Chestionarul lui Designist sau 30 questions pentru Ceramic Sparrow

Nu e chiar chestionarul lui Proust, dar pe-aproape. Trecem designerii și arhitecții români printr-o avalanșă de întrebări (da, pentru că sunt 30 de întrebări!) à la Designist, dar cu tente proustiene, care să ni-i arate dintr-o altă perspectivă decât poți să-i ghicești admirându-le proiectele – mai umană, mai îndrăzneață, mai personală. Aici poți să vezi chestionarele noastre de până acum.

Artă la micul dejun și apoi la fiecare pauză de ceai, artă de fiecare dată când îți plimbi privirea prin cameră, artă chiar și când îți alegi accesoriile: designerii Ceramic Sparrow (Andreea Lăzărescu și Tiberiu Dăncilă), pe care îi știi, cu siguranță, de la multe dintre edițiile Made in RO ale ultimilor ani, sunt creatori de colecții mici, în care fiecare piesă este făcută aproape exclusiv manual și își trage inspirația din ramurile artei și arhitecturii secolului al XX-lea, cu Modernismul stând în capul listei. Așteaptă-te, deci, la seturi de ceai, bijuterii, obiecte de decor care adaptează elemente ale lucrărilor lui Koloman Moser, Josef Hoffmann, William Morris sau Masahiro Mori, cu funcționalitate solidă și siluete atent rafinate.

Tiberiu Dăncilă și Andreea Lăzărescu – Ceramic Sparrow

1. Cum v-ați amenaja acum camerele din copilărie?

Andreea: Cred că exact aṣa cum era atunci cand eram mică. Nu aṣ modifica absolut nimic.

Tiberiu: Cred că aș renunța la coerență, la ideea de amenajare în fond, și aș experimenta tot felul de piese, soluții improvizate, m-aș distra.

2. Mai țineți minte ce voiați să vă faceți când veți fi mari?

A: Nu am avut niciodată o meserie fixă în minte, dar pot spune cu sigurantă că tot ce îmi imaginam că aṣ putea deveni a fost din sfera artistică – de la dansatoare până la scenograf.

T: Nu mi-a fost niciodată clar.

Setul de ceai Malevich

3. Ce piesă de design nu ar trebui să lipsească din orice apartament în care ați locuit/veți locui?

A: Aș spune două tipuri de obiecte fără de care un apartament n-ar fi complet: o canapea confortabilă ṣi accesoriile pentru ceai nu ar lipsi niciodată.

T: Înțeleg că nu te referi la chestii strict necesare. Nu ar trebui să lipsească un cufăr vechi de lemn luat de la gunoi căruia i-am pus roți și pe care l-am pictat într-o doară; nu e nici frumos, nici urât, nici mare, nici mic, nici rafinat, nici grosolan, nici curat, nici murdar – e ca un manifest împotriva categoriilor.

4. Ce obiect v-ar plăcea să aveți și nu a fost creat încă?

A: Un aparat care să dea delete la anumite gânduri sau amintiri.

T: Îmi trec diverse prin minte. De exemplu, un sistem prin care mobilierul să plutească nițel până aspiri și speli pe jos.

Lampa Gothic Light

5. Care este cel mai frumos loc/spațiu pe care l-ați văzut vreodată? De ce?

A: Fiecare loc pe care am vrut să-l vizitez a fost surpinzător si mi-a creat o serie de amintiri frumoase. Nu am un singur loc la care mă pot raporta astfel. Poate unul dintr-un vis sau dintr-un film.

T: Veneția. Inteligent, spectaculos, complicat, decadent, dramatic.

6. Ce piesă de design ați lua cu voi pe o insulă pustie?

A: Un briceag multifuncţional.

T: Nu m-aș duce de bună voie așa că m-aș gândi la supraviețuire: cuțit, ceva de făcut foc…

7. Care este cel mai mare risc pe care vi l-ați asumat într-un proiect?

A: Cantitatea obiectelor pe care trebuia să le producem. De obicei, facem în aṣa fel încât să ne încadrăm în termenul propus, chiar dacă nu mai dormim câteva nopţi.

T: Sunt un tip stresat, așa că am evitat proiectele riscante.

Ceainicul Secession

8. Credeți în compromis? Ce formă poate lua el în activitatea voastră?

A: Nu, niciodată.

T: Generic, compromis sună rău, însă cred că evoluezi dacă faci și lucruri inconfortabile sau care nu sunt fix pe fix cu ce gândești. Profesional, caut echilibrul care să mă liniștească – nu cred în perfecțiune, așa că nu am oroare nici de compromis.

9. Dacă ați fi o cameră, ce ați fi?

A: O cameră vastă de palat, de bal. Sau un dormitor.

T: Ceva între indoor și outdoor. O prispă de la țară sau o sală de muzeu cu o albie ori un iaz stătut de-ale lui Olafur Eliasson.

Colecția Tea for One

10. Dormitorul cărui personaj literar ați vrea să-l amenajați?

A: Hercule Poirot.

T: Pascalopol din Enigma Otiliei.

11. În ce film ați vrea să trăiți datorită designului/arhitecturii/stilului de viață?

A: Pentru mine este o întrebare foarte complicată cea legată de filme, pentru că în ultimii 16 ani am văzut atât de multe filme – sunt ca o arhivă de cinema. Dar, ca să încerc (din
greu 😊) să răspund: “Contempt” de Jean-Luc Gordard. Aș mai pune pe lista scurtă ṣi “Lord of the Rings”.

T: În “Mon Oncle” al lui Jacques Tati. Contrastul dintre locuința domnului Hulot și Vila Arpel este exploatat genial.

Înainte de ardere…

12. Cine sunt eroii voștri din lumea designului și arhitecturii?

A: Josef Hoffmann.

T: Nu am un erou, sunt foarte mulți pe care îi admir, mă bucură și mă inspiră. O să zic Horia Damian și Adalberto Libera.

13. Care este ultima descoperire pe care ați făcut-o design-wise?

A: Hmm, nimic recent.

T: O lampă LED cu care ne-am completat recent setul pentru pozat obiecte. 60W, 6732 lumeni, o culoare foarte corectă a luminii și de dimensiunea unui telefon.

…și după ardere 🙂

14. Care este cea mai mare preconcepție despre design pe care ați întâlnit-o

A: Că obiectele decorate nu sunt de design. Asta este, din punctul meu de vedere, nu numai preconcepţie, ci ṣi prostie.

T: Cum că o piesă a unui designer foarte bun este atât de simplă, discretă și se integrează atât de bine în spațiul interior încât este aproape imposibil să discerni a cui este, cine o semnează. E un fel de “hainele cele noi ale împăratului”.

15. Ce schimbări de design ați face în casa unui insomniac?

A: Aș proiecta un spaţiu dedicat cititului, lucratului la calculator, vizionatului de filme. O masă mare cu un scaun ergonimic sau o canapea lângă un spaţiu pentru cărţi ṣi o măsuţă de laptop. Ceva destul de banal si confortabil.

T: Sunt sigur că e complicat să ai o astfel de suferință. Cred că m-aș consulta cu medici specializați dacă aș lucra pentru un insomniac.

Lampa pentru aromoterapie

16. Dacă nu ați fi designeri, ce ați face?

A: Poate aṣ preda despre design sau Istoria curentului Art Nouveau în Europa.

T: Poate arhitectură, scenografie, tot în zonă.

17. Ce material este subestimat?

A: Cred că, în momentul de fată, nu prea mai sunt materiale subestimate.

T: Fânul, paiele.

18. Dar supraestimat?

A: Răṣinile polimerice.

T: Argintul.

Cercei din porțelan

19. Când v-ați simțit cel mai apreciați?

A: De fiecare dată când cineva ne apreciază munca si înţelege ce vrem să transmitem prin obiectele noastre.

T: Nu pot izola momentul ăla cel mai; s-a întâmplat de multe ori să ne contacteze studenți sau tineri absolvenți de design din Franța, Belgia, India care n-au trimis portofolii, dorind să facă stagii sau rezidențiate la Ceramic Sparrow. Din păcate, i-am refuzat din cauza spațiului și a programului, dar e o formă de apreciere care te emoționează.

20. Deviza voastră este…?
A: Nu avem o deviză, dar pot spune cu siguranţă că prezentăm un mare interes pentru originalitate.

T: Nu am devize.

21. Ce vă displace total la colegii de breaslă?

A: Copiatul obiectelelor ṣi ideilor altora, fără nicio reţinere.

T: Uneori nu pot separa părerea despre produs de relația cu autorul produsului: dacă relația este una caldă, părerea devine periaj constant, dacă e rece/nu e, nu contezi indiferent ce produci.

Setul Malevich

22. Care este cel mai extravagant obiect pe care îl aveți?

A: O monedă romană originală. Ar fi, de fapt, o listă de obiecte de diverse tipuri, dar e greu
să le clasifici ca fiind extravagante. Extravagant ar fi un ananas de aur de pus pe cap. 😆

T: Bâta de baseball de lemn de lângă calorifer. Nu mai știu de unde o am, nu am folosit-o la nimic și nici nu o văd absolut deloc utilă și totuși există de niște ani buni, îmi permit să o suport.

23. Care sunt cele trei cuvinte pe care le asociați cu designul?

A: Original, ergonomic, util.

T: Curiozitate, problemă, material.

24. Cum ați vrea să fiți cunoscuți dacă ați deveni celebri în toată lumea?

A: Prin obiectele pe care le-am făcut în decursul timpului la Ceramic Sparrow.

T: Dacă se întâmplă anul acesta, drept ăia care fac ceainice pentru Ceramic Sparrow. Pentru varianta de la anu’ ne mai gândim.

Cana Doric – ipsos, original

25. Care este stilul de design pe care îl asociați cu vacanța?

A: Am avut vacanţe în prea multe stiluri ca să pot alege doar unul 😊.

T: Îmi vine să zic goticul transilvănean pentru că ne place în Sighișoara și o vizităm destul de des, dar ar fi o asociere forțată. Nu am un stil precis pe care îl asociez cu vacanța.

26. Dacă ați fi răpiți de un grup de extratereștri (care vorbesc limba română), ce definiție a designului le-ați da?

A: Aṣ desena un cerc într-un pătrat, fără prea multe alte explicaţii. Cred că se prind ei, că sigur ṣtiu mai multe decât noi.

T: Le-aș da de înțeles că designul e un joc super mișto și că prima regulă este să mă depună înapoi de unde m-au luat.

27. Care este ultima schimbare pe care ați făcut-o în propria casă?

A: Nici una în ultimul an.

T: Acum ceva timp am montat pe perete rafturi pentru cărți și am câștigat puțin spațiu așa.

Ceainicul Melanoplus la Made in RO

28. De ce vi se face dor cel mai des?

A: De Viena ṣi de mare.

T: De zborul cu avionul.

29. Care este acel film-reper pe care l-ați văzut și de atunci l-ați tot vedea?

A: Am o listă de vreo 30 de filme pe care am revăzut-o de cel puțin 10 ori. Chiar nu pot da un răpuns concret pentru că ar trebui să înceapă de la cinematografia italiană din anii 60’ ṣi s-ar termina acum.

T: “Melancholia” a lui von Trier.

30. Care este acel ceva dulce căruia nu îi puteți rezista? 🙂 Dar ceva sărat?

A: Tort Saint Honore ṣi pâine prăjită cu unt ṣi sardine.

T: Tiramisu. Pesto de busuioc.

Foto: prin Ceramic Sparrow

Leave a Reply

Facebook IconTwitter IconVisit Our Instagram FeedVisit Our Instagram Feed