Design japonez actual: minimalism dincolo de limite

Despre ce înseamnă minimalismul şi cum, de cele mai multe ori, este răstălmăcit v-am vorbit deja aici. Iar cu studioul japonez Nendo v-am făcut cunoştinţă cu ocazia peretelui de căţărat creat cu rame de tablouri şi oglinzi. Nendo împlineşte anul acesta 10 ani de creaţie şi nu întâmplător primeşte exact la început de 2012 Premiul pentru Design din partea faimoasei Wall Paper.

Oki Sato este coordonatorul echipei de designeri Nendo Japan

Sărbătorind şi premiul, şi aniversarea, au deschis în ianuarie o expoziţie la Paris, în Carpenters Gallery, care va putea fi vizitată până pe 3 Martie (dacă aveţi drum, e de neratat). Iar piesele expuse provoacă percepţia despre minimalism, experiment cu materialele, fineţe, inovaţie. Este lucrul la care studioul Nendo se pricepe cel mai bine: de fiecare dată au împins limitele impuse fie că a fost vorba de un proiect arhitectural, fie de design de obiect.

Colecţia Farming Net. Numele spune totul: piesele sunt lucrate din plasa pe care agricultorii, fermierii o folosesc în jurul plantelor şi uneori a fructelor pentru a le proteja de vânt, animale, dăunători. Designerii au încercat să rigidizeze acest material banal, de consum (total inestetic) încât să-l poată folosi ca structură. Au reuşit! Piesele sunt suficient de stabile,  grafice şi surprind: acolo unde ai crede că vezi un înveliş stă de fapt o structură independentă. Textura lor, destul de flexibilă totuşi, aminteşte de detaliile artizanale ale pieselor meşteşugite în vechea Japonie: când, ca şi acum, hârtia era folosită pentru lămpi  şi împreună cu textilele în conturarea obiectelor.

 

Overflow. Lucrările lor au în centru ideea de fineţe, fragilitate – lightness. Cât de light poate fi designul, cât de subtil şi totuşi stabil… Minimalismul în viziunea Nendo este unul al esenţialului tradus artizanal. Aceste măsuţe captează în structura lor un moment unic: acela al dispersării sticlei în rama lor metalică şi solidificarea ei. Ca şi cum odată suflată în ramă, o picătură de materie s-ar dispersa în spaţiu. Senzaţional! Urmează să fie produse de Lasvit, artizani cu ştate vechi într-ale sticlei (au realizat proiecte gigant la nivel mondial).

Innerblow: acelaşi experiment cu suflatul sticlei în contururi metalice, altfel condus. Au reuşit să contureze blocuri de sticlă al căror relief interior este diferit (datorită felului în care a fost suflată sticla). Aşa a rezultat băncuţa din cuburi Innerblow. Apoi, au reluat procedeul suflând sticla în cutii metalice fine – măsuţele Innerblow, şi ele cu relief interior diferit. Vis de cleştar! Obiecte la limita reliatăţii care îşi dezvăluie subtil, artistic materialitatea. Producător brandul cehesc Lasvit.

 

Colecţia Object Dependencies: obiectele care ne înconjoară depind, la rândul lor, de altele. Asta vom constata în urma explorării relaţiei în care noi distribuim piesele şi de care ele devind dependente. Am creat ecuaţii previzibile: cartea stă pe raft, citeşti la lumina veiozei, pui cărţi şi cana de cafea pe măsuţă etc. Iar designerii Nendo au venit cu ideea să integreze aceste tabieturi chiar în structura obiectelor de care ne încojurăm. Astfel, măsuţa de cafea nu va fi în echilibru decât cu cărţi pe ea, la fel şi veioza: acestea o ţin pe poziţie. Cărţile repsective sunt acum obiecte special create care contribuie la stabilitatea pieselor. Suntem deja pe terenul unui experiment artistic, iar creaţiile sunt disponibile prin Specimen Editions, brand exclusivist şi experimental francez.

Sperăm să vă fi surprins Nendo, să vă fi provocat creativ! Pentru noi a fost o demonstraţie extraordinară de fineţe, discreţie şi în acelaşi timp de explorare a perfecţiunii în detalii nebănuite. Ne-a pus în faţa intuirii unei materialităţi aparte în design la care, fără să punem neapărat etichete, asiaticii se pricep cel mai bine!

One Comment

  1. Pingback: Splinter, noua colecție semnată de Nendo, la Imm Cologne 2013 | Designist

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our BlogVisit Our BlogVisit Our Blog