai frumoasă aniversare.

Am vrut să aflăm mai multe despre proiectul “Dăruiește ziua ta”, inițiat de Galantom și susținut vizual de fresca digitală creată de ilustratoarea Raluca Băraru (foto sus). Așa că i-am invitat pe Andrei Chirtoc, membru fondator Galantom, și pe Raluca să ne dea detalii despre procesul creativ din culisele proiectului de fundraising în care 890 de persoane și-au dăruit până acum ziua de naștere.

Proiect & misiune

Proiectul Dăruiește Ziua ta a fost relansat pentru a-i încuraja pe oameni să-și dăruiască ziua de naștere sau de nume pentru o cauză în care cred, iar totul a pornit de la o realitate destul de crudă: în fiecare zi aflăm la știri despre cel puțin 10 lucruri negative care se întâmplă în jurul nostru, asta înseamnă 3.650 de știri negative pe an. Așadar, campania și-a propus ca anul acesta să echilibreze balanța cu tot atâtea fapte bune. Ba mai mult, PLUS 1 faptă bună.

Echipa Galantom a pornit la drum cu ideea de a strânge 3.651 de pagini de fundraising până la finalul anului, număr care să încline balanța spre bine. Şi asta, cu ajutorul a 3.651 de oameni de bine care, de ziua lor, aleg să susțină una dintre cele 265 de organizații prezente pe platforma Galantom.ro, din diferite domenii de activitate, de la sănătate, drepturile omului și incluziune socială, până la artă, mediu și educație.

Pe site poți afla ce s-a întâmplat nasol în România anul trecut, chiar de zilele voastre de naștere, și dăruindu-vă ziua, puteți genera în 2020 o știre pozitivă, un lucru bun.

Oamenii din spate & procesul creativ

Andrei Chirtoc este membru fondator Galantom. A început să facă voluntariat încă din liceu, într-o tabără anuală de tineret, iar în facultate a lucrat o perioadă pentru World Vision. După facultate, a intrat în echipa Hospice Casa Speranței, unde i-a cunoscut pe Laszlo, Constantin și Gabi, iar împreună au creat Asociația Envision și platforma Galantom.

“Platforma Galantom este un instrument bun, care îi ajută pe oameni să se implice în rezolvarea unor probleme ale comunității prin fundraising peer to peer, dar și o sursă de inspirație și motivație pentru echipă. A pornit de la ideea că puterea de a schimba lucrurile din România în bine stă în fiecare dintre noi, iar cei care strâng fonduri, donează și susțin cauzele în care cred prin Galantom ne confirmă că se poate”, explică Andrei.

Dar cine este Raluca Băraru ? Ea se descrie ca absolventă de arte plastice cu 12 ani de advertising la activ și pensionată pe caz de… dorință. Dorința de a desena într-o stațiune de ilustrație. Nu îi place să vorbească mult despre ea, dar o face fericită să vadă că îi este apreciată munca. O parte din sufletul ei poate fi descoperită și pe Facebook aici sau pe website-ul personal – ralucabararu.ro.

“Am fost invitată de Valentin Suciu, directorul de creație de la Jazz, să fac parte din proiectul Galantom. Brieful a fost unul extrem de plăcut urechilor mele: o interpretare a Grădinii Plăcerilor Pământești de Hyeronimus Bosch. Însă grădina noastră trebuia să conțină ororile sociale de pe pământul românesc. Cum eu am o slăbiciune pentru zona de descriere vizuală a mizeriei umane cu monstruozitățile ei cu tot, am zis “Da!” pe loc”, povestește Raluca.

Misiunea ei era să creeze fundalul în care urmau să fie integrate filmări care reprezentau fiecare cauză socială în parte, fiecare cu elemente specifice care să dramatizeze acțiunea. În ceea ce o privește, două mari provocări au rezultat din acest brief:

  • Provocarea 1 – scenele să funcționeze independent și în același timp ca ansamblu;
  • Provocarea 2 – să-și înfrâneze tendința de a ilustra lucruri mult prea macabre sau nișate.

“Pe ambele cred că le-am depășit cu brio, în special pentru că a fost o muncă de colaborare, nu doar cu echipele de la Jazz și Galantom, dar și cu Dragoș Trăistaru de la Carioca. La început am schițat mult, stabilind împreună unghiuri de perspectivă, structura peisajului și elementele conținute. Odată bătută în cuie schița, am lucrat în paralel. Dragoș cu filmările, eu cu ilustratul. În momentul în care aveam o planșă gata, casa de producție Saga Film integra filmarea în scena respectivă ca probă”, adaugă ilustratoarea.

Evident, au mai apărut modificări pe parcurs. De exemplu, pandemia de COVID-19 i-a determinat să integreze măștile sanitare și omul în costum de protecție în zona de sănătate, scenă care inițial trebuia să descrie doar condițiile precare din spitale.

“Când toate ilustrațiile au fost finalizate și aprobate, le-am pus într-o planșă mare, am adăugat elementele de peisaj statice care nu țineau de nici una din scene (cerul și prim planurile), finisate pe ici pe colo, și le-am expediat către postproducție. Aici au fost reintegrate toate filmările, au fost animate câteva elemente (de exemplu gândacii și măștile de la scena despre sănătate sau muștele de la scena cu abandonul școlar) și adăugate efecte precum fumul, focul, rumegușul de la tăierea copacului sau integrarea mașinii din scena cu protestatarii”, detaliază Raluca.

Dă click aici ca să vezi toate tablourile. 

Pentru Raluca a fost cel mai lung proiect al anului. Cel puțin până în momentul de față. Dar este un proiect cu care nu doar că se mândrește profesional, ci și din perspectivă personală:

“Cred în ce fac cei de la Galantom și sper ca lucrurile să meargă către un mai bine. Recunosc că nu sunt atât de optimistă cât să văd în viitor o societate complet vindecată. Poate doar un pic, un pic”.

Iar dacă vrei să îți dăruiești ziua pentru a schimba puțin peisajul în care trăim, intră pe platformă și află toate detaliile aici.

Fotografii: prin Galantom și Raluca Băraru

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed